Rozwiązania zadań klasa I technikum

Zmień widok

Biologia 1. Karty pracy zakres podstawowy

Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: OPERON

Rok wydania: 2022

Przedmiot: Biologia

Chemia 1. Zakres rozszerzony

Podręcznik

Wydawnictwo: OE Pazdro

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Chemia

Chemia 1. Zakres podstawowy

Podręcznik

Wydawnictwo: OE Pazdro

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Chemia

To jest chemia 1. Zakres rozszerzony

Podręcznik

Wydawnictwo: Nowa Era

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Chemia

Matematyka 1. Zakres podstawowy

Zbiór zadań

Wydawnictwo: OE Pazdro

Rok wydania: 2023

Przedmiot: Matematyka

Matematyka z plusem 1. Zakres podstawowy i rozszerzony

Zbiór zadań

Wydawnictwo: GWO

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Matematyka

MATeMAtyka 1. Karty pracy ucznia zakres podstawowy

Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: Nowa Era

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Matematyka

Matematyka z plusem 1. Ćwiczenia podstawowe

Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: GWO

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Matematyka

Prosto do matury 1. Zakres podstawowy i rozszerzony

Podręcznik

Wydawnictwo: Nowa Era

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Matematyka

Matematyka 1. Zakres rozszerzony

Podręcznik

Wydawnictwo: OE Pazdro

Rok wydania: 2023

Przedmiot: Matematyka

Matematyka z plusem 1. Zakres rozszerzony

Podręcznik

Wydawnictwo: GWO

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Matematyka

Matematyka 1. Zakres podstawowy

Podręcznik

Wydawnictwo: OE Pazdro

Rok wydania: 2023

Przedmiot: Matematyka

Historia 1. Ślady czasu. Zakres podstawowy i rozszerzony. Wydanie 2023

Podręcznik

Wydawnictwo: GWO

Rok wydania: 2023

Przedmiot: Historia

Chemia 1. Zakres podstawowy. Wydanie 2019

Podręcznik

Wydawnictwo: WSiP

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Chemia

My Perspectives 2. Student’s Book

Podręcznik

Wydawnictwo: Nowa Era

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Język angielski

Historia 1. Zakres rozszerzony cz. 1

Podręcznik

Wydawnictwo: OPERON

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Historia

Historia i teraźniejszość 1. Zakres podstawowy

Podręcznik

Wydawnictwo: WSiP

Rok wydania: 2022

Przedmiot: Historia

Wiedza o społeczeństwie 1. Zakres podstawowy

Podręcznik

Wydawnictwo: Operon

Rok wydania: 2019

Przedmiot: WOS

Geografia 1. Zakres rozszerzony

Podręcznik

Wydawnictwo: Operon

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Geografia

Geografia 1. Zakres podstawowy

Podręcznik

Wydawnictwo: Operon

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Geografia

Chemia 1. Zakres rozszerzony. Wydanie 2019

Podręcznik

Wydawnictwo: WSiP

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Chemia

Fizyka 1. Zakres rozszerzony

Zbiór zadań

Wydawnictwo: WSiP

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Fizyka

Fizyka 1. Zakres rozszerzony. Wydanie 2019

Podręcznik

Wydawnictwo: WSiP

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Fizyka

Fizyka 1. Zakres rozszerzony

Podręcznik

Wydawnictwo: OPERON

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Fizyka

Fizyka 1. Zakres podstawowy

Podręcznik

Wydawnictwo: OPERON

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Fizyka

Fizyka 1. Zakres podstawowy. Wydanie 2019

Podręcznik

Wydawnictwo: WSiP

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Fizyka

Biologia 1. Zakres rozszerzony

Podręcznik

Wydawnictwo: OPERON

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Biologia

Biologia 1. Zakres podstawowy

Podręcznik

Wydawnictwo: OPERON

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Biologia

To jest chemia 1. Karty pracy ucznia. Zakres podstawowy

Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: Nowa Era

Klasa:

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Chemia

Poznać przeszłość 1. Karty pracy ucznia

Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: Nowa Era

Klasa:

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Historia

Biologia na czasie 1. Zakres rozszerzony

Podręcznik

Wydawnictwo: Nowa Era

Klasa:

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Biologia

Chemia. Podręcznik do liceów i techników. Zakres podstawowy. Część 2

Podręcznik

Wydawnictwo: OE Pazdro

Klasa:

Rok wydania: 2020

Przedmiot: Chemia

MATeMAtyka 1. Maturalne karty pracy zakres podstawowy i rozszerzony

Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: Nowa Era

Klasa:

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Matematyka

Zrozumieć fizykę 1. Zakres rozszerzony

Podręcznik

Wydawnictwo: Nowa Era

Klasa:

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Fizyka

Oblicza epok 1.1

Podręcznik

Wydawnictwo: WSiP

Klasa:

Rok wydania: 2022

Przedmiot: Język polski

Matematyka 3. Zakres rozszerzony

Zbiór zadań

Wydawnictwo: OE Pazdro

Klasa:

Rok wydania: 2021

Przedmiot: Matematyka

Matematyka 4. Zakres rozszerzony

Zbiór zadań

Wydawnictwo: OE Pazdro

Klasa:

Rok wydania: 2022

Przedmiot: Matematyka

ViSiON 1. Student’s Book

Podręcznik

Wydawnictwo: Oxford

Klasa:

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Język angielski

ViSiON 3. Workbook

Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: Oxford

Klasa:

Rok wydania: 2020

Przedmiot: Język angielski

Ostatnio przygotowane rozwiązania z I technikum

Lista rozwiązanych zadań

Apoptoza jest to fizjologiczny proces prowadzący do śmierci niektórych komórek. Jest to proces o kluczowym znaczeniu dla prawidłowego funkcjonowania organizmów wielokomórkowych: decyduje o prawidłowym rozwoju tkanek i narządów, reguluje odpowiedź immunologiczną, a także eliminuje komórki uszkodzone, zainfekowane lub zmienione nowotworowo. Kluczową rolę w procesie apoptozy odgrywają białka enzymatyczne zwane kaspazami. Enzymy te niszczą białka strukturalne i enzymatyczne w komórkach, przez co nie są one w stanie prawidłowo funkcjonować. Obiecujące wyniki w leczeniu niektórych typów nowotworów dają leki, które aktywują kaspazy w komórkach nowotworowych. W większości przypadków apoptoza indukowana przez leki powoduje zaburzenie gospodarki energetycznej komórki.Podaj nazwę organelli, których funkcjonowanie ulega zaburzeniu po podaniu leków wywołujących apoptozę. Odpowiedź uzasadnij.

Zadanie Zadanie 5.2 Strona 94

Apoptoza jest to fizjologiczny proces prowadzący do śmierci niektórych komórek. Jest to proces o kluczowym znaczeniu dla prawidłowego funkcjonowania organizmów wielokomórkowych: decyduje o prawidłowym rozwoju tkanek i narządów, reguluje odpowiedź immunologiczną, a także eliminuje komórki uszkodzone, zainfekowane lub zmienione nowotworowo. Kluczową rolę w procesie apoptozy odgrywają białka enzymatyczne zwane kaspazami. Enzymy te niszczą białka strukturalne i enzymatyczne w komórkach, przez co nie są one w stanie prawidłowo funkcjonować. Obiecujące wyniki w leczeniu niektórych typów nowotworów dają leki, które aktywują kaspazy w komórkach nowotworowych. W większości przypadków apoptoza indukowana przez leki powoduje zaburzenie gospodarki energetycznej komórki.Wskaż, który z podanych procesów nie jest związany z procesem apoptozy.

Zadanie Zadanie 5.1 Strona 94

Ryciny przedstawiają zmiany ilości DNA i liczby chromosomów w trakcie dwóch podziałów komórkowych.Podaj, który schemat – A czy B – przedstawia zmiany ilości DNA i liczby chromosomów w trakcie mejozy. Odpowiedź uzasadnij jednym argumentem.

Zadanie Zadanie 4. Strona 94

Poniżej przedstawiono 6 zdań dotyczących mitozy.Spośród zdań A-F wskaż dwa fałszywe i dokonaj ich korekty.

Zadanie Zadanie 3 Strona 93

W 1957 roku na Columbia University trzech badaczy: J. Herbert Taylor, Philip Woods i Walter Hughes przeprowadzili następujące doświadczenie. W pierwszej części eksperymentu w wodzie zawierającej radioaktywny nukleotyd z tyminą zanurzyli końcówki korzeni rośliny na okres 8 godzin. W tym czasie DNA rosnących komórek końcówek korzeni uległo replikacji. W drugiej części eksperymentu te same końcówki korzeni rośliny umieścili w wodzie pozbawionej radioaktywnych nukleotydów. Analiza chemiczna DNA wykazała, że w pierwszej części eksperymentu obie chromatydy były znakowane radioaktywnie, a w drugiej części eksperymentu jedna chromatyda była radioaktywna, a druga nie.Wyjaśnij, dlaczego do eksperymentu użyto znakowanych radioaktywnie nukleotydów z tyminą.

Zadanie Zadanie 2.3 Strona 93

Lista rozwiązanych zadań

W naczyniu zamkniętym o objętości 1 dm3 umieszczono 1 mol substratu A, 4 mole substratu B, a następnie zainicjowano reakcję o równaniu:A(g) + 2 B(g)« 2 C(g) + 3 D(g)Oblicz wartość stężeniowej stałej równowagi reakcji, jeżeli wiadomo, że w chwili osiągnięcia stanu równowagi, jej wydajność wynosiła 60%.Wynik podaj z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

Zadanie Pytanie 9 Strona 389

Dana jest reakcja chemiczna, której stan równowagi opisuje równanie: H2(g) + Cl2(g) « 2 HCl(g). Oblicz, w jakim stosunku molowym zmieszano substraty reakcji, jeżeli wiadomo, że do momentu ustalenia się stanu równowagi reakcji przereagowało 75% chloru, a stężeniowa stała równowagi K = 10.

Zadanie Pytanie 10 Strona 389

Do naczynia reakcyjnego, w którym uprzednio ustalił się stan równowagi, w czasie t wprowadzono dodatkową porcję substratu A i mierzono, jak zmienia się stężenie produktu B po zakłóceniu stanu równowagi. Stwierdzono, że po pewnym czasie w naczyniu ustalił się nowy stan równowagi.Ustal, który wykres najlepiej ilustruje przebieg wykonanego doświadczenia. Swój wybór uzasadnij.

Zadanie Pytanie 8 Strona 389

Pewną reakcję, przebiegającą w fazie gazowej, przeprowadzono w naczyniu zamkniętym o stałej objętości. Pomiary zawartości substratu w mieszaninie poreakcyjnej prowadzono wielokrotnie w różnych warunkach temperatury i ciśnienia, a zebrane dane zostały zilustrowane na wykresie:Wybierz stechiometryczne równanie reakcji, wskazując, której przebieg badano:· A(g) + B(g)® C(g) + D(g)· 2 A(g) + B(g)® C(g) + D(g)· A(c) + B(g)® C(g) + D(c)· A(g) + B(g)® 2 C(g) + D(g)

Zadanie Pytanie 7 Podpunkt b) Strona 389

Pewną reakcję, przebiegającą w fazie gazowej, przeprowadzono w naczyniu zamkniętym o stałej objętości. Pomiary zawartości substratu w mieszaninie poreakcyjnej prowadzono wielokrotnie w różnych warunkach temperatury i ciśnienia, a zebrane dane zostały zilustrowane na wykresie:Ustal efekt termiczny reakcji, wskazując, czy jest ona egzotermiczna czy endotermiczna. Swój wybór uzasadnij.

Zadanie Pytanie 7 Podpunkt a) Strona 389

Lista rozwiązanych zadań

Informacja do zadań 2. i 3.W czterech probówkach znajdowały się wodne roztwory soli: chlorku sodu, bromku baru, azotanu(V) srebra(I), siarczanu(VI) cynku. Aby zidentyfikować zawartość probówek, zbadano odczyny tych roztworów. Następnie zmieszano ze sobą kolejno roztwory z poszczególnych probówek. Wyniki obserwacji zamieszczono w tabelach.Napisz, stosując zapis jonowy skrócony, równania wszystkich reakcji chemicznych, które umożliwiły identyfikację soli w probówce 3.

Zadanie Ćwiczenie 3. Strona 463

Informacja do zadań 2. i 3.W czterech probówkach znajdowały się wodne roztwory soli: chlorku sodu, bromku baru, azotanu(V) srebra(I), siarczanu(VI) cynku. Aby zidentyfikować zawartość probówek, zbadano odczyny tych roztworów. Następnie zmieszano ze sobą kolejno roztwory z poszczególnych probówek. Wyniki obserwacji zamieszczono w tabelach.a) Napisz wzory soli znajdujących się w probówkach 1.-4.b) Napisz, stosując zapis jonowy skrócony, równanie reakcji chemicznej uzasadniającej kwasowy odczyn roztworu w probówce 1.

Zadanie Ćwiczenie 2. Strona 463

Próbkę srebrzystoszarego metalu o masie 500 mg, należącego do 2. grupy układu okresowego, wrzucono do wody z dodatkiem roztworu fenoloftaleiny. Metal opadł na dno i przereagował z wodą z wydzieleniem bezbarwnego gazu, a roztwór zabarwi się na różowofioletowo. Po zakończeniu reakcji chemicznej metalu z wodą do mieszaniny poreakcyjnej dodawano roztwór kwasu azotowego(V), aż roztwór zrobił się bezbarwny. W tym calu zużyto 25 cm3 roztworu tego kwasu o stężeniu 1 . Doświadczenie chemiczne przedstawiono na schemacie.a) Podaj dwie właściwości fizyczne opisanego metalu.b) Wykonaj odpowiednie obliczenia i podaj nazwę metalu.c) Napisz, stosując zapis cząsteczkowy, równania reakcji chemicznych zachodzących w opisanym doświadczeniu.

Zadanie Ćwiczenie 1. Strona 463

Metalicznego uranu nie otrzymuje się bezpośrednio z rudy, lecz w wyniku redukcji fluorku uranu(IV) magnezem. Napisz równanie tej reakcji chemicznej.

Zadanie Ćwiczenie 3. Strona 460

Poniżej podano kilka stwierdzeń dotyczących pierwiastków chemicznych bloku f. Wskaż zdania prawdziwe.a) Atomy aktynowców i lantanowców rozbudowują podpowłokę f.b) Do bloku f należą metale i niemetale.c) Aktynowce są pierwiastkami promieniotwórczymi.d) Większe podobieństwo właściwości pierwiastków chemicznych bloku f występuje w obrębie grupy niż w obrębie okresu.

Zadanie Ćwiczenie 1. Strona 460