Lista zadań Strona 129

Strona 129
1 Przeanalizuj budowę i znaczenie wypowiedzeń składowych zdania z dwóch pierwszych wersów.  Jaką funkcję pełni ono w utworze?   2 W jakim czasie gramatycznym występują czasowniki w wersach 3 – 10 ? Jaki to ma wpływ na wymowę analizowanego fragmentu?   3 Przeprowadź analizę wypowiedzenia złożonego zapisanego w wersach 11 – 14. Określ czas i tryb czasowników będących orzeczeniami zdań składowych. Co poeta osiągnął dzięki takiej budowie gramatycznej tego wypowiedzenia?   4 Wskaż czasowniki w trybie rozkazującym w wersach 15 – 20. Czemu służy ich użycie?   5 Wyjaśnij, o co mają walczyć żołnierze, do których apeluje autor.   6 Na podstawie wersów 15 – 20 scharakteryzuj idealnego wojownika.   7 Wyjaśnij sens obrazu ukazanego w wersach 21 – 22. Dlaczego jest on puentą utworu?   8 Wykaż za pomocą odpowiednich argumentów, że wiersz jest tekstem o charakterze retorycznym (patrz: Pojęcia kluczowe).  9 Miłość do ojczyzny w sytuacji zagrożenia – czy zawsze wymaga ofiary życia? Czy można inaczej służyć ojczyźnie w takiej sytuacji? Uzasadnij swoje zdanie.   10 Czy zgadzasz się z Tyrtajosem, że emigracja w własnego kraju w czasie wojny ,, hańbą rodzinę okrywa”?   11 Który wzór patriotyzmu jest Ci bliższy – wojenny, heroiczny czy raczej ten, który akcentuje pracę i codzienne starania na rzecz ojczyzny? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do utworów literackich i filmów.