5 szkoły podstawowej
Biologia
Puls życia 5
Lista zadań Strona 112
Strona 112
- Strona 11
- Strona 15
- Strona 19
- Strona 22
- Strona 28
- Strona 32
- Strona 38
- Strona 43
- Strona 48
- Strona 53
- Strona 57
- Strona 58
- Strona 67
- Strona 74
- Strona 80
- Strona 87
- Strona 90
- Strona 97
- Strona 101
- Strona 105
- Strona 109
- Strona 120
- Strona 128
- Strona 136
- Strona 142
- Strona 147
- Strona 153
- Strona 158
- Strona 159
1
Podaj nazwę rodzaju tanek przedstawionych na ilustracji. Następnie zaznacz punkt (A-D), w którym opisano ich funkcję.A. Umożliwiają wzrost rośliny.B. Odpowiadają za twardość i elastyczność organów roślinnych.C. Tworzą zewnętrzną warstwę rośliny.D. Transportują wodę z solami mineralnymi oraz substancje pokarmowe.
2
Przyporządkuj podanym strefom korzenia (A-C) odpowiednie opisy (1-4).A. Strefa stożka wzrostu.B. Stefa korzeni bocznych.C. Strefa włośnikowa.1. Utrzymuje roślinę w podłożu.2. Transport substancji pokarmowych.3. Pobiera z gleby wodę z solami mineralnymi.4. Powoduje przyrost korzenia na grubość.
3
Określ, czy podane zdania (A-D) dotyczą funkcji korzenia (K), czy funkcji łodygi (Ł). Zapisz w zeszycie odpowiednie oznaczenie literowe.A. Utrzymywanie roślin w podłożu.B. Transport substancji pokarmowych.C. Pobieranie z gleby wody i soli mineralnych.D. Utrzymywanie liści, kwiatów i owoców.
4
Wyjaśnij, czym jest pęd.
5
Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź spośród podanych.Do funkcji liścia nie należyA. wymiana gazowa.B. wytwarzanie substancji pokarmowych.C. chłodzenie blaszki liściowej w wyniku parowania wody.D. utrzymywanie kwiatów i owoców.
6
Przerysuj tablę do zeszytu, a następnie uzupełnij ją odpowiednimi informacjami.OrganyPrzekształceniaFunkcjeŁodyga?Służą do rozmnażania wegetatywnegokłącza??ciernie??Umożliwiają chwytanie i trawienie drobnych zwierząt, np. owadów?ssawki??Przymocowują roślinę do gałęzi, pni drzew, skał, murów czy ścian