Zadanie do „Problematyka” 1. Wielu krytyków zarzucało autorowi Trylogii, że fałszuje historię. Czy zarzut ten jest uzasadniony? Aby odpowiedzieć, skonfrontuj wypadki dziejowe opisane w powieści z podręcznikiem historii. Zadanie do „Problematyka” 2. Czym przede wszystkim jest dla Sienkiewicza historia: zbiorem faktów czy zbiorem przeżyć? Weź pod uwagę nie tylko samą powieść, lecz także zamieszczony w podręczniku fragment artykułu Sienkiewicza O powieści historycznej (s.88). Zadanie do „Problematyka” 3. Czytając Potop warto zastanowić się nad zaproponowaną przez autora hierarchią wydarzeń historycznych. Które z nich zajmują najwięcej miejsca? Czy układ przywołanych w powieści faktów ma związek przede wszystkim z postacią Kmicica i jego przygodami, czy raczej chodzi tu o całościową interpretację polskich dziejów? Swoją opinię uzasadnij Zadanie do „Problematyka” 4. Jakie miejsce w konstrukcji powieści zajmują sceny związane z obroną Jasnej Góry? O czym takie rozwiązanie świadczy? Zadanie do „Problematyka” 5. Jaką rolę w dziejach bohaterów Sienkiewicza odgrywa Opatrzność? Omów ukazaną w utworze religijność Polaków. Zadanie do „Problematyka” 6. Jak Sienkiewicz ocenia kulturę sarmacką? Zastanawiając się nad odpowiedzią zwróć uwagę np. na zachowania Kmicica, które wynikają ze szlacheckiego kodeksu honorowego, i na te, które można łączyć ze szlacheckim sobiepaństwem. Zadanie do „Problematyka” 7. Przeanalizuj zapisany w Trylogii wzorzec charakteru narodowego. Odpowiedz najpierw na pytania: Czy bohaterowie Sienkiewicza cenią doświadczenia innych narodów? Jak objawia się ich religijność, o której nieustannie zapewniają? Skąd czerpią pewność, że Polacy mogą zawsze liczyć na łaskę Opatrzności? Zadanie do „Problematyka” 8. Czy można nazwać Potop powieścią o władzy? Uzasadnij swoje zdanie na ten temat. Zadanie do „Problematyka” 9. Dlaczego Trylogię określamy mianem powieści „ku pokrzepieniu serc”? Zadanie do „Technika powieściowa” 1. Jaki jest wzajemny stosunek zdarzeń fikcyjnych i historycznych w powieści? Czy zdarzenia fikcyjne wpływają na zdarzenia historyczne? A na odwrót? Zwróć szczególną uwagę na wydarzenia związane z obroną Jasnej Góry i powrotem do kraju Jana Kazimierza. Zadanie do „Technika powieściowa” 2. Na podstawie wybranych przykładów omów, jak zostały połączone wątki autentycznych i fikcyjnych bohaterów Potopu. Zadanie do „Technika powieściowa” 3. Zarzucano Sienkiewiczowi, że przedstawia w Trylogii „bitwy malowane”, które mają działać na wyobraźnię czytelnika, ale nie pokazują bitewnego wysiłku, krwi, cierpienia. Odnieś się do tej opinii. W tym celu przeanalizuj sceny batalistyczne w Potopie. Zadanie do „Technika powieściowa” 4. W Potopie Sienkiewicz posłużył się schematami fabularnymi charakterystycznymi dla powieści awanturniczej. Wskaż przykłady. Zadanie do „Technika powieściowa” 5. Wyobraź sobie, że polecasz Potop jako utwór znakomicie nadający się na scenariusz filmu. Które z cech powieści mogłyby szczególnie zainteresować twórców filmu?