Rozwiązania zadań klasa I technikum
NOWA To jest chemia 1. Maturalne karty pracy zakres rozszerzony
NOWA To jest chemia 1. Karty pracy ucznia. Zakres podstawowy
Ostatnio przygotowane rozwiązania z I technikum
Lista rozwiązanych zadań
Zapisz obserwacje do przeprowadzonego doświadczenia chemicznego.
Temperatura topnienia wapnia jest (niższa / wyższa) niż temperatura topnienia potasu, co wyjaśnia między innymi (silniejsze / słabsze) wiązania metaliczne, utworzone z udziałem (mniejszej / większej) liczby elektronów walencyjnych.
Obok przedstawiono model struktury wody w stanie stałym. Uzupełnij zdania opisujące budowę i właściwości lodu. Podkreśl właściwe określenie spośród wymienionych w każdym nawiasie.
Na podstawie informacji i układu okresowego pierwiastków uzupełnij poniższe zdania. Wybierz i zaznacz jedno właściwe określenie spośród podanych w każdym nawiasie. 1. Węzły sieci krystalicznych wapnia jak i potasu obdarzone są (dodatnio i ujemnie) naładowanymi jonami zwanymi rdzeniami atomowymi. Pomiędzy rdzeniami atomowymi obecne są słabo związane elektrony walencyjne, które mogą wędrować swobodnie przez kryształ metalu. Dlatego zarówno wapń, jak i potas odznaczają się (dużą i małą) przewodnością elektryczną.
Atomy wapnia i potasu, oddając elektrony walencyjne, przechodzą w dodatnio naładowane jony o konfiguracji elektronowej tego samego gazu szlachetnego.
Lista rozwiązanych zadań
Oblicz masę 0,5 mola wapnia.
Oblicz masę 5 moli węglanu potasu.
Zaprojektuj doświadczenie, w którego wyniku można otrzymać siarczan(VI) baru. a) Wybierz odpowiednie odczynniki: wybierz bar, wodorkotenek baru, chlorek baru, siarczan(VI) potasu, woda destylowana. b) Narysuj schemat doświadczenia. c) Podaj obserwacje i sformułuj wniosek. d) Napisz w formie cząsteczkowej i jonowej skrócone równanie reakcji chemicznej.
Oblicz masę 3 moli ołowiu.
Surowcami do produkcji sody (węglanu sodu) są tlenek węgla(IV) otrzymywany przez prażenie wapienia oraz solanka, czyli wodny roztwór NaCl. Tlenek węgla(IV) słabo rozpuszcza się w wodzie i w bardzo małym stopniu w niej reaguje. Dlatego w celu uzyskania odpowiednio dużego stężenia jonów wodorowęglanowych przed wprowadzeniem CO2 solankę nasyca się amoniakiem, aby uzyskać roztwór zasadowy. Napisz w formie jonowej dwa równania reakcji, które przebiegają kolejno w tym roztworze: a) amoniaku z wodą, b) powstawania jonuwodorowęglanowego.
Lista rozwiązanych zadań
Wykonaj doświadczenie chemiczne przedstawione na schemacie.
Napisz równania reakcji otrzymywania chlorku sodu i azotanu(V) baru trzema wybranymi sposobami.
Napisz i uzgodnij równania reakcji chemicznych oznaczonych na schematach cyframi (dla punktu a).
Napisz i uzgodnij równania reakcji chemicznych oznaczonych na schematach cyframi (dla punktu b).
Uzupełnij i uzgodnij równania reakcji chemicznych zachodzących między podanymi substratami.
Lista rozwiązanych zadań
Dokończ i zbilansuj podane równania reakcji chemicznych lub zaznacz, że reakcja chemiczna nie zachodzi: a) SiO₂ + H₂O → b) SO₂ + H₂O → c) SO₃ + H₂O → d) P₄O₁₀ + H₂O →
Napisz wzory sumaryczne kwasów o podanych nazwach systematycznych: a) kwas chlorowodorowy, b) kwas siarkowodorowy, c) kwas siarkowy(IV), d) kwas siarkowy(VI), e) kwas fosforowy(III), f) kwas fosforowy(V), g) kwas azotowy(III), h) kwas azotowy(V), i) kwas krzemowy.
Napisz wzory sumaryczne i nazwy tlenków kwasowych kwasów o podanych wzorach sumarycznych: a) H₂SO₃, b) H₂SO₄, c) HNO₃, d) H₂CO₃, e) H₃PO₄.
Podaj nazwę systematyczną produktu tej reakcji chemicznej.
Zaprojektuj doświadczenie, w którym można otrzymać wodorotlenek glinu. Uzupełnij schemat doświadczenia – wybierz po jednym wzorze reagentów spośród podanych w każdym nawiasie.