Lista zadań Strona 173

Strona 173
Ćwiczenie 1. W kontekście trzech pierwszych akapitów tekstu wyjaśnij znaczenie słowa Wielobarwność. Ćwiczenie 2. Dokończ zdania A i B. Wybierz 1,2 lub 3.A. W XVIII w. nie ceniono kultury barokowej,B. W XX w. doceniono kulturę barokową,ponieważ1. widziano w niej nawiązanie do średniowiecza.2. dostrzeżono jej zróżnicowanie i bogactwo.3. uważano, że nie spełnia klasycznych kanonów piękna. Ćwiczenie 3. Wymień źródła inspiracji kultury baroku. Ćwiczenie 4. Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń odnoszących się do tekstu Pelca. Wybierz P., jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F. – jeśli jest fałszywe.1.Autor wskazuje na to, że krytyka sztuki baroku paradoksalnie przyczynia się do docenienia niektórych zjawisk kulturowych tamtych czasów.PF2.Autor podkreśla odkrywczość barokowego widzenia świata i człowieka.PF3.Autor uzasadnia wartość kultury baroku, odwołując się do racjonalnych i emocjonalnych argumentów.PF4. Autor skupia się na opisywaniu zalet polskiego baroku.PF Ćwiczenie 5. Przypisz numer lub numery akapitów, w których autor podejmuje wymienione kwestie.– istota paradoksu,– stosunek do baroku w epokach po nim postępujących,– zachodnie i wschodnie inspiracje w kulturze polskiego baroku,– barokowa koncepcja piękna,– przyczyny upadku Rzeczypospolitej,– nazwa epoki,– rola barokowego dziedzictwa w kulturze współczesnej,– wzajemne oddziaływanie baroku i innych kultur,– słabość polityczna Polski a literatura baroku. Ćwiczenie 6. Jaki wniosek wynika z tego, że w 3. akapicie osoba mówiąca stosuje czasowniki w 1. osobie liczby mnogiej? Ćwiczenie 7. Sformułuj własnymi słowami puentę tekstu Pelca.