Pytanie 1. Co, zdaniem Marmieładowa, odróżnia nędzę od ubóstwa? Pytanie 10. Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem Dostojewskiego: „Zełgać po swojemu – to nieomal lepsze niż powtórzyć prawdę za kim innym”? Czy ocalenie indywidualności jest ważniejsze od działania zgodnego z normą moralną? Pytanie 2. Czym Raskolnikow tłumaczy nieracjonalne zachowanie zbrodniarzy, prowadzące do wykrycia ich winy? Pytanie 3. Jakie motywy popełnienia zbrodni podaje bohater w rozmowie z Sonią, a jakie podczas rozprawy sądowej? Pytanie 4. Jak sądzisz, dlaczego Raskolnikow inaczej tłumaczy się Soni, a inaczej sędziemu (akapity 3. i 4.)? Pytanie 5. Które powody zabicia lichwiarki, wymienione przez Raskolnikowa, uważasz za prawdziwe? Odpowiedź uzasadnij. Pytanie 6. Czy zabicie lichwiarki to zbrodnia z premedytacją? Przedstaw i uzasadnij swoje zdanie. Pytanie 7. Czy morderstwo popełnione przez Raskolnikowa można wiązać z jego teorią o dwóch kategoriach ludzi? Odpowiedź uzasadnij. Pytanie 8. Jak myślisz, dlaczego Raskolnikowa stał się zbrodniarzem? Co doprowadziło do moralnej degeneracji bohatera? Pytanie 9. Czy nieetyczne postępowanie człowieka można usprawiedliwiać nędzą? Przedstaw swoje zdanie na ten temat. Zadanie 11. Zbrodnia jako przejaw konfliktu między dobrem a złem. Omów temat, odwołując się do Zbrodni i kary Dostojewskiego oraz wybranych tekstów literatury i kultury popularnej (powieści detektywistyczne, seriale kryminalne itp.). Zadanie 12. Przeprowadźcie w klasie rozprawę sądową Rodiona Raskolnikowa. W kilkuosobowych grupach przygotujcie akt oskarżenia oraz akt obrony bohatera. Wspólnie rozstrzygnijcie, czy istnieją okoliczności wpływające na złagodzenie kary.