1. Przypomnij sobie, w jaki sposób szewcy doszli do władzy i jakie idee im przyświecały. 2. Omów styl życia po przewrocie. Na czym polega groteskowość ich strojów i zachowań? 3. Do czego Sajetan zachęca czeladników w akcie 2.? Jak młodzi szewcy reagują na jego słowa? 4. Z jakich powodów Sajetan przeżywa kryzys światopoglądowy (akapit 4.)? 5. Odnieś się do całego dramatu i przedstaw kolejne przewroty i rewolucje. Podaj nazwiska (imiona) przywódców oraz głoszone przez nich programy polityczne. 6. Wykaż dialektyczny charakter kolejnych faz rewolucji w dramacie Witkacego. Odwoła się do pojęć kluczowych. 7. Zinterpretuj refleksje historiozoficzne zawarte w akapitach 2. i 3. 8. Dlaczego, twoim zdaniem, czeladnicy nie podzielają obaw i zwątpień Sajetana? 9. Jak myślisz, co skłoniło I Czeladnika do zabicia przywódcy? W uzasadnieniu odwołaj się do całego utworu. 10. Co sądzisz o stylu językowym Szewców? Czy gwara połączona ze specjalistycznym słownictwem filozoficznym ma, Twoim zdaniem, jakiś głębszy sens. 11. Jak Witkacy postrzega mechanizmy rewolucji? Czy podzielasz pogląd autora Szewców? Odpowiedź uzasadnij. 12. Czy rewolucje są konieczne? Co robić, by ich uniknąć? Przedyskutujcie ten problem w klasie. 13. Georges Danton, jeden z przywódców rewolucji francuskiej, powiedział: Rewolucja, jak Saturn, pożera własne dzieci. To naturalna logika dziejów czy przejaw okrucieństwa rewolucji? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie. 14 Literackie obrazy rewolucji – omów temat, odwołując się do Nie – Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego, Przedwiośnia Stefana Żeromskiego oraz Szewców Witkacego.