III liceum
Język polski
Oblicza epok 3.1
- Język polski 3. Sztuka wyrazu. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1
- Przeszłość i dziś 3. Podręcznik cz. 1
- Oblicza epok 3.2
- Język polski 3. Zakres podstawowy i rozszerzony
- Ponad słowami 3. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019
- Ponad słowami 3. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2. Reforma 2019
Lista zadań Strona 323
1.
Kogo Brzozowski uważa za właściwego twórcę ruchu zwanego Młodą Polską?
2.
Określ adresata wypowiedzi z akapitu 2. Weź pod uwagę formę użytych przez autora czasowników.
3.
Jak Brzozowski postrzega młodopolskie relacje między artystą a społeczeństwem?
4.
W czym Młoda Polska była albo chciała być podobna do romantyzmu, a czym się od niego różniła? Odpowiedz na podstawie akapitów 3. i 4.
5.
O jakiej postawie romantyków wobec świata pisze autor w akapicie 4.? Co zarzuca młodopolskim artystom?
6.
Brzozowski uznaje Młodą Polskę za wyraz buntu. Przeciwko komu i czemu był on skierowany?
7.
Objaśnij sens określenia „Polska zdziecinniała” (akapit 2.). Odczytaj z niego ocenę, jaką autor wystawia współczesnemu sobie społeczeństwu.
8.
Zinterpretuj stosunek Młodej Polski do romantyzmu. Dlaczego, Twoim zdaniem, młodopolanie chcieli się upodobnić do romantyków?