5. Z akapitu 5. odczytaj zasadnicze tezy artykułu Raskolnikowa. Zwróć uwagę na następujące zagadnienia:a) podział ludzi na dwie kategorie,b) prawa i obowiązku przedstawicieli obu kategorii,c) wpływ przedstawicieli obu kategorii na dzieje ludzkości 9. Zestaw poglądy Raskolnikowa z ideami zawartymi we fragmencie Poza dobrem i złem Nietzschego (patrz: lekcja 2.). W czym te koncepcje człowieka są, Twoim zdaniem, do siebie podobne? Pytanie 1. Kim jest Alona Iwanowna, o której mowa w akapicie 1.? Dlaczego student czuje do niej tak głęboką niechęć? Pytanie 10. Czy nihilizm musi prowadzić do zła? Przedstaw swoje zdanie, odwołując się do Zbrodni i kary oraz filozofii Friedricha Nietzschego. Pytanie 11. „Młode, świeże siły, ginące z braku pomocy” (akapit 2.). Czy państwo powinno pomagać ludziom zdolnym? Jeśli tak, to w jaki sposób? Przedyskutujcie problem w klasie. Pytanie 3. Jak na słowa studenta reaguje oficer, a jak przysłuchujący się rozmowie Raskolnikow? Pytanie 4. Jak na słowa studenta reaguje oficer, a jak przysłuchujący się rozmowie Raskolnikow? Pytanie 6. Czy poglądy któregoś z bohaterów można uznać za wyraz immortalizmu lub naturalizmu etycznego (patrz: pojęcia kluczowe)? Odpowiedź uzasadnij. Pytanie 7. Jaki wpływ na przekonania Raskolnikowa ma, według Ciebie, jego inteligencki status? Odpowiedz, biorąc pod uwagę misję inteligencji. Pytanie 8. Czy Raskolnikowa można nazwać nihilistą? W uzasadnieniu powołaj się na przykłady. Zadanie 12. Zdaniem Sokratesa czynić dobrze może tylko ten, kto wie, czym jest dobro. Ustosunkuj się do tego stwierdzenia. Nawiąż do Zbrodni i kary oraz wybranych tekstów kultury. Zadanie 2. Przytocz argumenty, którymi student uzasadnia pomysł zabicia lichwiarki.