Rozwiązania zadań z WOSu
Dziś i jutro Podręcznik
KOSS. Wiedza o społeczeństwie w szkole podstawowej Zeszyt ćwiczeń
Wiedza o społeczeństwie Podręcznik
Wiedza o społeczeństwie 8 Podręcznik
Wiedza o społeczeństwie Zeszyt ćwiczeń
Wiedza o społeczeństwie Podręcznik
Dasz radę! Wiedza o społeczeństwie. Zbiór zadań maturalnych Zbiór zadań
Wiedza o społeczeństwie 2. Zakres podstawowy Podręcznik
Wiedza o społeczeństwie 2. Maturalne karty pracy zakres rozszerzony Zeszyt ćwiczeń
W centrum uwagi 1. Zakres rozszerzony Podręcznik
Wiedza o społeczeństwie 1. Zakres podstawowy Podręcznik
Krok w przedsiębiorczość Podręcznik
KOSS. Wiedza o społeczeństwie w szkole podstawowej Podręcznik
W centrum uwagi 1. Zakres podstawowy Podręcznik
W centrum uwagi 2. Zakres podstawowy Podręcznik
Ostatnio przygotowane rozwiązania z WOS
Lista rozwiązanych zadań
Wymień trzy konflikty zbrojne, które toczą się na świecie. Wyjaśnij, jakie były przyczyny ich wybuchu.
Omów różnice między państwami Północy i Południa.
Wytłumacz, czym są korporacje międzynarodowe, i podaj ich przykłady.
Wskaż zdania prawdziwe.A. Unię Europejską utworzono na mocy traktatu z Maastricht.B. W skład Rady Unii Europejskiej wchodzą przywódcy państw członkowskich,C. Posłowie Parlamentu Europejskiego są wybierani przez obywateli państw należących do UE.D. Jednym z głównych organów Unii Europejskiej jest Rada Północnoatlantycka.E. Polska przystąpiła do UE w 2005 r.F. Ostatnie rozszerzenie Unii Europejskiej nastąpiło w 2013 r.
Wyjaśnij, co oznacza swoboda przepływu osób na europejskim rynku wewnętrznym.
Lista rozwiązanych zadań
Wybierz jedną ze wspólnot wyodrębnionych na twoim schemacie i zakreśl ją kolorowym flamastrem. Przeanalizuj więzi i kontakty, jakie łączą cię z innymi jej członkami, i napisz, czy są one:1. Długo- czy krótkotrwałe?2. Częste czy rzadkie?3. Nieformalne czy formalne?4. „Gorące” czy „zimne” (pod względem emocjonalnego zaangażowania)?5. Oparte – bądź nie – na więzach krwi?
Narysuj mapę-schemat swoich związków z innymi ludźmi i grupami. Możesz to zrobić na przykład w formie kwiatu, drzewa lub mapy nieba (sprawdź wzór w podręczniku na s.5).
Jacy imigranci żyją w twoim mieście lub twojej okolicy? Wypisz jedną ciekawą rzecz, której się o nich dowiedziałeś/dowiedziałaś.
Twoim zadaniem będzie dokonanie sądu nad globalizacją. Na podstawie przeczytanych tekstów oraz własnej wiedzy oceń szanse i zagrożenia, jakie niosą ze sobą znane ci przejawy globalizacji. Napisz, jakie jest twoje stanowisko w tej sprawie. W przygotowaniu argumentacji pomocne okaże się zestawienie z podręcznika (s. 285).
Zastanów się, co to znaczy być obywatelem/obywatelką świata, jakie cechy i umiejętności powinieneś/powinnaś mieć, a także jakie obowiązki wiążą się z tą ważną, choć nie zawsze uświadamianą sobie rolą. Odwołaj się do treści zawartych w ramce „Wartości na nowe tysiąclecie” (podręcznik, s. 285). Gdy zapiszesz swoje przemyślenia (na końcach strzałek przy rysunku), przekonaj się, co na ten temat sądzą koledzy i koleżanki, a następnie wspólnie opracujcie portret dobrego obywatela/dobrej obywatelki świata (dopisz propozycje innych przy obrazku).
Lista rozwiązanych zadań
Omów znaczenie badań opinii publicznej. Poszukaj w internecie badań na wybrany temat. Opisz krótko wybrane badanie.
Zanalizuj wybraną reklamę telewizyjną, radiową lub internetową. Oceń, w jakim stopniu przekaz jest rzetelny. Jeśli zawiera przekłamania lub nieścisłości – wskaż je i omów.
Zanalizuj wybraną kampanię społeczną. Opisz, jaki jest jej cel, do jakich odbiorców jest skierowana, do jakich emocji się odwołuje. Czy uważasz, że jest skuteczna? Uzasadnij swoje zdanie.
Dlaczego zawód dziennikarza wymaga szczególnej rzetelności i przestrzegania zasad etycznych?
Wymień najważniejsze funkcje reklam. Dlaczego tego typu przekazy nie zawsze powinniśmy traktować dosłownie?
Lista rozwiązanych zadań
Przyjrzyj się uważnie mapie i wykonaj polecenia. Ustal, jaką cyfrą oznaczone jest państwo, które:● należy do UE, a nie należy do NATO,● należy do NATO i nie należy do UE,● nie należy ani do NATO, ani do UE,● założyło pierwszą wspólnotę europejską – EWWiS,● razem z Polską przystąpiło do UE,● zadecydowało o tzw. brexicie, czyli wystąpieniu z UE.
Połącz najważniejsze problemy współczesnego świata z ich skutkami.Problemy globalneOcieplenie klimatu.Konflikty międzynarodowe.Przeludnienie.Terroryzm.Podział na kraje biedne i bogate.Skutki:a) wzmożone kontrole policyjne w miejscach publicznych,b) zwiększenie liczby migrantów poszukujących lepszych warunków życia,c) pojawienie się fali uchodźców,d) trudności z wyżywieniem społeczeństwa danego kraju czy regionu,e) susze i brak dostępu do wody pitnej,f) pogłębianie różnic w rozwoju gospodarczym różnych rejonów świata,g) spadek produkcji rolnej,h) ofiary wśród cywili w krajach nieogarniętych wojną,i) zniszczenia naturalne,j) wzrost bezrobocia, biedy, głodu.
Przyporządkuj postacie Ojców Europy – przedstawione na pomniku znajdującym sięw pobliżu kaplicy w Scy-Chazelles we Francji – do ich imion i nazwisk. Skorzystaj z informacji na stronie 204.● Robert Schuman● Jean Monnet● Konrad Adenauer● Alcide de Gasperi
Zamieszczony poniżej wykres przedstawia, jak na przestrzeni lat Polacy oceniali integrację naszego państwa z Unią Europejską. Zapoznaj się z wykresem, Następnie określ na jego podstawie, które z poniższych zdań jest prawdziwe, a które – fałszywe.Na początku drogi Polski do UE połowa Polaków nie potrafiła ocenić, czy akcesja Polskido struktur europejskich przyniesie straty czy korzyści.
Wymień pozytywne i negatywne skutki członkostwa Polski w Unii Europejskiej.