II liceum
Język polski
Język polski 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Cześć 1. Linia I
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 2
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 1
- Język polski 2. Sztuka wyrazu. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1
- Oblicza epok 2.2
- Oblicza epok 2.1
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2. Reforma 2019
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019
Lista zadań Strona 88
Strona 88
- Strona 10
- Strona 12
- Strona 14
- Strona 16
- Strona 17
- Strona 18
- Strona 19
- Strona 22
- Strona 25
- Strona 26
- Strona 33
- Strona 34
- Strona 35
- Strona 37
- Strona 38
- Strona 39
- Strona 41
- Strona 43
- Strona 45
- Strona 46
- Strona 47
- Strona 50
- Strona 51
- Strona 55
- Strona 57
- Strona 59
- Strona 63
- Strona 66
- Strona 67
- Strona 68
- Strona 69
- Strona 70
- Strona 71
- Strona 75
- Strona 76
- Strona 77
- Strona 78
- Strona 80
- Strona 81
- Strona 82
- Strona 84
- Strona 94
- Strona 95
- Strona 96
- Strona 97
- Strona 98
- Strona 99
- Strona 100
- Strona 101
- Strona 103
- Strona 105
- Strona 108
- Strona 114
- Strona 116
- Strona 117
- Strona 121
- Strona 130
- Strona 131
- Strona 132
- Strona 133
- Strona 134
- Strona 136
- Strona 138
- Strona 139
- Strona 140
- Strona 141
- Strona 142
- Strona 144
- Strona 145
- Strona 146
- Strona 147
- Strona 151
- Strona 155
- Strona 156
- Strona 158
- Strona 159
- Strona 161
- Strona 163
- Strona 164
- Strona 168
- Strona 170
- Strona 171
- Strona 173
- Strona 178
- Strona 179
- Strona 182
- Strona 183
- Strona 187
- Strona 189
- Strona 192
- Strona 194
- Strona 196
- Strona 200
- Strona 202
- Strona 203
- Strona 207
- Strona 211
- Strona 212
- Strona 213
- Strona 217
- Strona 220
- Strona 221
- Strona 223
- Strona 224
- Strona 225
- Strona 227
- Strona 228
- Strona 229
- Strona 230
- Strona 231
- Strona 232
- Strona 235
- Strona 236
- Strona 239
- Strona 241
- Strona 242
- Strona 243
- Strona 244
- Strona 246
- Strona 248
- Strona 249
- Strona 250
- Strona 251
- Strona 253
- Strona 254
Zadanie 1.
Podmiotem lirycznym w wierszu jest tytułowy ambasador rosyjski Mikołaj Riepnin (umieszczony przez Matejkę na obrazie w towarzystwie arystokratek). Jaki jest jego stosunek wobec zaistniałej sytuacji? Jak ocenia polski naród? Odpowiadając, posłuż się cytatami.
Zadanie 2.
Określ odbiorcę tekstu („ty” liryczne).
Zadanie 3.
W kontekście całego utworu skomentuj słowa podmiotu lirycznego: Polityk przecież w ogóle nie zna słowa „zdrada”, / A politycznych obyczajów trzeba strzec.
Zadanie 4.
Odszukaj na reprodukcji obrazu Matejki wymienionych w tekście Polaków, między innymi Rejtana, Hugona Kołłątaja, króla Stanisława Augusta, Adama Ponińskiego, Szczęsnego Potockiego, Franciszka Ksawerego Branicki, Izabelę Lubomirską. W jaki sposób przedstawił ich malarz, a w jak autor tekstu piosenki? Znajdź w różnych źródłach informacje o ich roli w ówczesnej polskiej polityce.
Zadanie 5.
Układ rozbiorowy został podpisany w 1773 roku. Dlaczego zatem piosenka Kaczmarskiego wywołała sprzeciw ambasady Związku Radzieckiego w latach 80. XX wieku? O czym świadczy taki odbiór tekstu?
Zadanie 6.
Napisz interpretację tekstu piosenki Jacka Kaczmarskiego. Uwzględnij zarówno kontekst historyczny (gest Rejtana, rozbiór Polski), jak i artystyczny (obraz Jana Matejki namalowany w 1866 roku). Zwróć również uwagę na uniwersalny wymiar tekstu.
Zadanie 7.
Na podstawie przytoczonych wierszy poetów oświecenia przygotuj wypowiedź, w której wyjaśnisz, jaki model patriotyzmu był promowany przez twórców tej epoki. Zwróć uwagę na to, co oznaczało w tym czasie bycie patriotą, a także na to, kto patriotą nie był. Odpowiadając posłuż się fragmentami utworów.