Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 1. Według współczesnych psychologów i psychiatrów zaburzenia osobowości biorą się m.in. stąd, że człowiek tłumi w sobie uczucia. Proces tłumienia polega na wyparciu do podświadomości bolesnych urazów, doświadczeń, o których chcemy zapomnieć. Doznania te jednak całkowicie nie znikają i mają utajony wpływ na nasze decyzje, na nasz stosunek do siebie i innych. Spójrz na Benedykta Korczyńskiego: o czym nie chce pamiętać? Dlaczego tak trudno jest mu myśleć o przeszłości? Czego się boi, o czym śni? Dlaczego tak często myśli o śmierci? A jakie uczucia tłumi w sobie Andrzejowa Korczyńska? Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 10. Czego się boją bohaterowie powieści? Zanalizuj pod tym kątem zachowanie dwóch wybranych postaci. Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 2. Porównaj ze sobą postacie dwóch powieściowych matek: matki Zygmunta Korczyńskiego i matki Jana Bohatyrowicza. Czym różni się ich stosunek do synów? Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 3. Benedykt jest człowiekiem pracy, realizuje więc jeden z najważniejszych punktów programu pozytywistów. Czy praca przynosi mu satysfakcję? Jak o niej mówi? Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 4. Jak pracę tratują Bohatyrowiczowie? Porównaj ich trud z wysiłkami Benedykta. Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 5. Scharakteryzuj postać Emilii Korczyńskiej. Jak oceniasz bohaterkę – czy jako egocentryczną histeryczkę, czy jako głęboko nieszczęśliwą kobietę spragnioną miłości? Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 6. Zrekonstruuj dzieje Justyny, pamiętając o tym, że w ich kontekście można odczytać Nad Niemnem jako powieść o dojrzewaniu. Jak odczuwa swoją sytuację? Dlaczego nazywa siebie „nietoperzem”? Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 7. Wyszukaj w powieści fragmenty, w których Justyna wychodzi z dworu w Korczynie. Jak wówczas zmienia się jej nastrój i punkt widzenia? Czego bohaterka uczy się w Bohatyrowiczach? Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 8. Często mówi się, że Orzeszkowa poświęca swoich bohaterów na rzecz idei, którą mają reprezentować. Czy to dotyczy Justyny? Czy jest ona, według ciebie, pełną osobowością? Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 9. Czym są dla ciebie dylematy Zygmunta Korczyńskiego: kaprysami narcystycznego nieudacznika, czy poważnymi pytaniami, które stawia sobie i innym? Odpowiedź uzasadnij. Zadanie do „Cały utwór: Przestrzeń” 2. Porównaj obraz dworu i zaścianka w PanuTadeuszu i NadNiemnem. Zadanie do „Cały utwór: Przestrzeń” 3. Jakimi środkami Orzeszkowa dokonuje mityzacji przestrzeni? Które miejsca są poddane mityzacji? Zadanie do „Cały utwór: Przestrzeń” 4. Jaką rolę w nadniemeńskiej przestrzeni odgrywają dwie mogiły? Czym są dla bohaterów powieści? Zadanie do „Cały utwór: Świat rzeczy” 0. Przyjrzyj się kilku przedmiotom, o których mowa w powieści, a następnie odpowiedz na pytania:– Jakie są relacje między ludźmi i rzeczami?– O czym informują przedmioty? Podaj przykłady informowania za pomocą przedmiotów o treściach, które z różnych względów trudno inaczej przekazać. Zadanie do „Fragment” 8. Kim jest Witold: utopistą czy dojrzałym reformatorem? Odpowiedz w formie zwięzłej charakterystyki bohatera. Zadanie do „Fragment” 9. W jakiej sytuacji Benedykt pogodził się z synem? Co ostatecznie przekonało go do koncepcji Witolda? do Jakie związki z nadniemeńską przestrzenią mają następujący bohaterowie: Benedykt, Anzelm, Justyna, mieszkańcy Korczyna, mieszkańcy Bohatyrowicz? Zanalizuj te związki, biorąc pod uwagę opozycje: przestrzeń otwarta – przestrzeń zamknięta, przestrzeń sacrum – przestrzeń profanum, przestrzeń kultury – przestrzeń natury.