1. Co było bezpośrednią przyczyną skazania Jeszui przez Piłata i ataku krytyków na Mistrza? Na czym polega podobieństwo losów obu postaci? W odpowiedzi odwołaj się do informacji z Kontekstu historycznego. 2. Wskaż cechy paraboli we fragmentach powieści Mistrza. 4. Czy Piłat rzeczywiście uznaje Jeszuę za szalonego przestępcę? Uzasadnij swoje zdanie. 5. Jak sądzisz, z czego wynika zachowanie redaktora (akapit 7.) – jego pytania, zmieszanie i decyzja o powierzeniu oceny powieści Mistrza innym członkom kolegium redakcyjnego? 6. Jak rozumiesz słowa o fałszu i niepewności ludzi osądzających i skazujących bohaterów obu historii? Odpowiedź uzasadnij. 7. Co łączy, twoim zdaniem, władzę w cesarstwie rzymskim i w komunistycznej Rosji? Odpowiedz na podstawie powieści Bułhakowa. 8. Łatwo i miło jest mówić prawdę – twierdzi Jeszua (akapit 4.). Czy zgadzasz się z tym stwierdzeniem? Uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do Mistrza i Małgorzaty Bułhakowa. 9. Czy istnieją okoliczności dopuszczające ograniczenie wolności słowa? Jeśli tak, to kto powinien o tym decydować i jaki może być zakres tych ograniczeń? 10. Czy obowiązkiem etycznym świadomego obywatela powinien być sprzeciw wobec opresyjnej władzy? Odpowiedź uzasadnij. 11. Jednostka wobec tyranii – postawy bohaterów sprzeciwiających się despotycznej władzy. W pracy odwołaj się do Mistrza i Małgorzaty oraz innego utworu literackiego, a także wybranych kontekstów. Podpunkt a) Omów wspólne sensy obu historii, ukazane dzięki zastosowaniu techniki kontrapunktu. Zwróć uwagę na: cechy ustrojów obu państw. Podpunkt b) Omów wspólne sensy obu historii, ukazane dzięki zastosowaniu techniki kontrapunktu. Zwróć uwagę na: postawy głównych bohaterów. Podpunkt c) Omów wspólne sensy obu historii, ukazane dzięki zastosowaniu techniki kontrapunktu. Zwróć uwagę na: działania ludzi, którzy denuncjują i osądzają innych.