III liceum
Język polski
Oblicza epok 3.1
- Język polski 3. Sztuka wyrazu. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1
- Przeszłość i dziś 3. Podręcznik cz. 1
- Oblicza epok 3.2
- Język polski 3. Zakres podstawowy i rozszerzony
- Ponad słowami 3. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019
- Ponad słowami 3. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2. Reforma 2019
Lista zadań Strona 52
Strona 52
- Strona 14
- Strona 15
- Strona 21
- Strona 26
- Strona 29
- Strona 33
- Strona 34
- Strona 36
- Strona 38
- Strona 39
- Strona 43
- Strona 45
- Strona 46
- Strona 47
- Strona 49
- Strona 50
- Strona 56
- Strona 58
- Strona 61
- Strona 62
- Strona 64
- Strona 65
- Strona 68
- Strona 69
- Strona 70
- Strona 74
- Strona 75
- Strona 77
- Strona 78
- Strona 80
- Strona 83
- Strona 84
- Strona 86
- Strona 89
- Strona 92
- Strona 94
- Strona 97
- Strona 99
- Strona 100
- Strona 101
- Strona 104
- Strona 109
- Strona 114
- Strona 118
- Strona 119
- Strona 120
- Strona 121
- Strona 123
- Strona 124
- Strona 125
- Strona 126
- Strona 130
- Strona 131
- Strona 134
- Strona 135
- Strona 137
- Strona 138
- Strona 141
- Strona 142
- Strona 149
- Strona 156
- Strona 157
- Strona 159
- Strona 162
- Strona 163
- Strona 165
- Strona 167
- Strona 171
- Strona 176
- Strona 177
- Strona 180
- Strona 184
- Strona 188
- Strona 190
- Strona 194
- Strona 195
- Strona 196
- Strona 201
- Strona 204
- Strona 205
- Strona 206
- Strona 207
- Strona 212
- Strona 216
- Strona 220
- Strona 221
- Strona 225
- Strona 229
- Strona 232
- Strona 235
- Strona 239
- Strona 241
- Strona 247
- Strona 248
- Strona 249
- Strona 252
- Strona 257
- Strona 259
- Strona 261
- Strona 265
- Strona 267
- Strona 271
- Strona 272
- Strona 273
- Strona 274
- Strona 276
- Strona 278
- Strona 281
- Strona 283
- Strona 286
- Strona 289
- Strona 291
- Strona 293
- Strona 294
- Strona 295
- Strona 297
- Strona 298
- Strona 301
- Strona 304
- Strona 305
- Strona 306
- Strona 309
- Strona 314
- Strona 316
- Strona 317
- Strona 318
- Strona 319
- Strona 321
- Strona 323
1.
Wymień „znaki” i „cuda”, o których mowa w wersach 1.–5.
4.
Znajdź powtórzenia w wersach 12.–14. Określ ich funkcję.
5.
Wskaż w tekście przejawy sarkazmu.
Pytanie 10.
Jak myślisz, z kim osoba mówiąca próbowała porozmawiać (wersy 10.–11.)? Co w tym kontekście znaczy fragment „zajęte, / zajęte”? Uzasadnij swoje zdanie.
Pytanie 11.
Czy, według Ciebie, poeta w tym utworze wypowiada się serio, czy raczej kpi z ludzi spodziewających się tajemniczych i groźnych wydarzeń? Odpowiedź uzasadnij.
Pytanie 12.
Co, Twoim zdaniem, oznacza pustka z puenty wiersza? W uzasadnieniu weź pod uwagę dotychczasowe ustalenia.
Pytanie 13.
Paulo Coelho (czytaj: kuelu) w bestselerowej powieści Alchemik zasugerował, że świat pełen jest znaków podpowiadających człowiekowi, jaką postawę życiową powinien przyjąć. Czy zgadzasz się z brazylijskim pisarzem, czy raczej bliższa jest Ci wymowa wiersza Różyckiego? Odpowiedź uzasadnij.
Pytanie 14.
Co sądzisz o przepowiedniach katastrof, które mają się wydarzyć w ściśle określonym terminie, np. na koniec wieku lub tysiąclecia? Przedstaw i uzasadnij swoją opinię.
Pytanie 2.
Jakich czynności osoba mówiąca w wierszu nie podejmuje „na wszelki wypadek”?
Pytanie 3.
Jakie zdarzenia zostały zaakcentowane w drugiej i trzeciej strofie?
Pytanie 6.
Jak rozumiesz tytuł wiersza? Dlaczego koniec wieków, a nie koniec wieku lub tysiąclecia?
Pytanie 7.
Co, Twoim zdaniem, zapowiadają „znaki” wymienione w tekście?
Pytanie 8.
Jak sądzisz, o jakim „wszelkim wypadku” jest mowa w wierszu?
Pytanie 9.
Jak rozumiesz sens wydarzeń z drugiej i trzeciej strofy? W odpowiedzi uwzględnij tytuł wiersza oraz czas jego powstania.
Zadanie 15.
Dekadent w literaturze XIX i XX w. – omów temat na podstawie wierszy Kazimierza Przerwy–Tetmajera (np. Koniec wieku XIX i Dziś) oraz utworu Koniec wieków Tomasza Różyckiego.
Zadanie 16.
Wśród twórców nawiązujących do młodopolskiego dekadentyzmu ważne miejsce zajmuje Marcin Świetlicki (ur. 1961) – poeta, powieściopisarz, autor i wykonawca tekstów zespołu rockowego Świetliki (płyty Ogród koncentracyjny, 1995, i Cacy Cacy Fleischmaschine, 1996), mieszkaniec Krakowa. Pracując w grupach, przygotujcie prezentacje multimedialne, w których przedstawicie tego autora jako współczesnego dekadenta. W swoich pracach uwzględnijcie m.in. wiersze Zły ptak (1986) oraz Żegnanie (2001) – możecie skorzystać z podanych wskazówek interpretacyjnych.– Zinterpretujcie symbole zawarte w wierszu Zły ptak. W razie potrzeby odwołajcie się do wybranego słownika symboli.– Zwróćcie szczególną uwagę na sens „osaczenia” osoby mówiącej w tekście.– Zinterpretujcie sens pytań kończących utwór– Zbadajcie, jak na wymowę Żegnania wpływa budowa zdań.– Wyjaśnijcie sensy metafor z wiersza, zwracając uwagę na aluzję do słów: „Który skrzywdziłeś człowieka prostego” pochodzących z utworu Czesława Miłosza.– W interpretacji puenty uwzględnijcie znaczenie tytułu i zastosowanych metafor, a także fakt, że linie 8, 19, i 22 krakowskich tramwajów prowadzą do sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach.Prezentacje wzbogaćcie odpowiednią muzyką oraz ilustracjami dostosowanymi do tematu. Wspólnie porównajcie i oceńcie efekty Waszych działań.