II liceum
Język polski
Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 2
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 1
- Język polski 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Cześć 1. Linia I
- Język polski 2. Sztuka wyrazu. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1
- Oblicza epok 2.2
- Oblicza epok 2.1
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2. Reforma 2019
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019
Lista zadań Strona 111
Strona 111
- Strona 16
- Strona 19
- Strona 20
- Strona 23
- Strona 24
- Strona 25
- Strona 26
- Strona 27
- Strona 28
- Strona 29
- Strona 30
- Strona 31
- Strona 32
- Strona 35
- Strona 36
- Strona 37
- Strona 38
- Strona 39
- Strona 46
- Strona 57
- Strona 58
- Strona 59
- Strona 61
- Strona 66
- Strona 67
- Strona 68
- Strona 69
- Strona 70
- Strona 71
- Strona 72
- Strona 76
- Strona 78
- Strona 86
- Strona 87
- Strona 89
- Strona 95
- Strona 96
- Strona 99
- Strona 100
- Strona 103
- Strona 104
- Strona 105
- Strona 112
- Strona 113
- Strona 115
- Strona 116
- Strona 117
- Strona 118
- Strona 119
- Strona 120
- Strona 123
- Strona 124
- Strona 125
- Strona 130
- Strona 136
- Strona 137
- Strona 138
- Strona 139
- Strona 141
- Strona 142
Zadanie 1.
Jak można określić na podstawie tego fragmentu powieści relację między Benedyktem a Witoldem?
Zadanie 2.
Prześledź uważnie argumenty używane przez obu rozmówców. W jaki sposób ze sobą polemizują? Czy używają argumentów rzeczowych, czy też mówią językiem emocji? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Zadanie 3.
Dlaczego Benedykt ucisza Witolda, gdy ten przywołuje imię stryja Andrzeja? Jak na takie zachowanie reaguje młody Korczyński? O co zdaje się w tym momencie oskarżać ojca?
Zadanie 4.
Przyjrzyj się metaforom pojawiającym się w słowach Benedykta i Witolda. Jaką pełnią funkcję?
Zadanie 5.
Wybierz spośród tych metafor takie, które mogą być znakami języka ezopowego – pamiętaj, że tekst powieści musiał zostać zaakceptowany przez rosyjskiego cenzora.
Zadanie 6.
Co można uznać za ostateczny argument każdego z rozmówców?
Zadanie 7.
Przedstawione w NadNiemnem nieporozumienia rodziców i dzieci są reprezentatywne dla postaw polskiego społeczeństwa lat 80. XIX w. O co młode pokolenie oskarża starsze? Odpowiadając na to pytanie, weź pod uwagę, oprócz zamieszczonego wyżej fragmentu, także rozmowy Andrzejowej z Zygmuntem oraz rozmyślania Justyny o jej dzieciństwie.