Lista zadań Strona 211

Strona 211
1 Określ, kto jest nadawcą, a kto adresatem utworu.   2 Dokąd zmierza ,,stateczek”?  3 W którym fragmencie ujawnia się topos życie – żeglugą?  4 Jakie rady zawierają wersy 21 – 28?   5 Wskaż w wierszu nawiązania do twórczości rzymskiego poety.   6 Zinterpretuj alegorię statku i burzy (wersy 5 – 12).  7 Poeta zwraca się do statku, by nie bał się przebicia burty. Co dzięki temu osiąga?   8 Jak rozumiesz znaczenia symbolu wyspy i tego, co się na niej znajduje?   9 Zinterpretuj sens ostatniej zwrotki: radę poety i frazę ,,sam staniesz się morzem”.   10 Jak sądzisz, dlaczego poeta – uciekinier z sowieckiego świata – uważając się za rosyjskiego patriotę, nie dostrzega problemu w prześladowaniu państw zniewolonych przez imperium (,, słychać skowyt republik”)?   11 Wyjaśnij, co to znaczy, że utwór jest ,,w stylu Horacego”?   12 Jak sądzisz, dokąd zmierza ,, stateczek” płynący ,,w dal” (w. 31). Jaka przyszłość go czeka?   13 Obaj poeci byli obywatelami rozległych imperiów. Czym różni się ich patriotyzm?   14 Jak być patriotą w ojczyźnie dalekiej od ideału? Czy to w ogóle możliwe?   15 Który model patriotyzmu (Horacego czy Brodskiego) bardziej przystaje do naszych czasów? Dlaczego?   16 Poeta jako autor rad, pouczeń dla ojczyzny i jej obywateli. Omów problem, odwołując się do Ojczyzna – okrętem Horacego, innych utworów literackich i wybranych kontekstów.   ? ,,Wierz demokracji wolnych przestrzeni”. Odwołaj się do obrazu, by zinterpretować wiersz Josifa Brodskiego. Czy W stylu Horacego można odczytać inaczej niż jako alegorię polityczną? Uzasadnij swoje zdanie.