II liceum
Język polski
Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 2
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 1
- Język polski 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Cześć 1. Linia I
- Język polski 2. Sztuka wyrazu. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1
- Oblicza epok 2.1
- Oblicza epok 2.2
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2. Reforma 2019
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019
Lista zadań Strona 87
Strona 87
- Strona 16
- Strona 19
- Strona 20
- Strona 23
- Strona 24
- Strona 25
- Strona 26
- Strona 27
- Strona 28
- Strona 29
- Strona 30
- Strona 31
- Strona 32
- Strona 35
- Strona 36
- Strona 37
- Strona 38
- Strona 39
- Strona 46
- Strona 57
- Strona 58
- Strona 59
- Strona 61
- Strona 66
- Strona 67
- Strona 68
- Strona 69
- Strona 70
- Strona 71
- Strona 72
- Strona 76
- Strona 78
- Strona 86
- Strona 89
- Strona 95
- Strona 96
- Strona 99
- Strona 100
- Strona 103
- Strona 104
- Strona 105
- Strona 111
- Strona 112
- Strona 113
- Strona 115
- Strona 116
- Strona 117
- Strona 118
- Strona 119
- Strona 120
- Strona 123
- Strona 124
- Strona 125
- Strona 130
- Strona 136
- Strona 137
- Strona 138
- Strona 139
- Strona 141
- Strona 142
Zadanie do „Problematyka” 1.
Wielu krytyków zarzucało autorowi Trylogii, że fałszuje historię. Czy zarzut ten jest uzasadniony? Aby odpowiedzieć, skonfrontuj wypadki dziejowe opisane w powieści z podręcznikiem historii.
Zadanie do „Problematyka” 2.
Czym przede wszystkim jest dla Sienkiewicza historia: zbiorem faktów czy zbiorem przeżyć? Weź pod uwagę nie tylko samą powieść, lecz także zamieszczony w podręczniku fragment artykułu Sienkiewicza O powieści historycznej (s.88).
Zadanie do „Problematyka” 3.
Czytając Potop warto zastanowić się nad zaproponowaną przez autora hierarchią wydarzeń historycznych. Które z nich zajmują najwięcej miejsca? Czy układ przywołanych w powieści faktów ma związek przede wszystkim z postacią Kmicica i jego przygodami, czy raczej chodzi tu o całościową interpretację polskich dziejów? Swoją opinię uzasadnij
Zadanie do „Problematyka” 4.
Jakie miejsce w konstrukcji powieści zajmują sceny związane z obroną Jasnej Góry? O czym takie rozwiązanie świadczy?
Zadanie do „Problematyka” 5.
Jaką rolę w dziejach bohaterów Sienkiewicza odgrywa Opatrzność? Omów ukazaną w utworze religijność Polaków.
Zadanie do „Problematyka” 6.
Jak Sienkiewicz ocenia kulturę sarmacką? Zastanawiając się nad odpowiedzią zwróć uwagę np. na zachowania Kmicica, które wynikają ze szlacheckiego kodeksu honorowego, i na te, które można łączyć ze szlacheckim sobiepaństwem.
Zadanie do „Problematyka” 7.
Przeanalizuj zapisany w Trylogii wzorzec charakteru narodowego. Odpowiedz najpierw na pytania: Czy bohaterowie Sienkiewicza cenią doświadczenia innych narodów? Jak objawia się ich religijność, o której nieustannie zapewniają? Skąd czerpią pewność, że Polacy mogą zawsze liczyć na łaskę Opatrzności?
Zadanie do „Problematyka” 8.
Czy można nazwać Potop powieścią o władzy? Uzasadnij swoje zdanie na ten temat.
Zadanie do „Problematyka” 9.
Dlaczego Trylogię określamy mianem powieści „ku pokrzepieniu serc”?
Zadanie do „Technika powieściowa” 1.
Jaki jest wzajemny stosunek zdarzeń fikcyjnych i historycznych w powieści? Czy zdarzenia fikcyjne wpływają na zdarzenia historyczne? A na odwrót? Zwróć szczególną uwagę na wydarzenia związane z obroną Jasnej Góry i powrotem do kraju Jana Kazimierza.
Zadanie do „Technika powieściowa” 2.
Na podstawie wybranych przykładów omów, jak zostały połączone wątki autentycznych i fikcyjnych bohaterów Potopu.
Zadanie do „Technika powieściowa” 3.
Zarzucano Sienkiewiczowi, że przedstawia w Trylogii „bitwy malowane”, które mają działać na wyobraźnię czytelnika, ale nie pokazują bitewnego wysiłku, krwi, cierpienia. Odnieś się do tej opinii. W tym celu przeanalizuj sceny batalistyczne w Potopie.
Zadanie do „Technika powieściowa” 4.
W Potopie Sienkiewicz posłużył się schematami fabularnymi charakterystycznymi dla powieści awanturniczej. Wskaż przykłady.
Zadanie do „Technika powieściowa” 5.
Wyobraź sobie, że polecasz Potop jako utwór znakomicie nadający się na scenariusz filmu. Które z cech powieści mogłyby szczególnie zainteresować twórców filmu?