Lista zadań Strona 287

Strona 287
1 Czym różni się tekst archaiczny od archaizowanego? Jakie znaczenie mają archaizmy w tekście dawnym, a jakie w naśladującym go tekście późniejszym?   2 Na co wskazują badaczom historii, języka i literatury archaizmy użyte w autentycznym dawnym utworze?   3 Wymień te archaizmy zawarte w Bogurodzicy (lekcja 45), które mogą dowodzić wczesnośredniowiecznego pochodzenia pieśni.  4 Które z wyrazów / wyrażeń występujących w Bogurodzicy, oprócz wymienionych w akapicie 4 tekstu Teresy Skubalanki, są formami obojętnymi dla wyznaczania chronologii dzieła (tzn. nie są archaizmami)?  5 Przeanalizuj Bogurodzicę pod kątem zmian w języku.  a) Znajdź imiesłów bierny (inny niż sławiena) i wskaż w nim ślad po przegłosie polskim.  b) Wyjaśnij, na czym polega archaiczność brzmieniowa słowa krzciciel.  c) Określ budowę słowotwórczą wyrazu gospodzin, uzasadnij jej archaiczność. Skonstruuj współczesny wyraz o tym samym znaczeniu, pochodzący od tego samego rdzenia.  d) Znajdź w Bogurodzicy przykłady archaicznych końcówek czasowników w trybie rozkazującym. Podaj współczesne formy tych wyrazów.   6 Które cechy języka Bogurodzicy wskazują na przynależność polszczyzny do rodziny języków słowiańskich? Skorzystaj ze wstępu do lekcji.   7 Podaj trzy przykłady współczesnych polskich słów utworzonych od tego samego rdzenia, co występujący w dowolnym archaizmów leksykalnym z Bogurodzicy.   8 Wymień trzy formy imienia Maria pochodzące z różnych epok (wczesnośredniowieczna, późniejsza – staropolska – oraz nowoczesna). Uporządkuj je chronologicznie, by wskazać, która forma jest najdawniejsza.   9 Znajdź jeden przykład językowego wyrazu / wyrażenia gwarowego, który jest zakonserwowaną formą dawnej polszczyzny.