Zadanie 1. Podmiotem lirycznym w wierszu jest tytułowy ambasador rosyjski Mikołaj Riepnin (umieszczony przez Matejkę na obrazie w towarzystwie arystokratek). Jaki jest jego stosunek wobec zaistniałej sytuacji? Jak ocenia polski naród? Odpowiadając, posłuż się cytatami. Zadanie 2. Określ odbiorcę tekstu („ty” liryczne). Zadanie 3. W kontekście całego utworu skomentuj słowa podmiotu lirycznego: Polityk przecież w ogóle nie zna słowa „zdrada”, / A politycznych obyczajów trzeba strzec. Zadanie 4. Odszukaj na reprodukcji obrazu Matejki wymienionych w tekście Polaków, między innymi Rejtana, Hugona Kołłątaja, króla Stanisława Augusta, Adama Ponińskiego, Szczęsnego Potockiego, Franciszka Ksawerego Branicki, Izabelę Lubomirską. W jaki sposób przedstawił ich malarz, a w jak autor tekstu piosenki? Znajdź w różnych źródłach informacje o ich roli w ówczesnej polskiej polityce. Zadanie 5. Układ rozbiorowy został podpisany w 1773 roku. Dlaczego zatem piosenka Kaczmarskiego wywołała sprzeciw ambasady Związku Radzieckiego w latach 80. XX wieku? O czym świadczy taki odbiór tekstu? Zadanie 6. Napisz interpretację tekstu piosenki Jacka Kaczmarskiego. Uwzględnij zarówno kontekst historyczny (gest Rejtana, rozbiór Polski), jak i artystyczny (obraz Jana Matejki namalowany w 1866 roku). Zwróć również uwagę na uniwersalny wymiar tekstu. Zadanie 7. Na podstawie przytoczonych wierszy poetów oświecenia przygotuj wypowiedź, w której wyjaśnisz, jaki model patriotyzmu był promowany przez twórców tej epoki. Zwróć uwagę na to, co oznaczało w tym czasie bycie patriotą, a także na to, kto patriotą nie był. Odpowiadając posłuż się fragmentami utworów.
Informacje o książce
Język polski 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Cześć 1. Linia I

Język polski 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Cześć 1. Linia I

Rok wydania

2020

Wydawnictwo

Operon

Autorzy

Urszula Jagiełło, Renata Janicka-Szyszko, Magdalena Steblecka-Jankowska

ISBN

978-83-663-6506-3

Rodzaj książki

Podręcznik