1. W akapicie pierwszym wskaż fragmenty o charakterze informacyjnym oraz cytaty, w których dominuje styl literacki. 2. W kolejnych akapitach znajdź zwroty i wyrażenia w 1. osobie liczby pojedynczej. Które z nich uwiarygadniają perspektywę autobiograficzną? Kiedy autor decyduje się na ekspresję własnego ja? 3. Na podstawie relacji Herlinga– Grudzińskiego przedstaw organizację pracy w obozie oraz obowiązujący tam system wynagradzania. Do jakich niepisanych zasad stosowali się więźniowie, by przetrwać? 4. Określ, jaką funkcję w strukturze obozów pełniły szpital, Trupiarnia oraz perspektywa zsyłki na Kołymę. 5. Jak sądzisz, dlaczego organizatorzy łagrów w szczególny sposób traktowali szpitale? Czy to świadczy o przywiązywanie uwagi do pozorów normalności? Uzasadnij swoje zdanie. 6. Czym, według ciebie, przejawiała się inność świata sowieckich łagrów? Które elementy tej rzeczywistości wstrząsnęły tobą najbardziej? Odpowiedź uzasadnij. 7. Sowieci postawili sobie za cel wychowanie (stworzenie) nowego człowieka poprzez pracę. Jakiego człowieka w istocie tworzyli? Uzasadnij swoją opinię. 8. Dlaczego podtrzymywanie pamięci o innych światach jest tak ważne? 9. Izraelski historyk Yvual Noah Harari (czytaj: Juwal) uważa, że największym zabójcą w dziejach ludzkości jest głód. Jak zlikwidować wciąż istniejące na świecie obszary głodu? Przedyskutujcie ten temat w klasie. 10. Motyw więzienia i niewoli w literaturze polskiej. W pracy odwołaj się do wybranych lektur obowiązkowych oraz dowolnych kontekstów. Jakie znaczenia niesie ze sobą ten topos?