Lista zadań Strona 239

Strona 239
Ćwiczenie 1. Wyjaśnij, jaką funkcje w dziejach polskiej literatury Czesław Miłosz przypisuje oświeceniu. Ćwiczenie 2. Na podstawie pierwszego akapitu powiedz, jak Miłosz ocenia przedstawicieli polskiego oświecenia. Zacytuj wybrany fragment tekstu. Ćwiczenie 3. Wskaż wewnętrzne i zewnętrzne czynniki, które utrudniały działalność reformatorską ludzi oświecenia. Ćwiczenie 4. Wymień reformy ustrojowe, które chciano przeprowadzić w epoce oświecenia. Ćwiczenie 5. Wypisz z tekstu trzy przykłady epitetów wartościujących i określ ich funkcję. Ćwiczenie 6. Oceń, które cytaty przedstawiają fakty, a które – są opiniami. Wybierz właściwą odpowiedź. Zaznacz odpowiednio F – fakt lub O – opinia.1.Odrodzenie się kulturalne zbiegło się z panowaniem ostatniego króla polskiego Stanisława Augusta Poniatowskiego.FO2. Zważywszy okoliczności, osiągnięcia ich są znaczące.FO3.Polityka rosyjska wobec Rzeczypospolitej polegała na podtrzymywaniu status quo. Ponieważ istniejący system gwarantował zachowanie inercji Polski.FO Ćwiczenie 7. Na podstawie 2. akapitu zaznacz poprawne odpowiedzi.Pierwsze wtrącenie umieszczone w nawiasie jestA. wyjaśnieniem słowa.B. komentarzem odautorskim.C. uzupełnieniem informacji.D. wprowadzeniem nowej informacji.Drugie wtrącenie ma charakterA. ironiczny.B. obiektywny.C. aprobujący.D. potępiający. Ćwiczenie 8. Ustal, jaki był wpływ Francji na polską kulturę:– na początku XVIII w.,– w 2. poł. XVIII w. Ćwiczenie 9. Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie 1,2 albo 3.Reformy proponowane przez ludzi oświeceniaA. napotykały na opór,B. spotykała się z obojętnością,ponieważ1. były zgodne z oczekiwaniami szlachty.2. szlachta sarmacka odrzucała wszelkie nowości.3. szlachta uznawała je za nierealne.