II liceum
Język polski
Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 2
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 1
- Język polski 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Cześć 1. Linia I
- Język polski 2. Sztuka wyrazu. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1
- Oblicza epok 2.1
- Oblicza epok 2.2
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2. Reforma 2019
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019
Lista zadań Strona 57
Strona 57
- Strona 16
- Strona 19
- Strona 20
- Strona 23
- Strona 24
- Strona 25
- Strona 26
- Strona 27
- Strona 28
- Strona 29
- Strona 30
- Strona 31
- Strona 32
- Strona 35
- Strona 36
- Strona 37
- Strona 38
- Strona 39
- Strona 46
- Strona 58
- Strona 59
- Strona 61
- Strona 66
- Strona 67
- Strona 68
- Strona 69
- Strona 70
- Strona 71
- Strona 72
- Strona 76
- Strona 78
- Strona 86
- Strona 87
- Strona 89
- Strona 95
- Strona 96
- Strona 99
- Strona 100
- Strona 103
- Strona 104
- Strona 105
- Strona 111
- Strona 112
- Strona 113
- Strona 115
- Strona 116
- Strona 117
- Strona 118
- Strona 119
- Strona 120
- Strona 123
- Strona 124
- Strona 125
- Strona 130
- Strona 136
- Strona 137
- Strona 138
- Strona 139
- Strona 141
- Strona 142
Zadanie polecenie 1
Przedstaw w punktach biografię Wokulskiego. Zaznacz zdarzenia, które wydają ci się szczególnie ważne w procesie kształtowania się osobowości bohatera.
Zadanie polecenie 10
O czym i kiedy śnią: Izabela, Wokulski, Rzecki? Co te sny (a także różne wizje pośrednie między jawą a snem) ujawniają? Jakie światło rzucają na bohaterów?
Zadanie polecenie 11
Na jakie choroby cierpi polskie społeczeństwo opisane w Lalce? Odpowiadając na to pytanie, prześledź relacje między różnymi klasami społecznymi oraz między Polakami i Żydami.
Zadanie polecenie 12
Prus zdefiniował Lalkę jako „powieść o społecznym rozkładzie”. Jakie są cechy i sygnały tego rozkładu? W jaki sposób odbija się on w życiu jednostek?
Zadanie polecenie 2
Dlaczego Rzecki porównuje Wokulskiego do Twardowskiego, który – wedle legendy – trwa zawieszony między ziemią a niebem?
Zadanie polecenie 3
Z którym z bohaterów romantycznych Wokulski ma najwięcej cech wspólnych? Uzasadnij swój wybór.
Zadanie polecenie 4
Izabela manipuluje ludźmi, gra na ich ambicjach i kompleksach. Z czego twoim zdaniem wynika ta postawa?
Zadanie polecenie 5
Przeanalizuj stosunki między bohaterami Lalki. Czy potrafią się oni przyjaźnić? Czy otwierają się na innych? Czym są spowodowane ich postawy? W odpowiedzi przywołaj odpowiednie wątki i epizody.
Zadanie polecenie 6
Po nieudanej próbie samobójczej Wokulskiemu przychodzi do głowy refleksja, że w godzinie próby pozostały mu tylko „Ziemia, prosty człowiek i Bóg”. Jak można te słowa rozumieć?
Zadanie polecenie 7
Jaki był wcześniej stosunek Wokulskiego do religii? Prześledź i omów sceny dziejące się w kościołach.
Zadanie polecenie 8
Jaki jest stosunek Wokulskiego do nauki? Co łączy go pod tym względem z Ochockim, Geistem, Szumanem, a co od nich różni?
Zadanie polecenie 9
Zastanów się, dlaczego Wokulski przegrał. Czy przyczyn porażki należy szukać w jego psychice, naturze, czy czynnikach zewnętrznych – w ludziach, przestrzeni, określonej sytuacji społecznej i politycznej?
Zadanie pytanie 1
Jak i gdzie Wokulski poznał Izabelę? Przeanalizuj dokładnie tę scenę, zwracając uwagę na szczegóły (np. gdzie siedzi Stach, a gdzie obiekt jego westchnień, co go urzekło w postaci panny Łęckiej, jaką suknię miała na sobie). Jakie mają one znaczenie?
Zadanie pytanie 2
Jakie uczucia dominują w stosunku Wokulskiego do Izabeli: „pożar zmysłów”, miłość platoniczna, szacunek? A może jeszcze coś innego?
Zadanie pytanie 3
Jaka książka pomaga Wokulskiemu w poznawaniu samego siebie? W jakich momentach bohater sięga po książkę? Określ wpływ lektury na to, jak Stach rozumie swoje uczucia do Izabeli? Czy wnioski mobilizują go do działania? Czy lektura jest dla niego rodzajem terapii? Uzasadnij swoje sądy.
Zadanie pytanie 4
Sam Wokulski podczas pobytu w Paryżu określa źródła swoich zapatrywań na miłość. Spróbuj potwierdzić słuszność tej autodiagnozy.
Zadanie zadanie 1
Przypomnij, w jakich okolicznościach Wokulski wyjeżdża do Paryża.
Zadanie zadanie 2
Co oznacza prześladująca go w paryskim hotelu „myśl natrętna”? Z jakim „widmem” zmaga się w tej scenie bohater?
Zadanie zadanie 3
Scharakteryzuj wrażenia Wokulskiego w czasie półsnu. Jak można określić jego stan psychiczny?
Zadanie zadanie 4
Czego boi się Wokulski? Dlaczego przestraszył się własnego odbicia w lustrze? Zwróć uwagę, jak bohater określa sam siebie w pierwszym fragmencie tekstu.
Zadanie zadanie 5
Znajdź w pierwszym fragmencie momenty, gdy słowo narratora trzecioosobowego płynnie przechodzi w słowo bohatera. Czemu służy tego typu strategia narracyjna?
Zadanie zadanie 6
Jak w świetle obu fragmentów tekstu można zdiagnozować główne źródło rozterek Wokulskiego? Zanim odpowiesz na to pytanie, zastanów się nad zdaniem bohatera: „Dajcie mi jakiś cel albo śmierć”.
Zadanie zadanie 7
Wokulski mówi, że nie potrafi uwierzyć. Rozwiń tę myśl bohatera. Pamiętaj, że w opinii samego Prusa Wokulski to typowy człowiek swojej epoki.
ćwiczenie
Jakie stereotypy dotyczące Żydów zostały przywołane w tym fragmencie?