2. Pod jakimi względami zachowania więźniów łamią zasady moralności? 3. Wskaż w cytowanych fragmentach przykłady dehumanizacji człowieka. 4. Wymień wszystkie grupy ludzi, które są w obozie dehumanizowane, oraz tych, którzy pozbawiają innych godności. Odwołaj się do całego opowiadania. 6. Odwołaj się do determinizmu biologiczno – środowiskowego i zinterpretuj zachowania więźniów jako przejaw mechanizmu adaptacyjnego (przystosowawczego). Co podlega przystosowaniu do warunków obozowych? 7. Czemu, według ciebie, służyła formalna i nieformalna hierarchia w obozie? 8. Jak sądzisz, dlaczego więźniowie przyjmowali zasady tej hierarchii? 9. Rozważ, dlaczego więźniowie godzili się na dehumanizację – swoją i innych. Czy mogli się zbuntować? Uzasadnij swoje zdanie. 10. Czy można usprawiedliwić niemoralne zachowania więźniów, odwołując się do naturalnego dążenia człowieka do przetrwania? Przedyskutujcie ten problem w klasie. 11. Moralność jest wynikiem życia w społeczeństwie i poza społeczeństwem jej nie ma – w jaki sposób przykłady z życia społecznego w obozie koncentracyjnym potwierdzają tezę postawioną w Granicy Zofii Nałkowskiej? 12. Jak ocenić człowieczeństwo w warunkach ekstremalnych? W pracy odwołaj się do opowiadań Tadeusza Borowskiego, innej lektury obowiązkowej oraz wybranych kontekstów. Podpunkt a) Zanalizuj rozmowę więźniów z pierwszych dwóch akapitów tekstu. Określ: na co więźniowie czekają? Podpunkt b) Zanalizuj rozmowę więźniów z pierwszych dwóch akapitów tekstu. Określ: w jaki sposób obozowe zadania zwiększają szanse na ich przeżycie? Podpunkt c) Zanalizuj rozmowę więźniów z pierwszych dwóch akapitów tekstu. Określ: jak sytuacja w obozie wpływa na postrzeganie ludzi przybywających w transportach. Podpunkt d) Scharakteryzuj człowieka zlagrowanego na podstawie poznanych opowiadań obozowych Tadeusza Borowskiego. Uwzględnij: stosunek do godności osobowej innych więźniów.