1. Co jest, zdaniem dyrektora Piórkowskiego, misją szkoły, kto i jak tę misję realizuje? 2. Jakie relacje między nauczycielem a uczniami opisuje Gombrowicz w akapicie 2? 3. Kim jest nowoczesna pensjonarka? Czym się odznacza? 4. O jakich potrzebach i zainteresowaniach Zuty świadczą rzeczy znalezione w jej szufladzie? 5. Jaki stosunek do Zuty mają Józio i inni uczniowie? 6. W jakie role wchodzą uczestnicy konwersacji w dworku ciotki Hurleckiej (akapit 5.)? 7. Co oznacza pupa w kontekście wypowiedzi dyrektora szkoły? Kim są ludzie upupieni? 8. Jakie postawy nauczycieli oraz cele i metody nauczania ośmiesza Gombrowicz? Jaką wiedzę? 9. Co symbolizuje łydka? Dlaczego Pimko uważa nogi i łydki za zagrożenie dla młodzieży? 10. Odwołaj się do koncepcji sublimacji Freuda (patrz: lekcja 1.) i zinterpretuj sens przekładu wiersza przez Józia. 11. Jaką gębę przyprawiają Józiowi krewni ziemiańskiego dworku? Z czego wynika komunikacyjna bezradność rozmówców z akapitu 5? 12. Jaką rolę w wyobrażeniach Miętusa o naturalności odgrywa parobek (akapit 6.)? Czym jego gęba różni się od twarzy innych bohaterów? 13. Jak myślisz, dlaczego pisarz puentuje utwór naiwnym dziecinnym dwuwersem? W odpowiedzi odwołała się do przypisu. 14. Czy szkoła rzeczywiście upupia? Uzasadnij swoją opinię? 15. Czy w życiu społecznym człowiek ma szansę na indywidualizm i samodzielność? Czy musi ograniczać się do ról i masek? Weź pod uwagę znaczenie, jakie ma gęba w powieści Gombrowicza. Uzasadnij swoje zdanie.