Lista zadań Strona 102

Strona 102
Ćwiczenie 1. Powiedz, jaka sytuacja została ukazana w wierszu. Jakie są jej konsekwencje? Wskaż odpowiednie fragmenty. Ćwiczenie 2. Wyszukaj w tekście określenia wroga. Czemu służy użycie takiego słownictwa? Ćwiczenie 3. Wskaż adresata utworu. Zwróć uwagę na apostrofy. Ćwiczenie 4. Czego osoba mówiąca domaga się od szlachty? Ćwiczenie 5. Wypisz z tekstu przykłady środków perswazyjnych zastosowanych przez autora i je nazwij. Ćwiczenie 6. Podpunkt a) Porównaj Pieśń V Jana Kochanowskiego z utworem starożytnego poety greckiego Tyrtajosa.Przeanalizuj wiersz antycznego poety i odpowiedz na pytania.– Do jakiej pozycji społecznej spycha los tych, którzy nie obronią swego miasta – państwa?– Jaką ideę walki przedstawia Tyrtajos i do kogo ją kieruje?– Jak w kontekście całego utworu wybrzmiewają słowa rozpoczynające i wiersz? Czy sformułowana w nich teza zostaje udowodniona? Ćwiczenie 6. Podpunkt b) Porównaj oba teksty. Weź pod uwagę:– los ofiar,– rady udzielane przez osoby mówiące,– idee formułowane na rzecz obu utworów. Ćwiczenie 7. Na podstawie informacji o poezji tyrtejskiej rozważ, czy utwór Jana Kochanowskiego wpisuje się w ten model lirycznego przekazu. Ćwiczenie 8. Scharakteryzuj osobę mówiącą w Pieśni V jako renesansowego obywatela Rzeczypospolitej. Ćwiczenie 9. Czy artyści powinni się włączać w proces kształtowania postaw obywatelskich? Rozważ problem, odwołując się do Pieśni V Jana Kochanowskiego i innych tekstów kultury.