Marta Pakula
Interesuje mnie natura, rośliny oraz zwierzęta. Zachęcam swoich uczniów do obserwowania otaczającego świata i poznawania różnych gatunków roślin i zwierząt.
Ostatnio zredagowane zadania
Na czym mogą wyrastać grzyby (w tym pleśnie)? Co te wszystkie przedmioty i miejsca mają ze sobą wspólnego?
Do podanych niżej opisów antagonistycznych relacji zachodzących między organizmami (I–III) przyporządkuj nazwy tych relacji. Wstaw w puste miejsca odpowiednie oznaczenie literowe (A–C).I. relacja zachodząca między dwoma osobnikami tego samego gatunku, rywalizującymi o te same zasoby środowiska – II. zależność między osobnikami różnych gatunków mających zbliżone wymagania życiowe – III. forma współżycia dwóch organizmów, jednego czerpiącego korzyści i drugiego przeżywającego, lecz ponoszącego szkody – A. konkurencja międzygatunkowaB. konkurencja wewnątrzgatunkowaC. pasożytnictwo
Na rysunku pokazano schemat budowy nasienia rośliny okrytonasiennej. Przyporządkuj oznaczone numerami elementy nasienia do ich nazw.
Opisz sposoby użytkowania ekosystemów wodnych lub lądowych.
2 Poniżej znajduje się mapa świata z zaznaczonymi kontynentami.a) Zamaluj sylwetkę żaby na tych kontynentach, na których występują płazy.b) Wskaż cechę płazów, która wpływa na to, że są one rozmieszczone na Ziemi w taki sposób.
Przeczytaj zdania. Zaznacz literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo literę F, jeśli jest fałszywe. Objawami ukąszenia kleszcza mogą być kaszel i chrypka. Trujące rośliny możemy spotkać wszędzie: w ogrodzie, w lesie, a nawet w zaroślach przy drodze. Żmija zygzakowata jest jedynym jadowitym wężem żyjącym w Polsce.
Podaj trzy argumenty świadczące o tym, iż wiedza o organizmie człowieka jest ważna.
Poszukaj informacji, co to jest zgoda domniemana.
Przyporządkuj wymienione elementy do dwóch form terenu: góry i doliny.
Podaj po jednym przykładzie pozytywnego znaczenia ryb, płazów i gadów dla człowieka.