1. Przeanalizuj naturalistyczną technikę opisu przestrzeni w akapicie 1. Zwróć uwagę na:a) mentalny charakter pejzażu,b) realizm szczegółu,c) sensualną (zmysłową) metaforykę,d) środki poetyckie: animizacje i personifikacje, epitety, również metaforyczne. 4. Wskaż w akapicie 4. zabieg personifikacji wron. Określ jego funkcję. 7. Zinterpretuj przedstawienie rosyjskich żołnierzy. Czy ich zachowanie da się wytłumaczyć jedynie uczestniczeniem w wojnie? 8. Zinterpretuj ostatnie słowa Winrycha skierowane do żołnierzy i jego „ostatnią myśl” (akapit 2.). 9. Wyjaśnij symbolikę wron i ich żarłoczności (akapit 4.). 10. Zinterpretuj tytuł opowiadania. Pytanie 11. Wojna to śmierć, cierpienie fizyczne i psychiczne żołnierzy. Dlaczego zatem Twoim zdaniem, kultura od początku cywilizacji heroizuje i estetyzuje walkę? Pytanie 12. Mówi się, że historię piszą zwycięzcy. Kiedy historia przyznaje rację pokonanym? Pytanie 2. W jaki sposób Winrych próbuje ocalić życie w beznadziejnej sytuacji? O czym to świadczy? Pytanie 3. Na czym polega naturalizm fragmentu opisującego śmierć bohatera? W odpowiedzi uwzględnij:a) wykorzystanie szczegółów anatomicznych i fizjologicznych,b) sposób, w jaki Rosjanie odnoszą się do Winrycha,c) stosunek narratora do przedstawianych zdarzeń. Pytanie 5. Czy w opowiadaniu Żeromskiego mamy do czynienia z deheroizacją powstańca? Uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu utworu. Pytanie 6. Uwznioślenie czy urealnienie powstania – jak oceniasz efekty zastosowania naturalistycznej techniki obrazowania w przytoczonych fragmentach. Zadanie 13. Porównaj obrazy powstania styczniowego w utworach Bolesława Prusa, Elizy Orzeszkowej i Stefana Żeromskiego. Zwróć uwagę na sposób pisania o powstaniu, powody jego wybuchu, przyczyny i skutki klęski, a także na portrety ludzi i środowisk biorących udział w walkach.