Zadanie do „Czytamy, analizujemy, interpretujemy: Cały utwór” 1. Co wynika z faktu, że w utworze Gloriavictis historię ludzi opowiada przyroda? Czemu służy tu zabieg personifikacji? Zadanie do „Czytamy, analizujemy, interpretujemy: Cały utwór” 2. Autorka mówi, że „baśń dostała skrzydeł”. W jakim sensie można utwór odczytać jako baśń? Zadanie do „Czytamy, analizujemy, interpretujemy: Cały utwór” 3. Jednym z bohaterów opowiadania jest Romuald Traugutt. W jaki sposób pisarka podkreśla jego wielkość? Zwróć uwagę na przywołane konteksty (biblijny, antyczny, romantyczny). Zadanie do „Czytamy, analizujemy, interpretujemy: Cały utwór” 4. Scharakteryzuj bohaterów opowiadania: Jagmina i Tarłowskiego. Jakie cechy tych postaci zostały wyeksponowane? W jaki sposób bohaterowie zostali ze sobą zestawieni? Omów sposoby heroizacji i sakralizacji bohaterów i określ funkcję tych zabiegów w kontekście wymowy utworu. Zadanie do „Czytamy, analizujemy, interpretujemy: Fragment” 1. Jakimi środkami Orzeszkowa uniwersalizuje obraz powstańczej mogiły? Zadanie do „Czytamy, analizujemy, interpretujemy: Fragment” 2. Jak zmienia się obraz Wiatru pod koniec fragmentu? Jaką funkcję pełni ten fragment w całym utworze? Zadanie do „Czytamy, analizujemy, interpretujemy: Fragment” 3. Dlaczego łacińska forma uległa zmianie i co sugeruje jej nowe brzmienie? Z jakim wyobrażeniem zwyciężonego triumfatora się kojarzy? Zadanie do „Czytamy, analizujemy, interpretujemy: Fragment” 4. Jaką rolę Orzeszkowa przypisuje „bezimiennym bohaterom”? Jakie to ma znaczenie dla wymowy całego utworu?