III liceum
Język polski
Oblicza epok 3.1
- Język polski 3. Sztuka wyrazu. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1
- Przeszłość i dziś 3. Podręcznik cz. 1
- Oblicza epok 3.2
- Język polski 3. Zakres podstawowy i rozszerzony
- Ponad słowami 3. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019
- Ponad słowami 3. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2. Reforma 2019
Lista zadań Strona 216
Strona 216
- Strona 14
- Strona 15
- Strona 21
- Strona 26
- Strona 29
- Strona 33
- Strona 34
- Strona 36
- Strona 38
- Strona 39
- Strona 43
- Strona 45
- Strona 46
- Strona 47
- Strona 49
- Strona 50
- Strona 52
- Strona 56
- Strona 58
- Strona 61
- Strona 62
- Strona 64
- Strona 65
- Strona 68
- Strona 69
- Strona 70
- Strona 74
- Strona 75
- Strona 77
- Strona 78
- Strona 80
- Strona 83
- Strona 84
- Strona 86
- Strona 89
- Strona 92
- Strona 94
- Strona 97
- Strona 99
- Strona 100
- Strona 101
- Strona 104
- Strona 109
- Strona 114
- Strona 118
- Strona 119
- Strona 120
- Strona 121
- Strona 123
- Strona 124
- Strona 125
- Strona 126
- Strona 130
- Strona 131
- Strona 134
- Strona 135
- Strona 137
- Strona 138
- Strona 141
- Strona 142
- Strona 149
- Strona 156
- Strona 157
- Strona 159
- Strona 162
- Strona 163
- Strona 165
- Strona 167
- Strona 171
- Strona 176
- Strona 177
- Strona 180
- Strona 184
- Strona 188
- Strona 190
- Strona 194
- Strona 195
- Strona 196
- Strona 201
- Strona 204
- Strona 205
- Strona 206
- Strona 207
- Strona 212
- Strona 220
- Strona 221
- Strona 225
- Strona 229
- Strona 232
- Strona 235
- Strona 239
- Strona 241
- Strona 247
- Strona 248
- Strona 249
- Strona 252
- Strona 257
- Strona 259
- Strona 261
- Strona 265
- Strona 267
- Strona 271
- Strona 272
- Strona 273
- Strona 274
- Strona 276
- Strona 278
- Strona 281
- Strona 283
- Strona 286
- Strona 289
- Strona 291
- Strona 293
- Strona 294
- Strona 295
- Strona 297
- Strona 298
- Strona 301
- Strona 304
- Strona 305
- Strona 306
- Strona 309
- Strona 314
- Strona 316
- Strona 317
- Strona 318
- Strona 319
- Strona 321
- Strona 323
1.
Przeanalizuj naturalistyczną technikę opisu przestrzeni w akapicie 1. Zwróć uwagę na:a) mentalny charakter pejzażu,b) realizm szczegółu,c) sensualną (zmysłową) metaforykę,d) środki poetyckie: animizacje i personifikacje, epitety, również metaforyczne.
4.
Wskaż w akapicie 4. zabieg personifikacji wron. Określ jego funkcję.
7.
Zinterpretuj przedstawienie rosyjskich żołnierzy. Czy ich zachowanie da się wytłumaczyć jedynie uczestniczeniem w wojnie?
8.
Zinterpretuj ostatnie słowa Winrycha skierowane do żołnierzy i jego „ostatnią myśl” (akapit 2.).
9.
Wyjaśnij symbolikę wron i ich żarłoczności (akapit 4.).
10.
Zinterpretuj tytuł opowiadania.
Pytanie 11.
Wojna to śmierć, cierpienie fizyczne i psychiczne żołnierzy. Dlaczego zatem Twoim zdaniem, kultura od początku cywilizacji heroizuje i estetyzuje walkę?
Pytanie 12.
Mówi się, że historię piszą zwycięzcy. Kiedy historia przyznaje rację pokonanym?
Pytanie 2.
W jaki sposób Winrych próbuje ocalić życie w beznadziejnej sytuacji? O czym to świadczy?
Pytanie 3.
Na czym polega naturalizm fragmentu opisującego śmierć bohatera? W odpowiedzi uwzględnij:a) wykorzystanie szczegółów anatomicznych i fizjologicznych,b) sposób, w jaki Rosjanie odnoszą się do Winrycha,c) stosunek narratora do przedstawianych zdarzeń.
Pytanie 5.
Czy w opowiadaniu Żeromskiego mamy do czynienia z deheroizacją powstańca? Uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu utworu.
Pytanie 6.
Uwznioślenie czy urealnienie powstania – jak oceniasz efekty zastosowania naturalistycznej techniki obrazowania w przytoczonych fragmentach.
Zadanie 13.
Porównaj obrazy powstania styczniowego w utworach Bolesława Prusa, Elizy Orzeszkowej i Stefana Żeromskiego. Zwróć uwagę na sposób pisania o powstaniu, powody jego wybuchu, przyczyny i skutki klęski, a także na portrety ludzi i środowisk biorących udział w walkach.