5 szkoły podstawowej
Biologia
Puls życia 5
Lista zadań Strona 90
Strona 90
- Strona 11
- Strona 15
- Strona 19
- Strona 22
- Strona 28
- Strona 32
- Strona 38
- Strona 43
- Strona 48
- Strona 53
- Strona 57
- Strona 58
- Strona 67
- Strona 74
- Strona 80
- Strona 87
- Strona 97
- Strona 101
- Strona 105
- Strona 109
- Strona 112
- Strona 120
- Strona 128
- Strona 136
- Strona 142
- Strona 147
- Strona 153
- Strona 158
- Strona 159
1
Wyjaśnij, czym zajmuje się systematyka.
2
Wybierz te spośród podanych cech, które opisują organizmy należące do jednego gatunku.A. Mają różną budowę komórki.B. Mają zbliżone wymagania życiowe.C. Mają podobną budowę ciała.D. Ich potomstwo jest niepłodne.E. Żyją w tym samym środowisku.
3
Wybierz te spośród podanych chorób, które są wywoływane przez wirusy.Gruźlica, odra, borelioza, tężec, toksoplazmoza, różyczka, salmonelloza, grypa, ospa wietrzna, AIDS, malaria.
4
Wybierz ten spośród podanych opisów, który dotyczy zarówno wirusów, jak i bakterii.A. Są zbudowane z komórek.B. Nie wykonują czynności życiowych.C. Mają kwas nukleinowy.D. Mogą się rozmnażać.
5
Oceń, które z podanych zdań dotyczą pantofelka, które - eugleny, a które - obu tych protistów.A. Ma chloroplasty.B. Jest protistem jednokomórkowym.C. Przemieszcza się za pomocą rzęsek.D. Rozmnaża się przez podział komórki.
6
Podaj nazwy elementów grzyba oznaczonych na ilustracji cyframi 1-4.
7
Podaj dwa przykłady pozytywnego znaczenia grzybów dla człowieka.
8
Oceń, czy podane zdania dotyczące porostów są zgodne z prawdą. Zapisz literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub literę F, jeśli fałszywe.A. Są zbudowane ze strzępek grzyba i z komórek globów.B. Są przykładem organizmów pionierskich.C. Są cudzożywne.D. Są odporne na surowe warunki, np. suszę i skrajne temperatury.