5 szkoły podstawowej
Biologia
Puls życia 5
Lista zadań Strona 22
Strona 22
- Strona 11
- Strona 15
- Strona 19
- Strona 28
- Strona 32
- Strona 38
- Strona 43
- Strona 48
- Strona 53
- Strona 57
- Strona 58
- Strona 67
- Strona 74
- Strona 80
- Strona 87
- Strona 90
- Strona 97
- Strona 101
- Strona 105
- Strona 109
- Strona 112
- Strona 120
- Strona 128
- Strona 136
- Strona 142
- Strona 147
- Strona 153
- Strona 158
- Strona 159
1
Wymień dwie cechy organizmów, dzięki którym można je odróżnić od nieożywionych elementów przyrody. Zapisz odpowiedź w zeszycie.
2
Przyporządkuj każdą z podanych czynności życiowych (A-C) do odpowiedniego opisu (1-4).A. Odżywianie.B. Oddychanie.C. Wydalanie.1. Usuwanie z organizmu szkodliwych i niepotrzebnych substancji. 2. Dostarczanie organizmowi składników pokarmowych.3. Zwiększanie przez organizm rozmiarów i masy ciała.4. Uwalnianie z pokarmu energii potrzebnej do życia.
3
Uporządkuj we właściwej kolejności poziomy budowy organizmów (A-E). Zacznij od najmniejszego elementu.A. Organizm.B. Mózgowie.C. Komórka nerwowa.D. Tkanka nerwowa.E. Układ nerwowy.
4
Na podstawie opisu podaj nazwę dziedziny biologii, którą zajmuje się pani Zofia.Pani Zofia jest naukowcem. Całe dnie spędza w laboratorium, gdzie prowadzi obserwacje mikroskopowe mikroorganizmów.
5
Określ, które z podanych niżej opisów dotyczy obserwacji (O), a które doświadczeń (D). Zapisz w zeszycie odpowiednie oznaczenia literowe.1. Małgosia przygląda się, jak sikorka karmi swoje młode.2. Tomek sprawdza, czy obecność światła ma wpływ na wzrost pelargonii.3. Ulga przygląda się budowie piór i ptaków.4. Magda sprawdza, jaki wpływ ma woda na kiełkowanie nasion fasoli.
6
Oceń, czy podane zdania (A-D) są zgodne z prawdą. Zapisz w zeszycie literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub literę F, jeśli jest fałszywe.A. Hipoteza jest jedną z możliwych odpowiedzi an pytanie, które stanowi problem badawczy.B. Próba badawcza to zestaw, w którym nie zmienia się żadnego czynnika.C. Podczas doświadczenia jest sprawdzana hipoteza.D. Wynik doświadczenia pozwala na potwierdzenie lub odrzucenie hipotezy.
7
Okular pewnego mikroskopu powiększa obraz 10 razy, a obiektyw 40 razy. Oblicz w zeszycie, jakie powiększenie obrazu uzyskasz w tym mikroskopie.