1. Jaki był cel przesłuchań prowadzonych przez NKWD? W odpowiedzi odwołaj się do systemu traktowania więźniów w ZSRR. 2. Co sprawiało, że Kostylew, mimo pouczeń ojca, przestał wierzyć w komunizm? Jaką rolę w tej przemianie odegrały książki zbójeckie? Co bohater w nich znalazł? 3. W jaki sposób Kostylew czytał książki? Jak postrzegał relacje między światem książek a rzeczywistością? 4. Skąd Kostylew czerpał siłę, by nie załamać się w trakcie przesłuchań i nie przyznać do wyimaginowanej winy, narzuconej mu przez śledczych? 5. Jakie był stosunek Kostylewa do innych więźniów w obozie pracy? Jak ten stosunek ewoluował? 6. Jak sądzisz, co sprawiło, że Kostylew wyłamał się z modelu homo sovieticus mimo komunistycznego wychowania i powszechnej indoktrynacji? 7. Dlaczego bohater odmawiał jakiegokolwiek udziału w budowie komunistycznego porządku? Na czym polegał heroizm tej odmowy? 8. Kim był Kostylew – herosem Gułagu czy ofiarą systemu? A może jednym i drugim? Uzasadnij swoje zdanie. 9. Naziści palili książki na stosach. Komuniści tworzyli indeksy książek zakazanych. Jak myślisz, dlaczego każdy system totalitarny boi się książek i wolnego słowa? 10. Wybierz 5 książek, które pozwalają, twoim zdaniem, zapomnieć o złu świata. Uzasadnij swój wybór. 11. Literatura i jej wpływ na decyzje i wybory człowieka. Odwołaj się do Innego świata Gustawa Herlinga – Grudzińskiego, innej lektury obowiązkowej oraz dowolnych kontekstów.