Lista zadań Strona 175

Strona 175
1 Jaki był pierwotny cel Herodota? Co się w tej kwestii zmieniło w trakcie kolejnych wypraw (akapity 1 – 2) ?  2 Wypisz w formie twierdzeń prawa pluralizmu kulturowego, które odkrył Herodot.  3 Wymień (przynajmniej cztery) elementy różniące starożytnych Egipcjan od starożytnych Greków.  4 W akapicie 6 wskaż słowo wyrażające egocentryzm i ksenofobię Greków.  5 Rozpoznaj środki językowe zastosowane w tekście. Określ ich funkcje.  6 Wskaż w tekście cechy eseju (patrz: lekcja 19). Jak sądzisz, dlaczego Kapuściński wybrał tę formę wypowiedzi?  7 Jakie są podobieństwa, a jakie różnice między podróżowaniem Herodota a podróżowaniem turysty?  8 Co o ludziach, ich kulturach i różnorodności mówi tekst Herodota?  9 Co jest warunkiem ludzkiego szczęścia? Jaki udział ma w nim, w Twojej opinii, rozumne poznawanie świata?  10 Jak sądzisz, co według Herodota jest zmienne, a co stałe w historii ludzkich kultur?  11 Przedstaw swój stosunek do obyczajów Egipcjan opisanych przez Herodota. Które zwyczaje Cię zdziwiły,, zbulwersowały, rozśmieszyły? Dlaczego?  12 Ustosunkuje się do zasad pluralizmu kulturowego (multikulturalizmu). Czy zgadzasz się z nimi? Uzasadnij swoje zdanie.  13 Jakie wartości cenił starożytny pisarz? Czy podzielasz jego poglądy w tej kwestii? Odpowiedź uzasadnij.  14 Czy mamy prawo ingerować w życie innych kultur? Narzucać im swoje prawa, wierzenia, obyczaje i wartości? Przedyskutujcie ten problem w klasie.  15 Napisz wypracowanie na temat: Człowiek – bliski czy inny dla obcych? W pracy odwołaj się do Podróży z Herodotem i wybranych kontekstów.  16 Zbierzcie materiały na temat tego, jak przedstawiciele innych kultur (realnych i fantastycznych) są ukazywania w dziełach literackich, filmowych i malarskich. Przygotujcie ilustrowany album Obrazy Innego w tekstach kultury, wzbogacony cytatami z książek.