Dawid Zebrzyński
Pasjonat literatury polskiej i światowej, sztuki oraz historii. Zafascynowany rozwojem umiejętności językowych swoich uczniów oraz doskonalenia swoich metod nauczania.
Ostatnio zredagowane zadania
Wymień elementy przyrody, które szczególnie ceniła symbolika średniowiecza.
Gdybyśmy nie znali kontekstu powstania wiersza, moglibyśmy go uznać za utwór poświęcony uczuciom lub kobietom. Jakie motywy romantyczne dostrzegasz w wierszu O tamtej?
Czy moralność niewolników oddaje założenia moralności chrześcijańskiej (miłości bliźniego, miłosierdzia, pokory)? Odpowiedź uzasadnij.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj zadanie. Do czyich poglądów odwołuje się papież Franciszek? Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do przytoczonego fragmentu i tez głoszonych przez średniowiecznego filozofa.
W której strofie, Twoim zdaniem, napięcie uczuć osiąga szczyt?
Jak rozumiesz metaforę zawartą w wersach 17.–18.?
Jakimi racjami kierują się w życiu epiccy herosi – Achilles i Eneasz? Porównaj i oceń obu bohaterów. Który z nich jest Ci bliższy? Dlaczego?
Jak rozumiesz sens opowieści zawartej w akapicie 3.?
„Kochaj i rób, co chcesz” – twierdził św. Augustyn. Odwołaj się do tej sentencji, a także do Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego oraz innych tekstów kultury i rozważ temat: Miłość jako moralny drogowskaz w życiu.
Przyjrzyj się strojom sportretowanych kobiet. Czy można, Twoim zdaniem, uznać je za typowo mieszczańskie?