Rozwiązania zadań klasa 8 szkoła podstawowa
Ostatnio przygotowane rozwiązania z 8 szkoły podstawowej
Lista rozwiązanych zadań
Głośnik1. Przygotuj cienki drut nawojowy — miedziany przewód w izolacji emaliowej o średnicy i długości kilkunastu metrów. Możesz go kupić w sklepie elektronicznym. Jeśli masz niepotrzebny zasilacz, np. ładowarkę od zepsutego lub zgubionego telefonu, możesz go rozmontować, wyjąć transformator i rozwinąć znajdujący się w nim drut.2. Przygotuj niewielki magnes neodymowy w kształcie pastylki. Takie magnesy można kupić m.in. w sklepach papierniczych, służą bowiem do zawieszania kartek papieru na stalowych tablicach. Można je także zamówić przez internet, wtedy jednak zwykle trzeba znaleźć chętnych, aby wspólnie dokonać większego zakupu.3. Przygotuj stary magnetofon lub radio. Jeśli urządzenie, którym dysponujesz, ma wyjście głośnikowe z zaciskami, będziesz mógł podłączyć do niego swój głośnik bezpośrednio. Jeśli nie — kup w sklepie elektronicznym odpowiednią wtyczkę.4. Połóż koniec drutu na desce do krojenia i zeskrob z niego emalię (zob. s. 264). Podobnie oczyść drugi koniec przewodu.5. Zwiń papier w rurkę o średnicy nieco większej od średnicy twojego magnesu i o długości kilku centymetrów. Ciasno (zwój przy zwoju) nawiń na nią drut, pozostawiając wolne odcinki po kilka centymetrów na końcach.6. Weź dwa jednakowe kubeczki po serkach lub jogurtach. Muszą mieć taki kształt, aby jeden dał się włożyć w drugi.7. Zdejmij ostrożnie z papierowej rurki nawinięty zwój drutu i przyklej go taśmą klejącą do dna kubeczka (po jego zewnętrznej stronie).8. Do dna drugiego z kubeczków (od jego wewnętrznej strony) przyklej magnes. Włóż jeden kubeczek w drugi (patrz zdjęcie). Magnes powinien znaleźć się w środku zwojów.Głośnik jest gotowy. Pokaż go teraz nauczycielowi albo zawodowemu elektronikowi, który oceni, czy został wykonany poprawnie. Po sprawdzeniu możesz podłączyć głośnik do magnetofonu lub radia. Mimo dokładnego sprawdzenia nie podłączaj go do drogiego sprzętu. Nie gwarantujemy wysokiej jakości, ale jeśli wszystko zrobisz starannie, będzie można słuchać muzyki. Nasz głośnik najgorzej przenosił dźwięki gitary, ale piosenki było słychać zupełnie nieźle. Spróbuj zbudować kilka głośników 2 różnej wielkości kubeczków, a także z innych materiałów. W jaki sposób wykonać głośnik, który dobrze przenosi dźwięki wysokie, a w jaki — głośnik do basów?
Polaryzator z kalkulatora1. Weź zepsuty lub niepotrzebny telefon komórkowy, kalkulator albo zegarek elektroniczny (w trakcie doświadczenia urządzenie zostanie uszkodzone).2. Rozmontuj urządzenie tak, aby wyjąć wyświetlacz.3. Ostrożnie zdejmij z wyświetlacza jego wierzchnią warstwę. Najczęściej jest to przezroczysta folia.4. Przetnij folię na dwie części. Sprawdź, czy są to polaryzatory — jeśli tak jest, to po złożeniu i skrzyżowaniu nie będą przepuszczać światła.5. Jeśli nie uzyskałeś polaryzatorów, zdejmij kolejną warstwę z wyświetlacza.6. Zbadaj, jak przez polaryzator wygląda ekran LCD, błękitne niebo i inne świecące obiekty. Przepuść przez niego wiązkę światła ze wskaźnika laserowego. Jak zmienia się jasność obrazu podczas obracania polaryzatora?7. Możesz poszukać w internecie opisów różnych doświadczeń z polaryzatorami (wpisz w wyszukiwarce „polaryzator doświadczenie” albo „polarizerexperiment”). Opisz te, które udało ci się wykonać.
Dowiedz się, jak działają gogle wirtualnej rzeczywistości. W jaki sposób uzyskuje się w nich elekt widzenia trójwymiarowego?
Dowiedz się, co oznacza napis „” na telewizorze.
Przeczytaj informację w ramce i odpowiedz na pytania.Drapieżnik musi precyzyjnie zaplanować swój atak. Często, jeśli nie uda mu się dopaść ofiary w czasie kilku pierwszych skoków, straci szansę na posiłek. Dlatego tak ważne dla tych zwierząt jest widzenie trójwymiarowe. Ich oczy są umieszczone z przodu głowy, co pozwala objąć obojgiem oczu jak największą część pola widzenia. Inaczej jest z roślinożercami. Dla nich ważniejsze jest, aby już z daleka zauważyć drapieżnika. Ich oczy znajdują się zatem po bokach głowy. Pola widzenia obojga oczu pokrywają się w niewielkim stopniu, ale łączne pole widzenia jest większe niż u drapieżników.Czy oczy człowieka są ustawione jak u drapieżnika, czy jak u roślinożercy?
Lista rozwiązanych zadań
Szyfr w lince do roweru składa się z trzech cyfr. Bartek utworzył szyfr o różnych cyfrach, w którym cyfry 0 i 1 stoją obok siebie. Na ile sposobów Bartek mógł wybrać ten szyfr? Zapisz obliczenia.
O tym, która z trzech osób A, B, C otrzyma nagrodę, decyduje wynik dwukrotnego rzutu monetą. jeśli wypadną same orły, to nagrodę otrzyma osoba A. jeśli wypadną same reszki, to nagrodę otrzyma osoba B. W pozostałych przypadkach nagrodę otrzyma osoba C. Która osoba ma największą szansę na zdobycie nagrody? Odpowiedź uzasadnij.
Grupa młodzieży uczestniczy w turnieju gier planszowych. W warcaby gra 34 zawodników, w szachy 28, w obie te gry razem gra 26 zawodników, 14 zawodników natomiast nie gra w żadną z tych gier. Ilu zawodników uczestniczy w tym turnieju? Odpowiedź uzasadnij.
Z cyfr: 3, 4, 5, 6 losujemy kolejno dwie cyfry (bez zwracania) i tworzymy z nich liczbę dwucyfrową. Uzupełnij poniższe zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.Zdarzeniu „otrzymana liczba jest liczbą podzielną przez 9” sprzyjają A / B zdarzenia elementarne.A. 3B. 4Zdarzeniem niemożliwym jest zdarzenie „otrzymana liczba jest liczbą C / D”.C. pierwsząD. podzielną przez 24
Krawcowa ma materiały w 6 kolorach i szyje z nich spódnice składające się z trzech falban. Czy z tych materiałów może uszyć 18 różnych spódnic z falbanami w różnych kolorach? Wybierz odpowiedź A (Tak) albo B (Nie) i jej uzasadnienie spośród 1 albo 2.A.Tak, 1.6 · 3 = 18.B.Nie,ponieważ2.6 · 5 · 4 = 120.
Lista rozwiązanych zadań
Natalia i Iza grają w następującą grę: rzucają trzykrotnie monetą i jeśli wynik trzeciego rzutu jest taki sam jak wynik pierwszego – wygrywa Natalia, a gdy są różne – wygrywa Iza. Uzasadnij, że gra jest sprawiedliwa, czyli prawdopodobieństwo wygranej Natalii jest takie samo jak wygranej Izy.
Wylosowano dwa różne wierzchołki 21-kąta foremnego. Jakie jest prawdopodobieństwo, że są one dwoma końcami przekątnej tego wielokąta?
Wylosowano dwa różne wierzchołki graniastosłupa sześciokątnego przedstawionego na rysunku obok. Jakie jest prawdopodobieństwo, że są one dwoma końcami przekątnej tego graniastosłupa?
W pudełku z 25 jednakowo wyglądającymi czekoladkami 60% to czekoladki z nadzieniem orzechowym, a pozostałe – marcepanowym. Wyjmujemy dwie czekoladki. Jakie jest prawdopodobieństwo, że będą z różnym nadzieniem?
W pudełku z 25 jednakowo wyglądającymi czekoladkami 60% to czekoladki z nadzieniem orzechowym, a pozostałe – marcepanowym. Wyjmujemy dwie czekoladki. Jakie jest prawdopodobieństwo, że obie będą z nadzieniem marcepanowym?
Lista rozwiązanych zadań
Rozegrajcie 10 rund gry Matotoo. Podsumujcie punkty. Następnie odpowiedz na pytanie.
W pudełku są 3 kule czarne i 5 białych. Losujemy kolejno dwie kule ze zwracaniem. Narysuj, jak wygląda zawartość pudełka tuż przed drugim losowaniem.
Jakie jest prawdopodobieństwo, że otrzymamy dokładnie jednego orła, jeśli rzucimy monetą 2 razy? Jakie jest to prawdopodobieństwo, jeśli rzucimy monetą 3 razy? Uzupełnij tabelę.
W pudełku są 3 kule czarne i 5 białych. Losujemy kolejno dwie kule bez zwracania. Narysuj, jak wygląda zawartość pudełka tuż przed drugim losowaniem.
Rzucamy kostką dwudziestościenną i kostką czworościenną. Jakie jest prawdopodobieństwo, że na obu kostkach wypadnie ta sama liczba?