II liceum
Język polski
Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 2
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 1
- Język polski 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Cześć 1. Linia I
- Język polski 2. Sztuka wyrazu. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1
- Oblicza epok 2.1
- Oblicza epok 2.2
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2. Reforma 2019
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019
Lista zadań Strona 136
Strona 136
- Strona 16
- Strona 19
- Strona 20
- Strona 23
- Strona 24
- Strona 25
- Strona 26
- Strona 27
- Strona 28
- Strona 29
- Strona 30
- Strona 31
- Strona 32
- Strona 35
- Strona 36
- Strona 37
- Strona 38
- Strona 39
- Strona 46
- Strona 57
- Strona 58
- Strona 59
- Strona 61
- Strona 66
- Strona 67
- Strona 68
- Strona 69
- Strona 70
- Strona 71
- Strona 72
- Strona 76
- Strona 78
- Strona 86
- Strona 87
- Strona 89
- Strona 95
- Strona 96
- Strona 99
- Strona 100
- Strona 103
- Strona 104
- Strona 105
- Strona 111
- Strona 112
- Strona 113
- Strona 115
- Strona 116
- Strona 117
- Strona 118
- Strona 119
- Strona 120
- Strona 123
- Strona 124
- Strona 125
- Strona 130
- Strona 137
- Strona 138
- Strona 139
- Strona 141
- Strona 142
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 1.
Zrekonstruuj sposób myślenia Raskolnikowa o planowanej zbrodni. Podaj argumenty bohatera. Zwróć uwagę na jego artykuł O zbrodni… poświęcony specjalnym prawom jednostek wybitnych.
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 10.
Określ relacje, które łączą Sonię z jej rodziną.
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 11.
Dlaczego Raskolnikow wyjawia prawdę o zbrodni właśnie Soni? W odpowiedzi uwzględnij uwagi Lwa Szestowa (Wybory Raskolnikowa s. 137).
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 12.
Przeanalizuj powieściowe losy siostry Raskolnikowa, Duni. Dzięki czemu udaje się jej zachować uczciwość w świecie, który usiłuje ją zdeprawować i zniszczyć?
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 13.
Czy przekonuje cię przemiana, która zachodzi w Swidrygajłowie? Przeanalizuj rozmyślania bohatera w hotelowym pokoju w noc poprzedzającą samobójstwo.
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 14.
Przedstaw na wybranych przykładach, czym dla bohaterów Zbrodni i kary jest cierpienie.
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 15.
Jaki jest obraz Polaków w Zbrodni i karze?
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 16.
Dlaczego zdaniem Dostojewskiego człowiek tak łatwo ulega złu? Jakie mechanizmy psychologiczne temu sprzyjają?
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 17.
Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem Raskolnikowa, że „człowiek jest podły”? Uzasadnij swoje stanowisko.
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 18.
Zinterpretuj zakończenie powieści w kontekście tego, co wiesz o autorze i dyskusjach ideowych w jego czasach.
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 19.
Słowa Raskolnikowa: „A może Boga wcale nie ma”, które bohater kieruje do Soni, uczyńcie punktem wyjścia do dyskusji na temat konsekwencji zbytniego zaufania rozumu.
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 2.
Pracując w grupach, przygotujcie portret psychologiczny bohatera. Zwróćcie szczególną uwagę na obsesje, które go prześladują. Zastanówcie się, jaki był przed dokonaniem zbrodni, co się z nim działo podczas mordu, jaka była jego reakcja tuż po zdarzeniu.
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 3.
Przedstaw relację: Raskolnikow–sędzia śledczy Porfiry. Jaką grę prowadzi sędzia? Jakimi sposobami stara się skłonić Raskolnikowa do przyznania się do zbrodni?
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 4.
Jak rozumiesz wypowiedź Raskolnikowa: „Siebie zabiłem, a nie staruchę”? Jakie wrażenie robi na tobie ta wypowiedź?
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 5.
Zinterpretuj słowa narratora dotyczące Raskolnikowa: „samo istnienie mu nie wystarczało, chciał czegoś więcej”.
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 6.
Zrekonstruuj proces „nawrócenia” Raskolnikowa. Od czego zaczyna się przemiana bohatera?
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 7.
Scharakteryzuj środowiska studenckie i inteligenckie w Zbrodni i karze. Jak aspiracje intelektualne tych środowisk mają się do ich poziomu etycznego?
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 8.
Scharakteryzuj postać Soni, zwracając szczególną uwagę na jej rozmowy z Raskolnikowem (np. tę, która toczy się wokół wspólnej lektury fragmentu Ewangelii o wskrzeszeniu Łazarza).
Zadanie do „Cały utwór: Bohaterowie” 9.
Odczytaj rolę Soni w kontekście religijnym.
Zadanie do „Cały utwór: Poetyka powieści” 1.
Na czym polega zjawisko polifoniczności w powieści? Znajdź w utworze przykłady zastosowania tej techniki.
Zadanie do „Cały utwór: Poetyka powieści” 2.
W jaki sposób w Zbrodni i karze są charakteryzowani bohaterowie? Określ, do jakiego typu należą odnalezione przez ciebie przykłady charakterystyki (pośrednia, bezpośrednia) i wskaż źródła informacji o bohaterach.
Zadanie do „Cały utwór: Poetyka powieści” 3 .
Przeanalizuj i zinterpretuj sny Raskolnikowa. Wskaż najbardziej charakterystyczne i znaczące cechy. Wykorzystaj następującą refleksję narratora powieści: „W stanach chorobliwych sny częstokroć odznaczają się niezwykłą plastyką, wyrazistością i nadzwyczajnym podobieństwem do rzeczywistości. Niekiedy powstaje obraz niesamowity, lecz otoczenie i cała sceneria bywają przy tym tak łudząco prawdopodobne, pełne szczegółów tak subtelnych, nieoczekiwanych [...]. Sny tego rodzaju, chorobliwe sny, zawsze są długo pamiętane i wywierają silne wrażenie na rozstrojonym już i podnieconym organizmie człowieka”.
Zadanie do „Cały utwór: Poetyka powieści” 4.
Fiodora Dostojewskiego określano mianem „okrutnego talentu”. Napisz rozprawkę na temat: Zbrodnia i kara – okrutna prawda o naturze człowieka.
Zadanie do „Czytamy, analizujemy, interpretujemy: Fragment” 1.
Jak Raskolnikow czuje się na ulicach Petersburga? Czego na nich szuka? Czy można wskazać jakiś konkretny cel jego przechadzek? Uzasadnij odpowiedź, przypominając także inne przechadzki bohatera.
Zadanie do „Czytamy, analizujemy, interpretujemy: Fragment” 2.
Prześledź opisy ulicznych obserwacji Raskolnikowa. Na co zwraca on szczególną uwagę?
Zadanie do „Czytamy, analizujemy, interpretujemy: Fragment” 3.
Kim są, w sensie społecznym, mieszkańcy dzielnicy, po której spaceruje bohater?
Zadanie do „Czytamy, analizujemy, interpretujemy: Fragment” 4.
Sporządź zbiorowy portret ludzi, których spotyka Raskolnikow.
Zadanie do „Fragment” 5.
Scharakteryzuj miasto widziane przez Raskolnikowa. Zwróć uwagę nie tylko na obrazy, lecz także na dźwięki otaczające bohatera.