1. Wydziel w wierszu części poświęcone śmierci oraz życiu. Jak poeta charakteryzuje te stany? W odpowiedzi uwzględnij znaczenia wykorzystanych w opisie metafor. 2. W wersach11. – 17. znajdź odwołania do tradycji barokowej (patrz: Kontekst kulturowy) i romantycznej (III część Dziadów). 3. Do kogo osoby mówiące kieruje pytanie z wersów 22. – 27.? Co jest treścią tego pytania? 4. Jak sądzisz, dlaczego osobom mówiąca twierdzi, że nic nie wie o śmierci (wers 1.), a potem ją opisuje? 5. Jak rozumiesz obecność głosów i nawiązanie do toposu życia jako snu? W odpowiedzi uwzględnij informacje z Kontekstu kulturowego. 6. Zinterpretuj motyw skrzynki. Co może ona symbolizować, twoim zdaniem – poezję, tajemnicę, ludzką pamięć, a może jeszcze coś innego? Odpowiedź uzasadnij. 7. O czym jest ballada Czechowicza – o śmierci czy o życiu? Uzasadnij swoje zdanie. 8. Czy zgadzasz się z twierdzeniem, że życie jest snem krótkim? Jak w związku z tym należy w nim postępować, czego unikać, a o co dbać? Przedyskutujcie ten problem w klasie. 9. Czy warto rozmyślać o śmierci? Jeśli tak, to z jakich perspektyw, by te rozważania były konstruktywne. 10. Stwórzcie prezentację multimedialną na temat: Pokonać czas, problematyka przemijania w literaturze i sztukach plastycznych od XVII wieku do 1939 roku. Z przesłaniem wierszy powstałych w kolejnych epokach literackich zestawcie inne teksty kultury (na przykład malarstwo, rzeźbę, muzykę).