I liceum
Język polski
Oblicza epok 1.2
- Język polski 1. Sztuka wyrazu. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2
- Przeszłość i dziś 1. Podręcznik cz. 2
- Przeszłość i dziś 1. Podręcznik cz. 1
- Język polski 1. Podręcznik. Część 2. Zakres podstawowy i rozszerzony.
- Ponad słowami 1. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2. Reforma 2019
- Ponad słowami 1. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019
Lista zadań Strona 203
Strona 203
- Strona 9
- Strona 13
- Strona 17
- Strona 20
- Strona 23
- Strona 24
- Strona 26
- Strona 27
- Strona 28
- Strona 31
- Strona 35
- Strona 40
- Strona 44
- Strona 45
- Strona 48
- Strona 49
- Strona 50
- Strona 51
- Strona 53
- Strona 54
- Strona 57
- Strona 58
- Strona 60
- Strona 63
- Strona 64
- Strona 65
- Strona 68
- Strona 70
- Strona 73
- Strona 74
- Strona 78
- Strona 81
- Strona 83
- Strona 85
- Strona 86
- Strona 91
- Strona 93
- Strona 95
- Strona 96
- Strona 99
- Strona 102
- Strona 104
- Strona 105
- Strona 107
- Strona 109
- Strona 112
- Strona 114
- Strona 116
- Strona 117
- Strona 118
- Strona 120
- Strona 121
- Strona 122
- Strona 123
- Strona 124
- Strona 127
- Strona 128
- Strona 129
- Strona 133
- Strona 134
- Strona 137
- Strona 138
- Strona 141
- Strona 142
- Strona 145
- Strona 149
- Strona 150
- Strona 151
- Strona 152
- Strona 153
- Strona 154
- Strona 155
- Strona 157
- Strona 158
- Strona 159
- Strona 165
- Strona 169
- Strona 173
- Strona 174
- Strona 177
- Strona 178
- Strona 179
- Strona 183
- Strona 186
- Strona 187
- Strona 188
- Strona 190
- Strona 191
- Strona 192
- Strona 193
- Strona 195
- Strona 197
- Strona 198
- Strona 200
- Strona 201
- Strona 204
- Strona 206
- Strona 207
- Strona 208
- Strona 210
- Strona 211
- Strona 212
- Strona 213
- Strona 214
- Strona 216
- Strona 217
- Strona 219
- Strona 220
- Strona 221
- Strona 226
- Strona 227
- Strona 229
- Strona 231
- Strona 232
- Strona 233
- Strona 236
- Strona 238
- Strona 241
- Strona 243
- Strona 246
- Strona 249
- Strona 250
- Strona 253
- Strona 255
- Strona 257
- Strona 258
- Strona 259
- Strona 260
- Strona 261
- Strona 262
- Strona 263
- Strona 264
- Strona 266
- Strona 275
- Strona 279
- Strona 280
- Strona 281
- Strona 284
- Strona 285
- Strona 288
- Strona 289
- Strona 291
- Strona 292
- Strona 294
- Strona 296
- Strona 297
- Strona 299
- Strona 302
- Strona 303
- Strona 305
- Strona 306
- Strona 311
- Strona 313
- Strona 315
- Strona 316
- Strona 317
- Strona 318
- Strona 319
- Strona 320
- Strona 321
- Strona 322
- Strona 323
- Strona 325
- Strona 326
- Strona 328
- Strona 332
- Strona 335
- Strona 336
- Strona 339
- Strona 340
- Strona 341
- Strona 342
- Strona 343
- Strona 344
- Strona 345
- Strona 346
- Strona 347
- Strona 348
- Strona 349
- Strona 350
- Strona 351
1
Co poeta uważa za ,,rzeczy niepewne”?
2
Jakie przestrogi kieruje do adresata? Spróbuj wyjaśnić ich sensy.
3
Jak rozumiesz określenia ,,ciemność teraz” i ,,ciemność potem”? Zwróć uwagę, że są to, zdaniem poety ,,dwa przeróżne światy” i ,,rzeczy nie do pogodzenia” (wersy 9-10).
4
Autor przestrzega czytelnika, by nie próbował ,,zawczasu dotknąć” czegoś, co nazywa ,,ciemnością potem”. Jak rozumiesz to zalecenie?
5
Zinterpretuj puentę wiersza. Jak jej sens wpływa na wymowę utworu?
6
Rozstrzygnij, czy przekonanie wyrażone w utworze można uznać za sceptyczne. Odwołaj się do pojęcia sceptyzmu (patrz: lekcja 38).
7
Jak sądzisz, który wiersz Daniela Naborowskiego był dla Tkaczyszyna – Dyckiego punktem odniesienia? Uzasadnij swoje zdanie.
8
Czy warto być sceptykiem w sprawach pośmiertnych losów człowieka, czy też lepiej mieć jakąkolwiek pewność (religijną lub ateistyczną)? W odpowiedzi odwołaj się do utworów literackich i filmowych oraz własnych przemyśleń.
9
Czesław Miłosz napisał, że uroczystość Wszystkich Świętych to najważniejsze polskie święto, obchodzone zarówno przez osoby religijne, jak i ateistów. Co o tym sądzisz?
10
Czas - ,,pożerca rzeczy”, droga do wieczności czy lekarz, który goi rany? Różne przedstawienia czasu i ich funkcje w literaturze. Omów temat, odwołując się do sensów wierszy Daniela Naborowskiego, utworów literackich z dwóch różnych epok i wybranych kontekstów.
?
W jakim celu autor się odwołał do XVII – wiecznych symboli? Co dzięki temu osiągnął?