1. Wymień „znaki” i „cuda”, o których mowa w wersach 1.–5. 4. Znajdź powtórzenia w wersach 12.–14. Określ ich funkcję. 5. Wskaż w tekście przejawy sarkazmu. Pytanie 10. Jak myślisz, z kim osoba mówiąca próbowała porozmawiać (wersy 10.–11.)? Co w tym kontekście znaczy fragment „zajęte, / zajęte”? Uzasadnij swoje zdanie. Pytanie 11. Czy, według Ciebie, poeta w tym utworze wypowiada się serio, czy raczej kpi z ludzi spodziewających się tajemniczych i groźnych wydarzeń? Odpowiedź uzasadnij. Pytanie 12. Co, Twoim zdaniem, oznacza pustka z puenty wiersza? W uzasadnieniu weź pod uwagę dotychczasowe ustalenia. Pytanie 13. Paulo Coelho (czytaj: kuelu) w bestselerowej powieści Alchemik zasugerował, że świat pełen jest znaków podpowiadających człowiekowi, jaką postawę życiową powinien przyjąć. Czy zgadzasz się z brazylijskim pisarzem, czy raczej bliższa jest Ci wymowa wiersza Różyckiego? Odpowiedź uzasadnij. Pytanie 14. Co sądzisz o przepowiedniach katastrof, które mają się wydarzyć w ściśle określonym terminie, np. na koniec wieku lub tysiąclecia? Przedstaw i uzasadnij swoją opinię. Pytanie 2. Jakich czynności osoba mówiąca w wierszu nie podejmuje „na wszelki wypadek”? Pytanie 3. Jakie zdarzenia zostały zaakcentowane w drugiej i trzeciej strofie? Pytanie 6. Jak rozumiesz tytuł wiersza? Dlaczego koniec wieków, a nie koniec wieku lub tysiąclecia? Pytanie 7. Co, Twoim zdaniem, zapowiadają „znaki” wymienione w tekście? Pytanie 8. Jak sądzisz, o jakim „wszelkim wypadku” jest mowa w wierszu? Pytanie 9. Jak rozumiesz sens wydarzeń z drugiej i trzeciej strofy? W odpowiedzi uwzględnij tytuł wiersza oraz czas jego powstania. Zadanie 15. Dekadent w literaturze XIX i XX w. – omów temat na podstawie wierszy Kazimierza Przerwy–Tetmajera (np. Koniec wieku XIX i Dziś) oraz utworu Koniec wieków Tomasza Różyckiego. Zadanie 16. Wśród twórców nawiązujących do młodopolskiego dekadentyzmu ważne miejsce zajmuje Marcin Świetlicki (ur. 1961) – poeta, powieściopisarz, autor i wykonawca tekstów zespołu rockowego Świetliki (płyty Ogród koncentracyjny, 1995, i Cacy Cacy Fleischmaschine, 1996), mieszkaniec Krakowa. Pracując w grupach, przygotujcie prezentacje multimedialne, w których przedstawicie tego autora jako współczesnego dekadenta. W swoich pracach uwzględnijcie m.in. wiersze Zły ptak (1986) oraz Żegnanie (2001) – możecie skorzystać z podanych wskazówek interpretacyjnych.– Zinterpretujcie symbole zawarte w wierszu Zły ptak. W razie potrzeby odwołajcie się do wybranego słownika symboli.– Zwróćcie szczególną uwagę na sens „osaczenia” osoby mówiącej w tekście.– Zinterpretujcie sens pytań kończących utwór– Zbadajcie, jak na wymowę Żegnania wpływa budowa zdań.– Wyjaśnijcie sensy metafor z wiersza, zwracając uwagę na aluzję do słów: „Który skrzywdziłeś człowieka prostego” pochodzących z utworu Czesława Miłosza.– W interpretacji puenty uwzględnijcie znaczenie tytułu i zastosowanych metafor, a także fakt, że linie 8, 19, i 22 krakowskich tramwajów prowadzą do sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach.Prezentacje wzbogaćcie odpowiednią muzyką oraz ilustracjami dostosowanymi do tematu. Wspólnie porównajcie i oceńcie efekty Waszych działań.