II liceum
Język polski
Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 2
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 1
- Język polski 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Cześć 1. Linia I
- Język polski 2. Sztuka wyrazu. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1
- Oblicza epok 2.1
- Oblicza epok 2.2
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2. Reforma 2019
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019
Lista zadań Strona 112
Strona 112
- Strona 16
- Strona 19
- Strona 20
- Strona 23
- Strona 24
- Strona 25
- Strona 26
- Strona 27
- Strona 28
- Strona 29
- Strona 30
- Strona 31
- Strona 32
- Strona 35
- Strona 36
- Strona 37
- Strona 38
- Strona 39
- Strona 46
- Strona 57
- Strona 58
- Strona 59
- Strona 61
- Strona 66
- Strona 67
- Strona 68
- Strona 69
- Strona 70
- Strona 71
- Strona 72
- Strona 76
- Strona 78
- Strona 86
- Strona 87
- Strona 89
- Strona 95
- Strona 96
- Strona 99
- Strona 100
- Strona 103
- Strona 104
- Strona 105
- Strona 111
- Strona 113
- Strona 115
- Strona 116
- Strona 117
- Strona 118
- Strona 119
- Strona 120
- Strona 123
- Strona 124
- Strona 125
- Strona 130
- Strona 136
- Strona 137
- Strona 138
- Strona 139
- Strona 141
- Strona 142
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 1.
Według współczesnych psychologów i psychiatrów zaburzenia osobowości biorą się m.in. stąd, że człowiek tłumi w sobie uczucia. Proces tłumienia polega na wyparciu do podświadomości bolesnych urazów, doświadczeń, o których chcemy zapomnieć. Doznania te jednak całkowicie nie znikają i mają utajony wpływ na nasze decyzje, na nasz stosunek do siebie i innych. Spójrz na Benedykta Korczyńskiego: o czym nie chce pamiętać? Dlaczego tak trudno jest mu myśleć o przeszłości? Czego się boi, o czym śni? Dlaczego tak często myśli o śmierci? A jakie uczucia tłumi w sobie Andrzejowa Korczyńska?
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 10.
Czego się boją bohaterowie powieści? Zanalizuj pod tym kątem zachowanie dwóch wybranych postaci.
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 2.
Porównaj ze sobą postacie dwóch powieściowych matek: matki Zygmunta Korczyńskiego i matki Jana Bohatyrowicza. Czym różni się ich stosunek do synów?
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 3.
Benedykt jest człowiekiem pracy, realizuje więc jeden z najważniejszych punktów programu pozytywistów. Czy praca przynosi mu satysfakcję? Jak o niej mówi?
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 4.
Jak pracę tratują Bohatyrowiczowie? Porównaj ich trud z wysiłkami Benedykta.
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 5.
Scharakteryzuj postać Emilii Korczyńskiej. Jak oceniasz bohaterkę – czy jako egocentryczną histeryczkę, czy jako głęboko nieszczęśliwą kobietę spragnioną miłości?
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 6.
Zrekonstruuj dzieje Justyny, pamiętając o tym, że w ich kontekście można odczytać Nad Niemnem jako powieść o dojrzewaniu. Jak odczuwa swoją sytuację? Dlaczego nazywa siebie „nietoperzem”?
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 7.
Wyszukaj w powieści fragmenty, w których Justyna wychodzi z dworu w Korczynie. Jak wówczas zmienia się jej nastrój i punkt widzenia? Czego bohaterka uczy się w Bohatyrowiczach?
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 8.
Często mówi się, że Orzeszkowa poświęca swoich bohaterów na rzecz idei, którą mają reprezentować. Czy to dotyczy Justyny? Czy jest ona, według ciebie, pełną osobowością?
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 9.
Czym są dla ciebie dylematy Zygmunta Korczyńskiego: kaprysami narcystycznego nieudacznika, czy poważnymi pytaniami, które stawia sobie i innym? Odpowiedź uzasadnij.
Zadanie do „Cały utwór: Przestrzeń” 2.
Porównaj obraz dworu i zaścianka w PanuTadeuszu i NadNiemnem.
Zadanie do „Cały utwór: Przestrzeń” 3.
Jakimi środkami Orzeszkowa dokonuje mityzacji przestrzeni? Które miejsca są poddane mityzacji?
Zadanie do „Cały utwór: Przestrzeń” 4.
Jaką rolę w nadniemeńskiej przestrzeni odgrywają dwie mogiły? Czym są dla bohaterów powieści?
Zadanie do „Cały utwór: Świat rzeczy” 0.
Przyjrzyj się kilku przedmiotom, o których mowa w powieści, a następnie odpowiedz na pytania:– Jakie są relacje między ludźmi i rzeczami?– O czym informują przedmioty? Podaj przykłady informowania za pomocą przedmiotów o treściach, które z różnych względów trudno inaczej przekazać.
Zadanie do „Fragment” 8.
Kim jest Witold: utopistą czy dojrzałym reformatorem? Odpowiedz w formie zwięzłej charakterystyki bohatera.
Zadanie do „Fragment” 9.
W jakiej sytuacji Benedykt pogodził się z synem? Co ostatecznie przekonało go do koncepcji Witolda?
do
Jakie związki z nadniemeńską przestrzenią mają następujący bohaterowie: Benedykt, Anzelm, Justyna, mieszkańcy Korczyna, mieszkańcy Bohatyrowicz? Zanalizuj te związki, biorąc pod uwagę opozycje: przestrzeń otwarta – przestrzeń zamknięta, przestrzeń sacrum – przestrzeń profanum, przestrzeń kultury – przestrzeń natury.