Lista zadań Strona 194

Strona 194

Deprecated: usort(): Returning bool from comparison function is deprecated, return an integer less than, equal to, or greater than zero in /home/pbcwnrby/domains/odpowiedzi.pl/public_html/wp-content/themes/Zadania/include/ksiazka_function.php on line 139
Pytanie 1. Zapiszcie na kartkach nazwy wszystkich części mowy poznanych w kl. 4 i 5, a następnie niech każda grupa wylosuje jedną z nich. Spiszcie wszystko, co pamiętacie na temat wylosowanej części mowy. Pomogą wam podane pytania. – Czy ta część mowy jest odmienna, czy nieodmienna? – Przez co się odmienia: przez czasy, osoby, liczby, rodzaje, przypadki? – Czy się stopniuje? – Jaką może pełnić funkcję w zdaniu? – W sąsiedztwie jakich wyrazów występuje zazwyczaj? Pytanie 2. Wymyśl i zapisz w zeszycie cztery związki wyrazowe, w których skład będzie wchodzić rzeczownik „kolega” łączący się: z przymiotnikiem, czasownikiem, liczebnikiem i z wyrażeniem przyimkowym. Pomogą ci ilustracja i napisy. hobbit chodzi boso, jeden hobbit, hobbit w żółtej koszuli, wesoły hobbit. Pytanie 3. W tekście znajdują się części mowy, których formy zostały określone w poniższych punktach. Dopasuj wyróżnione wyrazy do odpowiednich opisów. Dwa tygodnie ferii zimowych spędziłam na Florydzie. Moi kuzyni mają tam przepiękny dom z ogrodem. Okazało się, że po sąsiedzku mieszka Tina, Amerykanka w moim wieku. Była pierwszą osobą spoza Polski, którą bliżej poznałam. Często razem pływałyśmy w basenie i biegałyśmy po plaży. Trochę za nią tęsknię! a. rzeczownik, miejscownik, liczba pojedyncza, rodzaj męski – b. czasownik, czas teraźniejszy, 3. osoba, liczba pojedyncza c. liczebnik główny, biernik d. rzeczownik, mianownik, liczba pojedyncza, rodzaj żeński, nazwa własna e. przysłówek, stopień równy f. przymiotnik, biernik, liczba pojedyncza, rodzaj męski g. przysłówek, stopień wyższy h. liczebnik porządkowy, narzędnik, liczba pojedyncza, rodzaj żeński i. czasownik, czas przeszły, 1. osoba, liczba mnoga, rodzaj niemęskoosobowy j. przyimek, tworzy wyrażenie przyimkowe z rzeczownikiem w narzędniku, liczbie pojedynczej, rodzaju męskim Pytanie 4. Przeczytaj wypowiedzi z punktów a. i b. Czym się różnią? Zwróć uwagę na to, kto wykonuje czynność i kto tej czynności podlega. Określ podmioty i dopełnienia w zdaniach. W razie potrzeby skorzystaj z informacji zamieszczonych w ramce na s. 196. a. Elf szybko został dostrzeżony przez gospodarza. Był obsługiwany z wielką serdecznością. Potem został zaprowadzony przez służącego do zamówionego pokoju. b. Gospodarz szybko dostrzegł elfa. Obsługiwał go z wielką serdecznością. Potem służący zaprowadził gościa do zamówionego pokoju. Pytanie 5. Przekształć zdania zgodnie ze wzorem. Wzór: Mama uczesała psa. → Pies został uczesany przez mamę.Ciasto jest zagniatane przez cukiernika. → Cukiernik zagniata ciasto.Wacek przyniósł moją książkę do szkoły. Ta sukienka została uszyta przez moją ciocię. Ola stłukła zabytkowy wazon babci. Zostałem pokonany przez szachowego mistrza szkoły. Podlewa kwiaty każdego dnia. Joanna otworzyła okno. Te piękne rysunki zostały wykonane przez Eugeniusza. Pytanie 6. Określ, w jakiej stronie występuje czasownik w każdym z zaznaczonych orzeczeń. Zapisz czasowniki w zeszycie przy odpowiedniej kategorii: strona czynna lub strona bierna. Dzisiaj jestem cały w skowronkach. Moi rodzice zdecydowali o przeprowadzce do Krakowa, a tam mieszka mój przyjaciel z wakacji, który tak jak lubi literaturę fantasy. W moim rodzinnym miasteczku nie mogłem porozumieć się z rówieśnikami. Oni woleli rozrabiać, a ja byłem pochłonięty opowieściami o hobbitach i trollach, o walkach ze smokami i magii. Mam nadzieję, że w nowej szkole zostanę zaakceptowany przez klasę i poznam wielu świetnych chłopaków. Pytanie 7. Ułóż po dwa proste zdania z podanych wyrazów – raz zastosuj stronę czynną, a raz bierną. W razie potrzeby zmień formę wyrazów i dodaj inne. tata – robić – zdjęcia kolega – kozłować – piłka mama-myć – Basia Krzysiek – zjeść – ciasto