Lista zadań Strona 161

Strona 161
Ćwiczenie rozumiem i potrafię 13. Zaprezentuj metaforyczne ukazanie ojczyzny w Kazaniach sejmowych Piotra Skargi. Ćwiczenie rozumiem i potrafię 14. Wykaż związek idei głoszonych przez Andrzeja Frycza Modrzewskiego z poglądami Erazma z Rotterdamu. Ćwiczenie rozumiem i potrafię 15. Porównaj dramat szekspirowski z tragedią antyczną. Odwołaj się do wybranych utworów Williama Szekspira i Sofoklesa. Ćwiczenie rozumiem i potrafię 16. Wykaż, że Romeo i Julia jest utworem o miłości tragicznej. Ćwiczenie rozumiem i potrafię 17. Wyjaśnij, na czym polega złożoność postaci Hamleta. Ćwiczenie rozumiem i potrafię 18. Na podstawie wybranych przykładów określ funkcję toposów obecnych w literaturze renesansu: theatrum mundi, Deus artifex, Deus ridens. Ćwiczenie rozumiem i potrafię 19. Porównaj ze sobą dwie koncepcje człowieka: renesansową i średniowieczną. Ćwiczenie wykorzystuję i tworzę 1. Zaprezentuj różne koncepcje relacji Bóg – człowiek pojawiający się w twórczości Jana Kochanowskiego. Ćwiczenie wykorzystuję i tworzę 2. Dokonaj charakterystyki porównawczej Makbeta i wybranego bohatera antycznego. Wskaż istotę tragizmu obu postaci. Ćwiczenie wykorzystuję i tworzę 3. Czy cnota w renesansowym ujęciu jest dla współczesnego człowieka wartością, czy przeżytkiem? Rozważ problem w nawiązaniu do wybranych utworów Kochanowskiego i własnych refleksji. Ćwiczenie wykorzystuję i tworzę 4. Sporządź mapę myśli, której nadasz tytuł Twórczość Jana Kochanowskiego. Ćwiczenie wykorzystuję i tworzę 5. Przygotuj głos w dyskusji na temat aktualności słów Andrzeja Frycza Modrzewskiego Żadne korzyści z wojen nie są tak wielkie, aby ich szkodom mogły dorównać. Ćwiczenie wykorzystuję i tworzę 6. Stwórz prezentację multimedialną Współczesny człowiek renesansu przedstawiającą wybraną przez ciebie postać kultury lub nauki. Ćwiczenie wykorzystuję i tworzę 7. Wskaż nawiązania do renesansowych idei w kulturze współczesnej.