4 szkoły podstawowej
Przyroda
Mój mały świat 4
Lista zadań Strona 81
Strona 81
- Strona 6
- Strona 9
- Strona 10
- Strona 11
- Strona 12
- Strona 13
- Strona 15
- Strona 17
- Strona 19
- Strona 20
- Strona 23
- Strona 26
- Strona 27
- Strona 28
- Strona 29
- Strona 30
- Strona 32
- Strona 33
- Strona 34
- Strona 36
- Strona 37
- Strona 38
- Strona 39
- Strona 41
- Strona 42
- Strona 43
- Strona 45
- Strona 46
- Strona 47
- Strona 49
- Strona 50
- Strona 51
- Strona 52
- Strona 55
- Strona 57
- Strona 58
- Strona 59
- Strona 60
- Strona 61
- Strona 62
- Strona 65
- Strona 67
- Strona 68
- Strona 69
- Strona 70
- Strona 71
- Strona 72
- Strona 74
- Strona 75
- Strona 76
- Strona 77
- Strona 78
- Strona 79
- Strona 83
- Strona 84
- Strona 86
- Strona 87
- Strona 88
- Strona 91
- Strona 94
- Strona 97
- Strona 98
- Strona 100
- Strona 104
- Strona 105
- Strona 106
- Strona 107
- Strona 108
- Strona 109
- Strona 110
- Strona 111
- Strona 112
- Strona 113
- Strona 114
- Strona 116
- Strona 117
- Strona 118
- Strona 120
- Strona 121
- Strona 122
- Strona 123
- Strona 124
- Strona 125
- Strona 127
- Strona 129
- Strona 130
- Strona 132
- Strona 133
- Strona 134
- Strona 135
- Strona 136
- Strona 138
- Strona 139
- Strona 141
- Strona 142
- Strona 144
- Strona 145
- Strona 148
- Strona 152
- Strona 155
- Strona 157
- Strona 159
- Strona 162
- Strona 163
- Strona 164
- Strona 165
- Strona 167
- Strona 168
- Strona 169
- Strona 170
- Strona 171
- Strona 173
- Strona 175
- Strona 176
- Strona 178
- Strona 179
- Strona 181
- Strona 183
Podpunkt a)
Podaj przykłady na to, że organizmy mogą zmieniać składniki przyrody nieożywionej.
Podpunkt b)
Podaj przykłady na to, że składniki przyrody nieożywionej oddziałują na rośliny lub zwierzęta.
Zadanie kontrolne 1.
Określ, do jakich składników środowiska należy sosna, park, jezioro, polny kamień, muchomor, autostrada, dwutlenek węgla.
Zadanie kontrolne 2.
Wymień różnice między roślinami i zwierzętami, roślinami i grzybami.
doświadczenie
Cel: poznajemy rolę dżdżownic w użyźnianiu gleby.Pomoce: dwie obcięte u góry plastikowe butelki z małymi dziurkami po bokach, ziemia z ogródka, piasek, butwiejące liście lub ugotowane warzywa, folia aluminiowa, 5 dżdżownic.Czynności:– w obu butelkach ułóż w taki sam sposób warstwy: piasku, martwych roślin, ziemi z ogródka;– włóż do jednej butelki dżdżownice, nakryj luźno butelki folią, żeby zapewnić zwierzętom ciemność i wilgoć;– codziennie dbaj, żeby gleba była wilgotna i obserwuj ułożenie warstw; co 3 dni zrób fotografie obu hodowli lub przedstaw ułożenie warstw za pomocą rysunku;– po dwóch tygodniach prowadzenia hodowli zapisz w zeszycie, jaką rolę odgrywają dżdżownice w glebie;– po zakończeniu doświadczenia wypuść dżdżownice do ich środowiska.