Karolina Morc
Moim podopiecznym zadaję różne zadania i ćwiczenia praktyczne, które pomogą im utrwalić pojęcia i zastosować je w praktyce. Zachęcam ich również do samodzielnego rozwiązywania zadań i eksperymentowania.
Ostatnio zredagowane zadania
Znajdź w tekście słownictwo charakterystyczne dla stylu naukowego i potocznego. Wyjaśnij, jaką funkcję pełni takie połączenie elementów językowych.
Wyjaśnij, jaki związek mają podane zapożyczenia z występującą w sonecie osobą Mirzy. W jakim celu poeta używa ich w wypowiedzi Mirzy? Do czego je odnosi? Przypomnij, kim był Mirza w Sonetach krymskich Adama Mickiewicza. Jaką rolę odgrywał wobec romantycznego pielgrzyma?
Dla stylu Cypriana Norwida charakterystyczne są m.in. takie cechy, jak nagromadzenie słownictwa wartościującego oraz obecność neologizmów artystycznych i antytez. Odszukaj przykłady tych środków wyrazu w utworach Moja piosnka (II) oraz W Weronie i omów ich funkcję.
Kto miał – Waszym zdaniem – rację: Antygona czy kreon? Uzasadnijcie swoje opinie na ten temat w trakcie dyskusji w klasie.
Wyjaśnij, na czym polegał średniowieczny stosunek do dzieciństwa i co wpłynęło na kształtowanie takiego poglądu.
Jak romantyczne lektury wpłynęły na sposób postrzegania przez Gustawa rzeczywistości i samego siebie? Dlaczego bohater nazywa je książkami zbójeckimi?
Przypomnij sobie inwokację w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza i zestaw ją z inwokacją w Iliadzie. Do kogo są kierowane? Co jest przedmiotem próśb?
Obejrzyjcie krótki wykład prof. Teresy Michałowskiej. Zapiszcie w zeszytach co było tematem tego filmiku oraz jakich nowych informacji dowiedzieliście się o średniowieczu. Następnie stwórzcie wspólnie na tablicy w klasie mapę myśli syntezująca wiadomości zawarte w tym wykładzie,
Uzupełnij w zeszycie tabelę. Znajdź w wypowiedziach Twardowskiego i Mefistofelesa trzy cechy charakterystyczne dla języka mówionego. Każdą cechę zilustruj przykładem z tekstu. Przypomnij sobie najważniejsze cechy języka mówionego. Zwróć uwagę na występujące w rozmowie słownictwo i frazeologię, na użycie zaimków (wskazujących, nieokreślonych) i wykrzyknień. Przeanalizuj budowę zdań. Wskaż zabiegi stylistyczne i interpunkcyjne, które wzmacniają ekspresję wypowiedzi.
Ustal, na czym polega synkretyzm ballad, zilustruj swoje spostrzeżenia przykładami z różnych tekstów.