1. Jaką postawę przyjmuje autor przedstawiający współwięźniów i relacjonujący zdarzenia? 2. Zbadaj język Rozmów z katem. Zwróć uwagę na styl, środki językowe i słownictwo. 4. Wymień pseudonaukowe twierdzenia, którymi Stroop uzasadnia nazistowski rasizm. 5. Okres relacje między Stroopem a Moczarskim. Dlaczego Stroop podporządkowuje się Moczarskiemu w celi, ustępuje mu miejsca i udziela odpowiedzi na pytania? 6. Na podstawie zamieszczonych fragmentów Rozmów z katem spróbuj odpowiedzieć na pytanie, dlaczego w Niemczech narodził się i skrystalizował nazizm? Co ta zbrodnicza ideologia oferowała zwykłym Niemcom? Dlaczego wydawała im się atrakcyjna? 7. Jak sądzisz, dlaczego niewykształcony i niezbyt inteligentny Stroop został oficerem SS? 8. Z jakiego powodu Stroop zapamiętał ze zjazdów partii tylko defilady, a nie program ideologiczny (akapit 7.)? 9. Jak myślisz, dlaczego tak łatwo przyszło nazistom zdehumanizować człowieka i przeprowadzić – przy społecznej aprobacie – szeroko zakrojoną akcję eksterminacyjną. 10. Czy każdego da się zindoktrynować? Co chroni ludzi i narody przed takim zagrożeniem, jakiemu ulegli Niemcy w latach 30. i 40. XX wieku? Przedyskutujcie ten problem w klasie. 11. Czy zbrodnicze ideologie, które proponują uproszczoną wizję świata i tworzą iluzję łatwych rozwiązań społecznych, wciąż są zagrożeniem? Jak się przed nimi uchronić? 12. Jak przekonywać ludzi do aprobaty inności? Kto powinien to robić: rodzina, szkoła, politycy, media? Uzasadnij swoje zdanie. 13. Człowiek jako ofiara przemocy. W pracy odwołaj się do Rozmów z katem Kazimierza Moczarskiego, innego utworu literackiego oraz wybranych kontekstów. Podpunkt a) Scharakteryzuj postać Stroopa. Weź pod uwagę: poglądy religijne i przekonania ideowe. Podpunkt b) Scharakteryzuj postać Stroopa. Weź pod uwagę: wpływ szkolenia wojskowego na postawę zbrodniarza. Podpunkt c) Scharakteryzuj postać Stroopa. Weź pod uwagę: wychowanie i wykształcenie, stosunek do wiedzy (w tym pozyskanej w wyniku małżeństwa biblioteki).