1. Wskaż w wypowiedziach uczniów przykłady anarchizacji. W jakim celu Gombrowicz ją stosuje? 2. Jaką rolę w tekście odgrywają wulgaryzmy? 3. W jaki sposób przejawia się dominacja Syfona oraz Miętusa nad innymi uczniami? W odpowiedzi uwzględnij funkcje pełnione przez tych bohaterów w grupach chłopiąt i chłopaków. 4. Na czym polega porwanie Zosi? Jaką skutkuje interakcję między bohaterami? 5. Jak sądzisz, dlaczego uczniowie szkoły dyrektora Piórkowskiego przywitali nowego kolegę pokraczną mową? Czy był to wyraz przemocy symbolicznej? Odpowiedź uzasadnij. 6. Jak rozumiesz mechanizm upupiania uczniów w Ferdydurke? Przedstaw i uzasadnij swoje zdanie. 7. Czy żargon uczniowski z powieści Gombrowicza można uznać za formę obrony przed przemocą symboliczną, stosowaną przez nauczycieli i rodziców? Odpowiedź uzasadnij. 8. Co oznacza gwałt przez uszy? Jakie były jego skutki? 9. Który rodzaj przemocy dominuje w uczniowskiej rywalizacji między Syfonem a Miętusem – fizyczny czy symboliczny? 10. Dlaczego Józio uznaje porwanie Zosi za najlepsze wyjście z sytuacji, w której oboje się znaleźli po ucieczce z dworu? Czy jest to przemoc – jeśli tak, to jakiego rodzaju? Uwzględnij wpływ normy obyczajowej na decyzję bohatera. Odwołaj się do tradycji literackiej (na przykład Potopu Henryka Sienkiewicza). 11. Rozważ, jakie mogą być negatywne konsekwencje stosowania przemocy symbolicznej. Odwołaj się do Ferdydurke. 12. W jaki sposób zapobiegać przemocy symbolicznej, do której dochodzi na przykład w szkole? Jak szanować inność drugiego człowieka? Przedyskutujcie ten temat w klasie. Pamiętajcie o uzasadnianiu wyrażanych opinii.