Lista zadań Strona 226

Strona 226
Ćwiczenie rozumiem i potrafię 1. Omów relację Bóg – człowiek w barokowej poezji metafizycznej. Ćwiczenie rozumiem i potrafię 10. Porównaj obraz Sarmaty w twórczości Wacława Potockiego z wizerunkiem Sarmaty w Pamiętnikach Jana Chryzostoma Paska. Ćwiczenie rozumiem i potrafię 11. Oceń funkcjonalność wybranych wyrazów zapożyczonych w języku potocznym Ćwiczenie rozumiem i potrafię 2. Scharakteryzuj poglądy filozoficzne Kartezjusza oraz wyjaśnij założenia metody uprawiania przez niego filozofii. Ćwiczenie rozumiem i potrafię 3. Wskaż związki barokowej poezji metafizycznej ze światopoglądem epoki (filozofia Blaise’a Pascala, kontrreformacja). Ćwiczenie rozumiem i potrafię 4. Porównaj koncepcje życia i człowieka ukazane w literaturze renesansu i baroku. Ćwiczenie rozumiem i potrafię 5. Porównaj koncepcje relacji Bóg – człowiek w poezji renesansu i baroku. Ćwiczenie rozumiem i potrafię 6. Omów echa kultury średniowiecza obecne w literaturze baroku (memento mori, dance macabre). Ćwiczenie rozumiem i potrafię 7. Porównaj stosunek człowieka do świata wyrażony w poezji metafizycznej i w poezji ziemskich rozkoszy. Ćwiczenie rozumiem i potrafię 8. Udowodnij, że słowa Giambattisty Mariniego: Celem poety jest cudowność. Kto nie potrafi zdumiewać, niechaj idzie do stajni odzwierciedlają tendencje poetyckie baroku. Odwołaj się do wybranych utworów Jana Andrzeja Morsztyna. Ćwiczenie rozumiem i potrafię 9 Wybierz dowolny wiersz barokowy i omów funkcje zastosowanych w nim środków stylistycznych. Ćwiczenie wiem 1. Podaj ramy czasowe epoki. Ćwiczenie wiem 10. Wyjaśnij znaczenie pojęć marinizm, koncept. Ćwiczenie wiem 11. Wymień środki stylistyczne stosowane w liryce barokowej. Ćwiczenie wiem 12. Podaj cechy Sarmaty. Ćwiczenie wiem 13. Wyjaśnij pojęcie makaronizm. Ćwiczenie wiem 14. Powiedz, jak dzielimy zapożyczenia. Ćwiczenie wiem 2. Powiedz, co oznacza nazwa epoki. Ćwiczenie wiem 3. Wymień najważniejsze założenia kontrreformacji. Ćwiczenie wiem 4. Przedstaw poglądy wybranych filozofów XVII w. Ćwiczenie wiem 5. Na wybranych przykładach omów cechy sztuki barokowej. Ćwiczenie wiem 6. Wskaż przykłady wykorzystania toposu vanitas w sztuce barokowej. Ćwiczenie wiem 7. Scharakteryzuj sytuację społeczno–polityczną w Polsce w XVII w. Ćwiczenie wiem 8. Przedstaw główne nurty w literaturze baroku. Ćwiczenie wiem 9. Omów tematy poruszane przez barokową poezję metafizyczną (Mikołaj Sęp Szarzyński. Daniel Naborowski). Ćwiczenie wykorzystuję i tworzę 1. Człowiek jest trzciną […], ale trzcina myślącą. Ustosunkuj się do słów Blaise’a Pascala, odwołując się do wybranych tekstów kultury.