Rozwiązania zadań z WOSu
W centrum uwagi 4. Zakres rozszerzony Podręcznik
Dziś i jutro Podręcznik
KOSS. Wiedza o społeczeństwie w szkole podstawowej Zeszyt ćwiczeń
Wiedza o społeczeństwie Podręcznik
Wiedza o społeczeństwie 8 Podręcznik
Wiedza o społeczeństwie Zeszyt ćwiczeń
Wiedza o społeczeństwie Podręcznik
Dasz radę! Wiedza o społeczeństwie. Zbiór zadań maturalnych Zbiór zadań
Wiedza o społeczeństwie 2. Zakres podstawowy Podręcznik
Wiedza o społeczeństwie 2. Maturalne karty pracy zakres rozszerzony Zeszyt ćwiczeń
W centrum uwagi 1. Zakres rozszerzony Podręcznik
Wiedza o społeczeństwie 1. Zakres podstawowy Podręcznik
Krok w przedsiębiorczość Podręcznik
KOSS. Wiedza o społeczeństwie w szkole podstawowej Podręcznik
W centrum uwagi 1. Zakres podstawowy Podręcznik
W centrum uwagi 2. Zakres podstawowy Podręcznik
Ostatnio przygotowane rozwiązania z WOS
Lista rozwiązanych zadań
Przyporządkuj przykłady edukacji językowej do odpowiedniej formy edukacji.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wymień cele nauk humanistycznych.
Zapoznaj się z danymi statystycznymi i oceń prawdziwość podanych zdań.a) Mężczyźni stanowią większość populacji studentów w Polsce.b) Najwyższy odsetek studentów płci żeńskiej jest na kierunkach: nauki przyrodnicze, matematyka i statystyka.c) Mężczyźni dominują liczebnie tylko na dwóch kierunkach studiów.d) Około połowa studentów kształci się na kierunkach należących do nauk społecznych i humanistycznych.
Zapoznaj się z mapą i wykonaj zadania.a) Wskaż po trzy kraje z najwyższym i najniższym odsetkiem naukowców płci żeńskiej.b) Rozważ, czy różnice płciowe w populacji naukowców mają podłoże historyczne. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Podkreśl te dyscypliny naukowe, które zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 września 2018 r. należą do nauk społecznych.administracja, archeologia, ekonomia, filozofia, finanse, geografia społeczno-ekonomiczna, gospodarka przestrzenna, historia, językoznawstwo, kulturoznawstwo, literaturoznawstwo, nauki o bezpieczeństwie, nauki o sztuce, medioznawstwo, pedagogika, politologia, prawo, prawo kanoniczne, psychologia, religioznawstwo, socjologia, zarządzanie
Lista rozwiązanych zadań
Wymień etapy studiów, na których kształcenie prowadzi uczelnia zawodowa.
Wyjaśnij, na czym polega różnica między uczelnią akademicką a uczelnię zawodową.
Zaznacz właściwe dokończenia zdania.Opisaną w źródle zasadę badawczą sformułował:A. Leon Petrażycki.B. Florian Znaniecki.C. Bronisław Malinowski.D. Ludwik Gumplowicz.
Podaj stosowaną w naukach społecznych nazwę zasady badawczej opisanej w tekście.
Wyjaśnij, jakie znaczenie dla rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce ma program unijny opisany w przytoczonym źródle.
Lista rozwiązanych zadań
Wymień trzy konflikty zbrojne, które toczą się na świecie. Wyjaśnij, jakie były przyczyny ich wybuchu.
Omów różnice między państwami Północy i Południa.
Wytłumacz, czym są korporacje międzynarodowe, i podaj ich przykłady.
Wskaż zdania prawdziwe.A. Unię Europejską utworzono na mocy traktatu z Maastricht.B. W skład Rady Unii Europejskiej wchodzą przywódcy państw członkowskich,C. Posłowie Parlamentu Europejskiego są wybierani przez obywateli państw należących do UE.D. Jednym z głównych organów Unii Europejskiej jest Rada Północnoatlantycka.E. Polska przystąpiła do UE w 2005 r.F. Ostatnie rozszerzenie Unii Europejskiej nastąpiło w 2013 r.
Wyjaśnij, co oznacza swoboda przepływu osób na europejskim rynku wewnętrznym.
Lista rozwiązanych zadań
Wybierz jedną ze wspólnot wyodrębnionych na twoim schemacie i zakreśl ją kolorowym flamastrem. Przeanalizuj więzi i kontakty, jakie łączą cię z innymi jej członkami, i napisz, czy są one:1. Długo- czy krótkotrwałe?2. Częste czy rzadkie?3. Nieformalne czy formalne?4. „Gorące” czy „zimne” (pod względem emocjonalnego zaangażowania)?5. Oparte – bądź nie – na więzach krwi?
Narysuj mapę-schemat swoich związków z innymi ludźmi i grupami. Możesz to zrobić na przykład w formie kwiatu, drzewa lub mapy nieba (sprawdź wzór w podręczniku na s.5).
Jacy imigranci żyją w twoim mieście lub twojej okolicy? Wypisz jedną ciekawą rzecz, której się o nich dowiedziałeś/dowiedziałaś.
Twoim zadaniem będzie dokonanie sądu nad globalizacją. Na podstawie przeczytanych tekstów oraz własnej wiedzy oceń szanse i zagrożenia, jakie niosą ze sobą znane ci przejawy globalizacji. Napisz, jakie jest twoje stanowisko w tej sprawie. W przygotowaniu argumentacji pomocne okaże się zestawienie z podręcznika (s. 285).
Zastanów się, co to znaczy być obywatelem/obywatelką świata, jakie cechy i umiejętności powinieneś/powinnaś mieć, a także jakie obowiązki wiążą się z tą ważną, choć nie zawsze uświadamianą sobie rolą. Odwołaj się do treści zawartych w ramce „Wartości na nowe tysiąclecie” (podręcznik, s. 285). Gdy zapiszesz swoje przemyślenia (na końcach strzałek przy rysunku), przekonaj się, co na ten temat sądzą koledzy i koleżanki, a następnie wspólnie opracujcie portret dobrego obywatela/dobrej obywatelki świata (dopisz propozycje innych przy obrazku).