Rozwiązania zadań klasa I technikum
Prosto do matury. Matematyka. Klasa 1. Zakres podstawowy. Podręcznik – rozwiązania i odpowiedzi
Ostatnio przygotowane rozwiązania z I technikum
Lista rozwiązanych zadań
Apoptoza jest to fizjologiczny proces prowadzący do śmierci niektórych komórek. Jest to proces o kluczowym znaczeniu dla prawidłowego funkcjonowania organizmów wielokomórkowych: decyduje o prawidłowym rozwoju tkanek i narządów, reguluje odpowiedź immunologiczną, a także eliminuje komórki uszkodzone, zainfekowane lub zmienione nowotworowo. Kluczową rolę w procesie apoptozy odgrywają białka enzymatyczne zwane kaspazami. Enzymy te niszczą białka strukturalne i enzymatyczne w komórkach, przez co nie są one w stanie prawidłowo funkcjonować. Obiecujące wyniki w leczeniu niektórych typów nowotworów dają leki, które aktywują kaspazy w komórkach nowotworowych. W większości przypadków apoptoza indukowana przez leki powoduje zaburzenie gospodarki energetycznej komórki.Podaj nazwę organelli, których funkcjonowanie ulega zaburzeniu po podaniu leków wywołujących apoptozę. Odpowiedź uzasadnij.
Apoptoza jest to fizjologiczny proces prowadzący do śmierci niektórych komórek. Jest to proces o kluczowym znaczeniu dla prawidłowego funkcjonowania organizmów wielokomórkowych: decyduje o prawidłowym rozwoju tkanek i narządów, reguluje odpowiedź immunologiczną, a także eliminuje komórki uszkodzone, zainfekowane lub zmienione nowotworowo. Kluczową rolę w procesie apoptozy odgrywają białka enzymatyczne zwane kaspazami. Enzymy te niszczą białka strukturalne i enzymatyczne w komórkach, przez co nie są one w stanie prawidłowo funkcjonować. Obiecujące wyniki w leczeniu niektórych typów nowotworów dają leki, które aktywują kaspazy w komórkach nowotworowych. W większości przypadków apoptoza indukowana przez leki powoduje zaburzenie gospodarki energetycznej komórki.Wskaż, który z podanych procesów nie jest związany z procesem apoptozy.
Ryciny przedstawiają zmiany ilości DNA i liczby chromosomów w trakcie dwóch podziałów komórkowych.Podaj, który schemat – A czy B – przedstawia zmiany ilości DNA i liczby chromosomów w trakcie mejozy. Odpowiedź uzasadnij jednym argumentem.
Poniżej przedstawiono 6 zdań dotyczących mitozy.Spośród zdań A-F wskaż dwa fałszywe i dokonaj ich korekty.
W 1957 roku na Columbia University trzech badaczy: J. Herbert Taylor, Philip Woods i Walter Hughes przeprowadzili następujące doświadczenie. W pierwszej części eksperymentu w wodzie zawierającej radioaktywny nukleotyd z tyminą zanurzyli końcówki korzeni rośliny na okres 8 godzin. W tym czasie DNA rosnących komórek końcówek korzeni uległo replikacji. W drugiej części eksperymentu te same końcówki korzeni rośliny umieścili w wodzie pozbawionej radioaktywnych nukleotydów. Analiza chemiczna DNA wykazała, że w pierwszej części eksperymentu obie chromatydy były znakowane radioaktywnie, a w drugiej części eksperymentu jedna chromatyda była radioaktywna, a druga nie.Wyjaśnij, dlaczego do eksperymentu użyto znakowanych radioaktywnie nukleotydów z tyminą.
Lista rozwiązanych zadań
W naczyniu zamkniętym o objętości 1 dm3 umieszczono 1 mol substratu A, 4 mole substratu B, a następnie zainicjowano reakcję o równaniu:A(g) + 2 B(g)« 2 C(g) + 3 D(g)Oblicz wartość stężeniowej stałej równowagi reakcji, jeżeli wiadomo, że w chwili osiągnięcia stanu równowagi, jej wydajność wynosiła 60%.Wynik podaj z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
Dana jest reakcja chemiczna, której stan równowagi opisuje równanie: H2(g) + Cl2(g) « 2 HCl(g). Oblicz, w jakim stosunku molowym zmieszano substraty reakcji, jeżeli wiadomo, że do momentu ustalenia się stanu równowagi reakcji przereagowało 75% chloru, a stężeniowa stała równowagi K = 10.
Do naczynia reakcyjnego, w którym uprzednio ustalił się stan równowagi, w czasie t wprowadzono dodatkową porcję substratu A i mierzono, jak zmienia się stężenie produktu B po zakłóceniu stanu równowagi. Stwierdzono, że po pewnym czasie w naczyniu ustalił się nowy stan równowagi.Ustal, który wykres najlepiej ilustruje przebieg wykonanego doświadczenia. Swój wybór uzasadnij.
Pewną reakcję, przebiegającą w fazie gazowej, przeprowadzono w naczyniu zamkniętym o stałej objętości. Pomiary zawartości substratu w mieszaninie poreakcyjnej prowadzono wielokrotnie w różnych warunkach temperatury i ciśnienia, a zebrane dane zostały zilustrowane na wykresie:Wybierz stechiometryczne równanie reakcji, wskazując, której przebieg badano:· A(g) + B(g)® C(g) + D(g)· 2 A(g) + B(g)® C(g) + D(g)· A(c) + B(g)® C(g) + D(c)· A(g) + B(g)® 2 C(g) + D(g)
Pewną reakcję, przebiegającą w fazie gazowej, przeprowadzono w naczyniu zamkniętym o stałej objętości. Pomiary zawartości substratu w mieszaninie poreakcyjnej prowadzono wielokrotnie w różnych warunkach temperatury i ciśnienia, a zebrane dane zostały zilustrowane na wykresie:Ustal efekt termiczny reakcji, wskazując, czy jest ona egzotermiczna czy endotermiczna. Swój wybór uzasadnij.
Lista rozwiązanych zadań
Do 250 cm3 1,5-molowego wodnego roztworu azotanu(V) potasu KNO3, dosypano 10 g tej soli. Oblicz stężenie molowe otrzymanego roztworu. Należy założyć, że objętość roztworu nie ulega zmianie.
Do 40 g 15-procentowego wodnego roztworu azotanu(V) potasu KNO3 dosypano 10 g tej soli. Oblicz stężenie procentowe otrzymanego roztworu.
Po odparowaniu pewnej ilości rozpuszczalnika z 2,2 dm3 0,2-molowego roztworu pewnego wodorotlenku otrzymano roztwór 3,5-molowy. Oblicz, ile dm3 wody odparowano z tego roztworu.
Oblicz, ile gramów wody należy odparować z 550 g 62-procentowego wodnego roztworu pewnej substancji, aby stężenie roztworu wzrosło do 70%.
Po odparowaniu pewnej ilości rozpuszczalnika ze 160 cm3 4,6-molowego roztworu pewnej soli otrzymano roztwór 5,9-molowy. Oblicz, ile gramów wody odparowano.
Lista rozwiązanych zadań
Informacja do zadań 2. i 3.W czterech probówkach znajdowały się wodne roztwory soli: chlorku sodu, bromku baru, azotanu(V) srebra(I), siarczanu(VI) cynku. Aby zidentyfikować zawartość probówek, zbadano odczyny tych roztworów. Następnie zmieszano ze sobą kolejno roztwory z poszczególnych probówek. Wyniki obserwacji zamieszczono w tabelach.Napisz, stosując zapis jonowy skrócony, równania wszystkich reakcji chemicznych, które umożliwiły identyfikację soli w probówce 3.
Informacja do zadań 2. i 3.W czterech probówkach znajdowały się wodne roztwory soli: chlorku sodu, bromku baru, azotanu(V) srebra(I), siarczanu(VI) cynku. Aby zidentyfikować zawartość probówek, zbadano odczyny tych roztworów. Następnie zmieszano ze sobą kolejno roztwory z poszczególnych probówek. Wyniki obserwacji zamieszczono w tabelach.a) Napisz wzory soli znajdujących się w probówkach 1.-4.b) Napisz, stosując zapis jonowy skrócony, równanie reakcji chemicznej uzasadniającej kwasowy odczyn roztworu w probówce 1.
Próbkę srebrzystoszarego metalu o masie 500 mg, należącego do 2. grupy układu okresowego, wrzucono do wody z dodatkiem roztworu fenoloftaleiny. Metal opadł na dno i przereagował z wodą z wydzieleniem bezbarwnego gazu, a roztwór zabarwi się na różowofioletowo. Po zakończeniu reakcji chemicznej metalu z wodą do mieszaniny poreakcyjnej dodawano roztwór kwasu azotowego(V), aż roztwór zrobił się bezbarwny. W tym calu zużyto 25 cm3 roztworu tego kwasu o stężeniu 1 . Doświadczenie chemiczne przedstawiono na schemacie.a) Podaj dwie właściwości fizyczne opisanego metalu.b) Wykonaj odpowiednie obliczenia i podaj nazwę metalu.c) Napisz, stosując zapis cząsteczkowy, równania reakcji chemicznych zachodzących w opisanym doświadczeniu.
Metalicznego uranu nie otrzymuje się bezpośrednio z rudy, lecz w wyniku redukcji fluorku uranu(IV) magnezem. Napisz równanie tej reakcji chemicznej.
Poniżej podano kilka stwierdzeń dotyczących pierwiastków chemicznych bloku f. Wskaż zdania prawdziwe.a) Atomy aktynowców i lantanowców rozbudowują podpowłokę f.b) Do bloku f należą metale i niemetale.c) Aktynowce są pierwiastkami promieniotwórczymi.d) Większe podobieństwo właściwości pierwiastków chemicznych bloku f występuje w obrębie grupy niż w obrębie okresu.