2. Wskaż w opowieści inżyniera stylizację (patrz: lekcja 24.) biblijną i romantyczną, a także konwencję baśniową. Określ ich funkcje. 3. Scharakteryzuj przedstawione w powieści życie w szlacheckim dworze. Omów środki literackie zastosowane tu przez autora i określ ich funkcje. 12. Utopia – marzenie o lepszym świecie. Omów temat na podstawie utopijnych wyobrażeń przedstawionych w wybranych utworach literackich i filmowych. Pytanie 1. W jakich ideach romantycznych i pozytywistycznych miała źródło utopia szklanych domów, prezentowana przez inżyniera Barykę? Pytanie 10. Idea zdrowego jedzenia czy szlachecki kult stołu – która postawa jest Ci bliższa? Dlaczego? Pytanie 11. Czy współcześnie nadal funkcjonuje któryś z mitów przedstawionych przez Żeromskiego? Jeśli tak, to który? Pytanie 4. Co Cezary uważa za pozytywne w życiu w Nawłoci, a co go razi? Pytanie 5. Jaki jest stosunek Cezarego Baryki do mitu szlacheckiego gniazda? Pytanie 6. Z czego wynika rozbieżny stosunek Karoliny i Cezarego do mitu Kresów? W odpowiedzi odwołaj się do całej powieści. Pytanie 7. Jaką funkcję pełni opowieść o szklanych domach w Przedwiośniu Żeromskiego? Pytanie 8. Czy Cezary utożsamia się, Twoim zdaniem, z którymś z mitów przedstawionych w powieści? Odpowiedź uzasadnij. Pytanie 9. Czy utopia to bezproduktywne marzycielstwo, czy inspiracja do zmiany świata na lepsze? Przedstaw i uzasadnij swoje zdanie. Zadanie 13. Rozważ, jaką spuściznę pozostawiła Polakom obyczajowość szlachecka. Odwołaj się do wybranych tekstów literackich i eseistycznych.