III liceum
Język polski
Oblicza epok 3.1
- Język polski 3. Sztuka wyrazu. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1
- Przeszłość i dziś 3. Podręcznik cz. 1
- Oblicza epok 3.2
- Język polski 3. Zakres podstawowy i rozszerzony
- Ponad słowami 3. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019
- Ponad słowami 3. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2. Reforma 2019
Lista zadań Strona 271
Strona 271
- Strona 14
- Strona 15
- Strona 21
- Strona 26
- Strona 29
- Strona 33
- Strona 34
- Strona 36
- Strona 38
- Strona 39
- Strona 43
- Strona 45
- Strona 46
- Strona 47
- Strona 49
- Strona 50
- Strona 52
- Strona 56
- Strona 58
- Strona 61
- Strona 62
- Strona 64
- Strona 65
- Strona 68
- Strona 69
- Strona 70
- Strona 74
- Strona 75
- Strona 77
- Strona 78
- Strona 80
- Strona 83
- Strona 84
- Strona 86
- Strona 89
- Strona 92
- Strona 94
- Strona 97
- Strona 99
- Strona 100
- Strona 101
- Strona 104
- Strona 109
- Strona 114
- Strona 118
- Strona 119
- Strona 120
- Strona 121
- Strona 123
- Strona 124
- Strona 125
- Strona 126
- Strona 130
- Strona 131
- Strona 134
- Strona 135
- Strona 137
- Strona 138
- Strona 141
- Strona 142
- Strona 149
- Strona 156
- Strona 157
- Strona 159
- Strona 162
- Strona 163
- Strona 165
- Strona 167
- Strona 171
- Strona 176
- Strona 177
- Strona 180
- Strona 184
- Strona 188
- Strona 190
- Strona 194
- Strona 195
- Strona 196
- Strona 201
- Strona 204
- Strona 205
- Strona 206
- Strona 207
- Strona 212
- Strona 216
- Strona 220
- Strona 221
- Strona 225
- Strona 229
- Strona 232
- Strona 235
- Strona 239
- Strona 241
- Strona 247
- Strona 248
- Strona 249
- Strona 252
- Strona 257
- Strona 259
- Strona 261
- Strona 265
- Strona 267
- Strona 272
- Strona 273
- Strona 274
- Strona 276
- Strona 278
- Strona 281
- Strona 283
- Strona 286
- Strona 289
- Strona 291
- Strona 293
- Strona 294
- Strona 295
- Strona 297
- Strona 298
- Strona 301
- Strona 304
- Strona 305
- Strona 306
- Strona 309
- Strona 314
- Strona 316
- Strona 317
- Strona 318
- Strona 319
- Strona 321
- Strona 323
2.
Wskaż w opowieści inżyniera stylizację (patrz: lekcja 24.) biblijną i romantyczną, a także konwencję baśniową. Określ ich funkcje.
3.
Scharakteryzuj przedstawione w powieści życie w szlacheckim dworze. Omów środki literackie zastosowane tu przez autora i określ ich funkcje.
12.
Utopia – marzenie o lepszym świecie. Omów temat na podstawie utopijnych wyobrażeń przedstawionych w wybranych utworach literackich i filmowych.
Pytanie 1.
W jakich ideach romantycznych i pozytywistycznych miała źródło utopia szklanych domów, prezentowana przez inżyniera Barykę?
Pytanie 10.
Idea zdrowego jedzenia czy szlachecki kult stołu – która postawa jest Ci bliższa? Dlaczego?
Pytanie 11.
Czy współcześnie nadal funkcjonuje któryś z mitów przedstawionych przez Żeromskiego? Jeśli tak, to który?
Pytanie 4.
Co Cezary uważa za pozytywne w życiu w Nawłoci, a co go razi?
Pytanie 5.
Jaki jest stosunek Cezarego Baryki do mitu szlacheckiego gniazda?
Pytanie 6.
Z czego wynika rozbieżny stosunek Karoliny i Cezarego do mitu Kresów? W odpowiedzi odwołaj się do całej powieści.
Pytanie 7.
Jaką funkcję pełni opowieść o szklanych domach w Przedwiośniu Żeromskiego?
Pytanie 8.
Czy Cezary utożsamia się, Twoim zdaniem, z którymś z mitów przedstawionych w powieści? Odpowiedź uzasadnij.
Pytanie 9.
Czy utopia to bezproduktywne marzycielstwo, czy inspiracja do zmiany świata na lepsze? Przedstaw i uzasadnij swoje zdanie.
Zadanie 13.
Rozważ, jaką spuściznę pozostawiła Polakom obyczajowość szlachecka. Odwołaj się do wybranych tekstów literackich i eseistycznych.