Zadanie 3. Przeprowadźcie w klasie krótką dyskusję na temat: Czym różni się język radia od języka telewizji? Podajcie kilka takich różnic i ustalcie, z czego one wynikają. Możecie odwoływać się do dowolnych, znanych wam programów telewizyjnych i audycji radiowych. Zadanie 4. Wiadomo, że teksty publicystyczne powinny być przezroczyste językowo, obiektywne, nieemocjonalne – nie powinny oceniać rzeczywistości, a jedynie przekazywać informacje. Czy według ciebie jest to możliwe? Zgromadź argumenty do dyskusji na temat: W jaki sposób osiągnąć w tekstach dziennikarskich możliwie najwyższy stopień obiektywizmu i jak mogą być w nich wyrażane oceny? Podajcie przykłady tekstów informacyjnych, które są – według was – perswazyjne, kontrowersyjne, a nawet – manipulacyjne. Pamiętajcie o tym, by zachować kulturę dyskusji, a w swoich wypowiedziach skupić się na argumentach merytorycznych. Podsumowując dyskusję, oceńcie, czy (a jeśli tak, to w jakim stopniu) funkcjonujecie w bańkach informacyjnych. Zadanie 5. Poniżej występują wypowiedzenia pochodzące z języka sprawozdawców sportowych, którzy w emocjach, na żywo komentują wydarzenia, Wyjaśnij, na czym polega komizm lub niezręczność w każdym z przykładów. Jak można by było przekształcić wypowiedzi, żeby nie wzbudzały niepożądanych skojarzeń? Zadanie 6 Przeczytaj fragment Lalki zatytułowany [Wokulski w Paryżu] (s.55–56). Wskazując odpowiednie cechy językowe, uzasadnij, że w tym fragmencie występują elementy publicystyczne. Czego dotyczy tekst? Jak jest zbudowany? W jaki sposób ujawnia się w nim „ja” autorskie i jak wyrażane są oceny?