1. Określ, kiedy i gdzie rozgrywają się wydarzenia, stanowiące początek powieści. 2. Kim jest Józio? Czego się o nim dowiadujemy z początkowych fragmentów Ferdydurke? Na czym polega odmienność bohatera? 3. Zanalizuj język i zachowanie profesora Pimki. Wskaż wyrażenia i słowa charakterystyczne dla nauczyciela oraz słowa i gesty, które nie przystoją tej roli. 4. Które elementy świata przedstawionego są karykaturą rzeczywistości? 5. Na czym polega realizacja konwencji groteskowej w zacytowanym fragmencie? 6. Wskaż w tekście aluzje literackie. Czemu one służą? 7. Czy narrator sugeruje, że powieść będzie wspomnieniem z jego młodości? Czy określa związek między wrażeniami teraźniejszymi a przyszłymi? Odpowiedź uzasadnij. 8. Jak sądzisz, dlaczego Józio w akapicie 4. zaczyna pisać dzieło swoje własne? Jakie znaczenie przypisuje literaturze? 9. Jakie sensy do zacytowanych fragmentów wnoszą postaci ciotek i profesora Pimki? Weź pod uwagę rolę społeczne przypisywane osobom młodym i dojrzałym. 10. Co przede wszystkim wynika z zastosowania groteskowej deformacji świata w przywołanych fragmentach Ferdydurke – humorystyczna opowieść o dojrzewaniu, satyra społeczna, karykatura współczesnego świata? Przedstaw i uzasadnij swoje zdanie. 11. Czy według ciebie śmiech jest skutecznym remedium na życiowe bolączki i problemy? Odpowiedź uzasadnij. 12. Bądźże kimś radzę ciotki bohaterowi powieści. Czy rzeczywiście w życiu społecznym trzeba odgrywać narzucone role, przedstaw swoją opinię na ten temat. 13. Funkcja śmiechu w literaturze i kulturze różnych epok– omów temat, odwołując się do wybranych tekstów kultury.