Rozwiązania zadań z biologii

Zmień widok

Biologia 1. Karty pracy zakres podstawowy Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: OPERON

ISBN: 9788366365285

Rok wydania: 2022

Przedmiot: Biologia

Biologia na czasie 4. Maturalne karty pracy zakres rozszerzony Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 9788326744914

Rok wydania: 2022

Przedmiot: Biologia

Biologia 4. Zakres rozszerzony Podręcznik

Wydawnictwo: OPERON

ISBN: 9788381972413

Rok wydania: 2022

Przedmiot: Biologia

Biologia na czasie 4. Zakres rozszerzony Podręcznik

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 9788326743757

Rok wydania: 2022

Przedmiot: Biologia

Puls życia 7 Podręcznik

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 978-83-267-4660-4

Rok wydania: 2023

Przedmiot: Biologia

Puls życia 7 Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 978-83-267-4661-1

Rok wydania: 2023

Przedmiot: Biologia

Biologia 7 Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: OPERON

ISBN: 978-83-787-9586-5

Rok wydania: 2017

Przedmiot: Biologia

Biologia 8 Podręcznik

Wydawnictwo: WSiP

ISBN: 978-83-021-7498-8

Rok wydania: 2018

Przedmiot: Biologia

Biologia 8 Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: WSiP

ISBN: 978-83-021-7499-5

Rok wydania: 2018

Przedmiot: Biologia

Biologia 7 Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: MAC

ISBN: 978-83-810-8883-1

Rok wydania: 2020

Przedmiot: Biologia

Biologia 7 Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: WSiP

ISBN: 978-83-021-6916-8

Rok wydania: 2017

Przedmiot: Biologia

Biologia 7 Podręcznik

Wydawnictwo: OPERON

ISBN: 978-83-787-9533-9

Rok wydania: 2017

Przedmiot: Biologia

Biologia 7 Podręcznik

Wydawnictwo: WSiP

ISBN: 978-83-021-6915-1

Rok wydania: 2017

Przedmiot: Biologia

Biologia 6 Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: WSiP

ISBN: 978-83-021-8154-2

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Biologia

Biologia 6 Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: MAC

ISBN: 978-83-810-8600-4

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Biologia

Biologia 6 Podręcznik

Wydawnictwo: WSiP

ISBN: 978-83-021-8153-5

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Biologia

Biologia 6 Podręcznik

Wydawnictwo: MAC

ISBN: 978-83-810-8598-4

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Biologia

Biologia 5 Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: MAC

ISBN: 978-83-810-8405-5

Rok wydania: 2018

Przedmiot: Biologia

Biologia 5 Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: WSiP

ISBN: 978-83-021-7502-2

Rok wydania: 2018

Przedmiot: Biologia

Biologia 5 Podręcznik

Wydawnictwo: WSiP

ISBN: 978-83-021-7501-5

Rok wydania: 2018

Przedmiot: Biologia

Biologia 5 Podręcznik

Wydawnictwo: MAC

ISBN: 978-83-810-8399-7

Rok wydania: 2018

Przedmiot: Biologia

Biologia 3. Zakres podstawowy Podręcznik

Wydawnictwo: OPERON

ISBN: 978-83-819-7115-7

Rok wydania: 2021

Przedmiot: Biologia

Biologia 3. Zakres rozszerzony Podręcznik

Wydawnictwo: OPERON

ISBN: 978-83-819-7114-0

Rok wydania: 2021

Przedmiot: Biologia

Biologia na czasie 3. Zakres podstawowy Podręcznik

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 978-83-267-4216-3

Rok wydania: 2021

Przedmiot: Biologia

Biologia na czasie 3. Zakres rozszerzony Podręcznik

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 978-83-267-4217-0

Rok wydania: 2021

Przedmiot: Biologia

Biologia 2. Zakres rozszerzony Podręcznik

Wydawnictwo: Operon

ISBN: 978-83-787-9970-2

Rok wydania: 2020

Przedmiot: Biologia

Biologia 2. Zakres podstawowy Podręcznik

Wydawnictwo: OPERON

ISBN: 978-83-787-9994-8

Rok wydania: 2020

Przedmiot: Biologia

Biologia 1. Zakres rozszerzony Podręcznik

Wydawnictwo: OPERON

ISBN: 978-83-787-9961-0

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Biologia

Biologia 1. Zakres podstawowy Podręcznik

Wydawnictwo: OPERON

ISBN: 978-83-787-9943-6

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Biologia

Puls życia 8 Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 978-83-267-4214-9

Rok wydania: 2021

Przedmiot: Biologia

Biologia 8 Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: MAC

ISBN: 978-83-822-7118-8

Rok wydania: 2021

Przedmiot: Biologia

Biologia 8 Podręcznik

Wydawnictwo: MAC

ISBN: 978-83-822-7117-1

Rok wydania: 2021

Przedmiot: Biologia

Biologia 7 Podręcznik

Wydawnictwo: MAC

ISBN: 978-83-822-7376-2

Rok wydania: 2021

Przedmiot: Biologia

Puls życia 5 Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 978-83-267-4077-0

Rok wydania: 2021

Przedmiot: Biologia

Puls życia 5 Podręcznik

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 978-83-267-4076-3

Rok wydania: 2021

Przedmiot: Biologia

Puls życia 6 Podręcznik

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 978-83-267-4309-2

Rok wydania: 2022

Przedmiot: Biologia

Puls życia 6 Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 978-83-267-4310-8

Rok wydania: 2022

Przedmiot: Biologia

Biologia na czasie 2. Zakres rozszerzony Podręcznik

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 978-83-267-3857-9

Rok wydania: 2020

Przedmiot: Biologia

Biologia na czasie 1. Zakres rozszerzony Podręcznik

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 978-83-267-3636-0

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Biologia

Biologia na czasie 2. Maturalne karty pracy zakres rozszerzony Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 978-83-267-3937-8

Rok wydania: 2020

Przedmiot: Biologia

Puls Życia 7 Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 978-83-267-3182-2

Rok wydania: 2017

Przedmiot: Biologia

Puls Życia 5 Zeszyt ćwiczeń

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 978-83-267-3334-5

Rok wydania: 2018

Przedmiot: Biologia

Puls życia 7 Podręcznik

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 978-83-267-3930-9

Rok wydania: 2020

Przedmiot: Biologia

Biologia na czasie 1. Zakres podstawowy. Reforma 2019 Podręcznik

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 978-83-267-3600-1

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Biologia

Biologia na czasie 2. Zakres podstawowy. Reforma 2019 Podręcznik

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 978-83-267-3856-2

Rok wydania: 2020

Przedmiot: Biologia

Puls życia 6 Podręcznik

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 978-83-267-3578-3

Rok wydania: 2019

Przedmiot: Biologia

Puls życia 8 Podręcznik

Wydawnictwo: Nowa Era

ISBN: 978-83-267-3282-9

Rok wydania: 2018

Przedmiot: Biologia

Ostatnio przygotowane rozwiązania z Biologia

Lista rozwiązanych zadań

Apoptoza jest to fizjologiczny proces prowadzący do śmierci niektórych komórek. Jest to proces o kluczowym znaczeniu dla prawidłowego funkcjonowania organizmów wielokomórkowych: decyduje o prawidłowym rozwoju tkanek i narządów, reguluje odpowiedź immunologiczną, a także eliminuje komórki uszkodzone, zainfekowane lub zmienione nowotworowo. Kluczową rolę w procesie apoptozy odgrywają białka enzymatyczne zwane kaspazami. Enzymy te niszczą białka strukturalne i enzymatyczne w komórkach, przez co nie są one w stanie prawidłowo funkcjonować. Obiecujące wyniki w leczeniu niektórych typów nowotworów dają leki, które aktywują kaspazy w komórkach nowotworowych. W większości przypadków apoptoza indukowana przez leki powoduje zaburzenie gospodarki energetycznej komórki.Podaj nazwę organelli, których funkcjonowanie ulega zaburzeniu po podaniu leków wywołujących apoptozę. Odpowiedź uzasadnij.

Zadanie Zadanie 5.2 Strona 94

Apoptoza jest to fizjologiczny proces prowadzący do śmierci niektórych komórek. Jest to proces o kluczowym znaczeniu dla prawidłowego funkcjonowania organizmów wielokomórkowych: decyduje o prawidłowym rozwoju tkanek i narządów, reguluje odpowiedź immunologiczną, a także eliminuje komórki uszkodzone, zainfekowane lub zmienione nowotworowo. Kluczową rolę w procesie apoptozy odgrywają białka enzymatyczne zwane kaspazami. Enzymy te niszczą białka strukturalne i enzymatyczne w komórkach, przez co nie są one w stanie prawidłowo funkcjonować. Obiecujące wyniki w leczeniu niektórych typów nowotworów dają leki, które aktywują kaspazy w komórkach nowotworowych. W większości przypadków apoptoza indukowana przez leki powoduje zaburzenie gospodarki energetycznej komórki.Wskaż, który z podanych procesów nie jest związany z procesem apoptozy.

Zadanie Zadanie 5.1 Strona 94

Ryciny przedstawiają zmiany ilości DNA i liczby chromosomów w trakcie dwóch podziałów komórkowych.Podaj, który schemat – A czy B – przedstawia zmiany ilości DNA i liczby chromosomów w trakcie mejozy. Odpowiedź uzasadnij jednym argumentem.

Zadanie Zadanie 4. Strona 94

Poniżej przedstawiono 6 zdań dotyczących mitozy.Spośród zdań A-F wskaż dwa fałszywe i dokonaj ich korekty.

Zadanie Zadanie 3 Strona 93

W 1957 roku na Columbia University trzech badaczy: J. Herbert Taylor, Philip Woods i Walter Hughes przeprowadzili następujące doświadczenie. W pierwszej części eksperymentu w wodzie zawierającej radioaktywny nukleotyd z tyminą zanurzyli końcówki korzeni rośliny na okres 8 godzin. W tym czasie DNA rosnących komórek końcówek korzeni uległo replikacji. W drugiej części eksperymentu te same końcówki korzeni rośliny umieścili w wodzie pozbawionej radioaktywnych nukleotydów. Analiza chemiczna DNA wykazała, że w pierwszej części eksperymentu obie chromatydy były znakowane radioaktywnie, a w drugiej części eksperymentu jedna chromatyda była radioaktywna, a druga nie.Wyjaśnij, dlaczego do eksperymentu użyto znakowanych radioaktywnie nukleotydów z tyminą.

Zadanie Zadanie 2.3 Strona 93

Lista rozwiązanych zadań

„Obecnie berlińscy leśnicy, oprócz szkód powodowanych przez zwierzynę, borykają się najbardziej z problemem obecności czeremchy amerykańskiej […]. O występowaniu P. [Padus – red.] serotina w Niemczech wspomina się już w roku 1685. Jej pojawienie się na terenie dzisiejszego Berlina nie jest przypadkowe – czermcha amerykańska była sadzona w sposób planowany, dookoła Berlina, na obszarach Pruskiego Instytutu Badawczego Leśnictwa.[…] Ekologia P. serotina była obiektem licznych badań. Ten ornitochoryczny gatunek cechuje się m.in. stosunkowo wysoką tolerancją na zacienienie, zdolnością do wykształcania pędów odroślowych, długą żywotnością nasion i allelopatią ujemną […]. Jak pokazały liczne badania, wymienione cechy charakteryzują znaczną część gatunków inwazyjnych, umożliwiając im szybkie rozprzestrzenianie się […]. Czeremcha amerykańska występuje na około jednej trzeciej z 29 000 ha berlińskich lasów […]”.Wymień dwie opisane w tekście cechy, które sprawiają, że czeremcha amerykańska jest gatunkiem inwazyjnym.

Zadanie Ćwiczenie 18. Podpunkt Zadanie 18.2. Strona 127

„Obecnie berlińscy leśnicy, oprócz szkód powodowanych przez zwierzynę, borykają się najbardziej z problemem obecności czeremchy amerykańskiej […]. O występowaniu P. [Padus – red.] serotina w Niemczech wspomina się już w roku 1685. Jej pojawienie się na terenie dzisiejszego Berlina nie jest przypadkowe – czermcha amerykańska była sadzona w sposób planowany, dookoła Berlina, na obszarach Pruskiego Instytutu Badawczego Leśnictwa.[…] Ekologia P. serotina była obiektem licznych badań. Ten ornitochoryczny gatunek cechuje się m.in. stosunkowo wysoką tolerancją na zacienienie, zdolnością do wykształcania pędów odroślowych, długą żywotnością nasion i allelopatią ujemną […]. Jak pokazały liczne badania, wymienione cechy charakteryzują znaczną część gatunków inwazyjnych, umożliwiając im szybkie rozprzestrzenianie się […]. Czeremcha amerykańska występuje na około jednej trzeciej z 29 000 ha berlińskich lasów […]”.Rozstrzygnij, czy czeremcha amerykańska przyczynia się do wzrostu czy do spadku różnorodności biologicznej berlińskich lasów. Odpowiedź uzasadnij.

Zadanie Ćwiczenie 18. Podpunkt Zadanie 18.1. Strona 127

“Niezwykle interesujące badania eksperymentalne i terenowe […] zostały przeprowadzone w Nowej Zelandii. Dotyczyły one przywry Curtuteria australis […], która zamyka cykl w trzech żywicielach: ślimaku Cominella glandiformis, małżu Austrovenus stutchburyi i ptaku ostrygojadzie Haematopus ostralegus. Cerkarie uwalniane ze ślimaka atakują małża i lokują się w jego nodze, co przy dużym zagęszczeniu pasożytów powoduje jej niedorozwój. Zarażony małż nie może zagrzebać się w mule i łatwiej staje się ofiarą ostrygojadów, co zostało udowodnione w odpowiednio zaprojektowanym terenowym eksperymencie. Mimo to, tylko niewielki procent metacerkarii ma możliwość zakończenia cyklu w żywicielu ostatecznym, bo małż ma jeszcze dwóch innych wrogów: przede wszystkim rybę Notolabrus celidotus, ale także ślimaka, który nota bene jest pierwszym żywicielem w cyklu rozwojowym tej przywry; oba te drapieżniki nie zjadają całego małża, a „obgryzają” tylko jego niezagrzebaną nogę, w której znajdują się metacerkarie. Jednak małż, uwolniony od nadmiaru metacerkarii ,może odzyskać zdolność zagrzebywania się w mule (i ponownego zarażania się cerkariami), gdyż jego noga ma zdolności regeneracyjne.Poniższy schemat przedstawia cykl życiowy przywry Curtuteria australis (I) oraz konsekwencje zarażania się tym pasożytem przez małża Austrovenus stutchburyi (II).Na podstawie powyższego tekstu zapisz łańcuch pokarmowy przybrzeżnych wód morskich w Nowej Zelandii, który będzie złożony z trzech elementów.

Zadanie Ćwiczenie 17. Podpunkt Zadanie 17.3. Strona 127

“Niezwykle interesujące badania eksperymentalne i terenowe […] zostały przeprowadzone w Nowej Zelandii. Dotyczyły one przywry Curtuteria australis […], która zamyka cykl w trzech żywicielach: ślimaku Cominella glandiformis, małżu Austrovenus stutchburyi i ptaku ostrygojadzie Haematopus ostralegus. Cerkarie uwalniane ze ślimaka atakują małża i lokują się w jego nodze, co przy dużym zagęszczeniu pasożytów powoduje jej niedorozwój. Zarażony małż nie może zagrzebać się w mule i łatwiej staje się ofiarą ostrygojadów, co zostało udowodnione w odpowiednio zaprojektowanym terenowym eksperymencie. Mimo to, tylko niewielki procent metacerkarii ma możliwość zakończenia cyklu w żywicielu ostatecznym, bo małż ma jeszcze dwóch innych wrogów: przede wszystkim rybę Notolabrus celidotus, ale także ślimaka, który nota bene jest pierwszym żywicielem w cyklu rozwojowym tej przywry; oba te drapieżniki nie zjadają całego małża, a „obgryzają” tylko jego niezagrzebaną nogę, w której znajdują się metacerkarie. Jednak małż, uwolniony od nadmiaru metacerkarii ,może odzyskać zdolność zagrzebywania się w mule (i ponownego zarażania się cerkariami), gdyż jego noga ma zdolności regeneracyjne.Poniższy schemat przedstawia cykl życiowy przywry Curtuteria australis (I) oraz konsekwencje zarażania się tym pasożytem przez małża Austrovenus stutchburyi (II).Określ, czy przywra Curtuteria australis odgrywa rolę w regulacji liczebności małża Austrovenus stutchburyi. Odpowiedź uzasadnij.

Zadanie Ćwiczenie 17. Podpunkt Zadanie 17.2. Strona 127

“Niezwykle interesujące badania eksperymentalne i terenowe […] zostały przeprowadzone w Nowej Zelandii. Dotyczyły one przywry Curtuteria australis […], która zamyka cykl w trzech żywicielach: ślimaku Cominella glandiformis, małżu Austrovenus stutchburyi i ptaku ostrygojadzie Haematopus ostralegus. Cerkarie uwalniane ze ślimaka atakują małża i lokują się w jego nodze, co przy dużym zagęszczeniu pasożytów powoduje jej niedorozwój. Zarażony małż nie może zagrzebać się w mule i łatwiej staje się ofiarą ostrygojadów, co zostało udowodnione w odpowiednio zaprojektowanym terenowym eksperymencie. Mimo to, tylko niewielki procent metacerkarii ma możliwość zakończenia cyklu w żywicielu ostatecznym, bo małż ma jeszcze dwóch innych wrogów: przede wszystkim rybę Notolabrus celidotus, ale także ślimaka, który nota bene jest pierwszym żywicielem w cyklu rozwojowym tej przywry; oba te drapieżniki nie zjadają całego małża, a „obgryzają” tylko jego niezagrzebaną nogę, w której znajdują się metacerkarie. Jednak małż, uwolniony od nadmiaru metacerkarii ,może odzyskać zdolność zagrzebywania się w mule (i ponownego zarażania się cerkariami), gdyż jego noga ma zdolności regeneracyjne.Poniższy schemat przedstawia cykl życiowy przywry Curtuteria australis (I) oraz konsekwencje zarażania się tym pasożytem przez małża Austrovenus stutchburyi (II).Wykaż, że złożony cykl rozwojowy, który wymaga obecności wielu żywicieli, stanowi przystosowanie przywry Curtuteria australis do pasożytnictwa.

Zadanie Ćwiczenie 17. Podpunkt Zadanie 17.1. Strona 126

Lista rozwiązanych zadań

Mikroorganizmy, które kiedyś zostały przywiezione do Polski lub same się przywlokły, dziś stwarzają śmiertelne zagrożenie dla rodzimej flory i fauny. W nowym miejscu nie mają naturalnych wrogów, dlatego szybko się mnożą i rozprzestrzeniają. Jednym z nich jest znamionek – mały owad z rzędu błonkoskrzydłych. Ten szkodnik sprowadził się do nas w zainfekowanych nasionach drzew i krzewów. Znamionki składają jaja do wnętrza nasion drzew. Wewnątrz nasienia rozwija się larwa, która wyjada jego zawartość, a następnie przepoczwarza się. Wychodzi przez otwór na zewnątrz nasienia jako owad doskonały i bardzo żarłoczny. Znamionek jest groźny dla drzew iglastych: świerku, jodły, modrzewia, cedru i daglezji. U sosny wywołuje więdnięcie, co prowadzi do jej zagłady.Na podstawie powyższego tekstu i własnych wiadomości przedstaw skutki inwazji obcych gatunków dla rodzimej fauny i flory.

Zadanie Zadanie 3 Podpunkt c) Strona 393

Mikroorganizmy, które kiedyś zostały przywiezione do Polski lub same się przywlokły, dziś stwarzają śmiertelne zagrożenie dla rodzimej flory i fauny. W nowym miejscu nie mają naturalnych wrogów, dlatego szybko się mnożą i rozprzestrzeniają. Jednym z nich jest znamionek – mały owad z rzędu błonkoskrzydłych. Ten szkodnik sprowadził się do nas w zainfekowanych nasionach drzew i krzewów. Znamionki składają jaja do wnętrza nasion drzew. Wewnątrz nasienia rozwija się larwa, która wyjada jego zawartość, a następnie przepoczwarza się. Wychodzi przez otwór na zewnątrz nasienia jako owad doskonały i bardzo żarłoczny. Znamionek jest groźny dla drzew iglastych: świerku, jodły, modrzewia, cedru i daglezji. U sosny wywołuje więdnięcie, co prowadzi do jej zagłady.Podaj dwie drogi dotarcia znamionka do Polski.

Zadanie Zadanie 3 Podpunkt b) Strona 393

Mikroorganizmy, które kiedyś zostały przywiezione do Polski lub same się przywlokły, dziś stwarzają śmiertelne zagrożenie dla rodzimej flory i fauny. W nowym miejscu nie mają naturalnych wrogów, dlatego szybko się mnożą i rozprzestrzeniają. Jednym z nich jest znamionek – mały owad z rzędu błonkoskrzydłych. Ten szkodnik sprowadził się do nas w zainfekowanych nasionach drzew i krzewów. Znamionki składają jaja do wnętrza nasion drzew. Wewnątrz nasienia rozwija się larwa, która wyjada jego zawartość, a następnie przepoczwarza się. Wychodzi przez otwór na zewnątrz nasienia jako owad doskonały i bardzo żarłoczny. Znamionek jest groźny dla drzew iglastych: świerku, jodły, modrzewia, cedru i daglezji. U sosny wywołuje więdnięcie, co prowadzi do jej zagłady.Na podstawie analizy powyższego tekstu sformułuj definicję gatunku inwazyjnego.

Zadanie Zadanie 3 Podpunkt a) Strona 393

Miarą żyzności jeziora jest zawartość w jego wodach biogenów. Jezioro mało żyzne to takie, w którego wodzie jest mało azotu i fosforu (oligotroficzne), żyzne zbiorniki z dużą ilością azotu i fosforu (eutroficzne) i bardzo żyzne – z długotrwałymi brakami tlenu, pojawiającym się siarkowodorem (dystroficzne) i ogromną ilością biogenów. Polskie jeziora są przeważenie żyzne lub bardzo żyzne.Dlaczego taki charakter jezior jest bardziej odporny na zakwaszenie?

Zadanie Zadanie 2 Strona 393

Warunkiem zachowania różnorodności biologicznej jest ochrona środowiska naturalnego i jego dobór. W celu zachowania przyrody w dobrym stanie stosowane są dwie formy jej ochrony: ex situ i in situ.Podaj po jednym przykładzie oby form ochrony środowiska przyrodniczego.

Zadanie Zadanie 1 Strona 393

Lista rozwiązanych zadań

Na terenie Polski nawapienne murawy kserotermiczne to w większości zbiorowiska półnaturalne. Powstały one w miejscach o szczególnej kombinacji czynników topograficznych, klimatycznych i glebowych w wyniku długotrwałego użytkowania, polegającego m.in. na wypasie i koszeniu. Zbiorowiska te są bardzo bogate gatunkowo i często występują w nich gatunki rzadkie, o specyficznych wymaganiach oraz wąskim zakresie tolerancji ekologicznej. Jednym z takich gatunków jest starzec wielkolistny (Senecio macrophyllus), który należy do bylin kłączowych. Na Białej Górze w latach 1988-2008 przeprowadzono badania nad wpływem przemian zbiorowisk kserotermicznych na populację starca na trzech stałych powierzchniach badawczych. W okresie badawczym obszar muraw kserotermicznych skurczył się wskutek zarastania przez ciepłolubne zarośla oraz rozsiewające się sosny. Poniżej przedstawiono strukturę wiekową populacji starca wielkolistnego na Białej Górze na jednej z powierzchni badawczych w latach 1989 (A) i 2007 (B).Wyjaśnij, dlaczego w celu przewidywania przyszłych losów danej populacji wykorzystuje się informacje dotyczące nie tylko liczebności, lecz także wieku osobników.

Zadanie Zadanie 4 Podpunkt e) Strona 405

Na terenie Polski nawapienne murawy kserotermiczne to w większości zbiorowiska półnaturalne. Powstały one w miejscach o szczególnej kombinacji czynników topograficznych, klimatycznych i glebowych w wyniku długotrwałego użytkowania, polegającego m.in. na wypasie i koszeniu. Zbiorowiska te są bardzo bogate gatunkowo i często występują w nich gatunki rzadkie, o specyficznych wymaganiach oraz wąskim zakresie tolerancji ekologicznej. Jednym z takich gatunków jest starzec wielkolistny (Senecio macrophyllus), który należy do bylin kłączowych. Na Białej Górze w latach 1988-2008 przeprowadzono badania nad wpływem przemian zbiorowisk kserotermicznych na populację starca na trzech stałych powierzchniach badawczych. W okresie badawczym obszar muraw kserotermicznych skurczył się wskutek zarastania przez ciepłolubne zarośla oraz rozsiewające się sosny. Poniżej przedstawiono strukturę wiekową populacji starca wielkolistnego na Białej Górze na jednej z powierzchni badawczych w latach 1989 (A) i 2007 (B).Określ, który rodzaj ochrony – ochrona bierna czy ochrona czynna – powinien zostać wprowadzony w celu zachowania populacji starca wielkolistnego na Białej Górze. Odpowiedź uzasadnij.

Zadanie Zadanie 4 Podpunkt d) Strona 405

Na terenie Polski nawapienne murawy kserotermiczne to w większości zbiorowiska półnaturalne. Powstały one w miejscach o szczególnej kombinacji czynników topograficznych, klimatycznych i glebowych w wyniku długotrwałego użytkowania, polegającego m.in. na wypasie i koszeniu. Zbiorowiska te są bardzo bogate gatunkowo i często występują w nich gatunki rzadkie, o specyficznych wymaganiach oraz wąskim zakresie tolerancji ekologicznej. Jednym z takich gatunków jest starzec wielkolistny (Senecio macrophyllus), który należy do bylin kłączowych. Na Białej Górze w latach 1988-2008 przeprowadzono badania nad wpływem przemian zbiorowisk kserotermicznych na populację starca na trzech stałych powierzchniach badawczych. W okresie badawczym obszar muraw kserotermicznych skurczył się wskutek zarastania przez ciepłolubne zarośla oraz rozsiewające się sosny. Poniżej przedstawiono strukturę wiekową populacji starca wielkolistnego na Białej Górze na jednej z powierzchni badawczych w latach 1989 (A) i 2007 (B).Oceń, czy poniższe informacje dotyczące starca wielkolistnego są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.

Zadanie Zadanie 4 Podpunkt c) Strona 405

Na terenie Polski nawapienne murawy kserotermiczne to w większości zbiorowiska półnaturalne. Powstały one w miejscach o szczególnej kombinacji czynników topograficznych, klimatycznych i glebowych w wyniku długotrwałego użytkowania, polegającego m.in. na wypasie i koszeniu. Zbiorowiska te są bardzo bogate gatunkowo i często występują w nich gatunki rzadkie, o specyficznych wymaganiach oraz wąskim zakresie tolerancji ekologicznej. Jednym z takich gatunków jest starzec wielkolistny (Senecio macrophyllus), który należy do bylin kłączowych. Na Białej Górze w latach 1988-2008 przeprowadzono badania nad wpływem przemian zbiorowisk kserotermicznych na populację starca na trzech stałych powierzchniach badawczych. W okresie badawczym obszar muraw kserotermicznych skurczył się wskutek zarastania przez ciepłolubne zarośla oraz rozsiewające się sosny. Poniżej przedstawiono strukturę wiekową populacji starca wielkolistnego na Białej Górze na jednej z powierzchni badawczych w latach 1989 (A) i 2007 (B).Na podstawie informacji zawartych w tekście uzasadnij, że starzec wielkolistny charakteryzuje się rozmieszczeniem skupiskowym.

Zadanie Zadanie 4 Podpunkt b) Strona 405

Na terenie Polski nawapienne murawy kserotermiczne to w większości zbiorowiska półnaturalne. Powstały one w miejscach o szczególnej kombinacji czynników topograficznych, klimatycznych i glebowych w wyniku długotrwałego użytkowania, polegającego m.in. na wypasie i koszeniu. Zbiorowiska te są bardzo bogate gatunkowo i często występują w nich gatunki rzadkie, o specyficznych wymaganiach oraz wąskim zakresie tolerancji ekologicznej. Jednym z takich gatunków jest starzec wielkolistny (Senecio macrophyllus), który należy do bylin kłączowych. Na Białej Górze w latach 1988-2008 przeprowadzono badania nad wpływem przemian zbiorowisk kserotermicznych na populację starca na trzech stałych powierzchniach badawczych. W okresie badawczym obszar muraw kserotermicznych skurczył się wskutek zarastania przez ciepłolubne zarośla oraz rozsiewające się sosny. Poniżej przedstawiono strukturę wiekową populacji starca wielkolistnego na Białej Górze na jednej z powierzchni badawczych w latach 1989 (A) i 2007 (B).Określ, w którym roku – 1989 czy 2007 – populacja starca wielkolistnego była populacją wymierającą. Odpowiedź uzasadnij.

Zadanie Zadanie 4 Podpunkt a) Strona 405

Odpowiedzi do zadań z biologii

Nie potrafisz zapamiętać, czym jest mitoza i czym różni się od mejozy? A może po powrocie do domu zapominasz o wszystkim, czego dowiedziałeś się na lekcji biologii, więc praca domowa zajmuje Ci wieki? Jeśli biologia sprawia Ci trudności, poznaj serwis edukacyjny odpowiedzi.pl. To strona do rozwiązywania zadań z biologii, dzięki której dowiesz się, jak wykonać polecenia i przygotować się do lekcji. Utrwalisz z nami biologiczne zagadnienia i zapomnisz o nieprzygotowaniu do lekcji. Oferujemy Ci niezwykle szeroką bazę materiałów i odpowiedzi do zadań z biologii czołowych wydawnictw jak Operon, Nowa Era, GWO czy WSiP. Masz więc pewność, że znajdziesz tu wszelkie potrzebne rozwiązania, które pomogą Ci zrozumieć ten przedmiot.
Sen powiek spędza Ci biologia? Odpowiedzi do zadań mogą pomóc Ci w nauce tego przedmiotu. W jaki sposób? Poznając wiele rozwiązań i odpowiedzi utrwalasz właściwe schematy, powtarzasz materiał i uczysz się rozgryzać trudne i często skomplikowane polecenia. Dzięki temu w późniejszej nauce będziesz rozpoznawać potrzebne sformułowania, które sprawią, że będziesz wiedział, jak zbudować odpowiedź. Zrozumienie polecenia to połowa sukcesu. Dlatego razem z nami ćwicz, sprawdzaj i poznawaj odpowiedzi, które nauczą Cię, w jaki sposób poradzić sobie nawet z najtrudniejszym zadaniem z biologii. Zapomnij o pustce w głowie podczas sprawdzianu czy o niezrozumiałych poleceniach. Systematycznie odwiedzając naszą stronę i poznając rozwiązania zadań z biologii, możesz się wiele się nauczyć!
Czasami podczas zajęć w szkole nie możesz się skupić lub 45 minut to dla Ciebie za mało, by pojąć wszystkie zagadnienia. Dlatego warto także samodzielnie systematyzować wiedzę, by potem nie stresować się sprawdzianem czy pracą klasową. Rozwiązywanie zadań z biologii online pomoże Ci uporządkować myśli. Przekonasz się, czy dobrze zapamiętałeś materiał i sprawdzisz swoje umiejętności, porównując wyniki z rozwiązaniami naszych ekspertów. W ten sposób samodzielnie dojdziesz do ważnych wniosków i ustalisz, na jakim etapie umiejętności jesteś. Nie musisz korzystać z usług korepetytora czy fatygować rodziców. Dopasuj czas nauki do swoich potrzeb, stylu uczenia się i preferowanych godzin, by uczyć się efektywnie i przyjemniej.

Chcesz zdawać na medycynę lub kierunki biologiczne, planujesz więc maturę z biologii? Zapewne nieodzownym elementem Twojej nauki jest rozwiązywanie zadań. Biologia to nauka, która wymaga od nas dużego skupienia i wielkiej wiedzy z różnych dziedzin nauki. Dlatego ważna jest systematyczna praca, powracanie do materiału i solidne przygotowanie. Konkurencja na kierunkach medycznych i biologicznych jest niezwykle silna, stąd warto wciąż szlifować swoje kompetencje. Z serwisem odpowiedzi.pl dopasujesz materiał do swoich potrzeb i planów na przyszłość. Porównując swoją wiedzę z odpowiedziami na nasze stronie, z łatwością określisz swoje mocne, jak i słabe strony. Jeśli lubisz samodzielną naukę w domowym zaciszu, nasza strona będzie z pewnością doskonałym miejscem do powtórek i ćwiczeń do egzaminu.

Uczeń niejedno ma imię. W odpowiedzi.pl doskonale to rozumiemy, dlatego na naszej stronie znajdziesz różnorodne ćwiczenia i materiały, które dopasujesz do swoich możliwości. Oferujemy odpowiedzi dostosowane do poziomu szkoły podstawowej, jak i liceum. W naszym serwisie znajdziesz zarówno klarowne i proste odpowiedzi, jak i złożone rozwiązania, które pomogą Ci zrozumieć materiał rozszerzony. Sam zdecyduj, czego się uczysz i co jest Ci aktualnie potrzebne. Z nami z pewnością biologia stanie się prostsza i o wiele bardziej zrozumiała.