Lista zadań Strona 205

Strona 205
1 Znajdź apostrofy występujące w wierszu. Uzasadnij, że tworzą one klamrę poetycką. Jaka jest jej funkcja?  2 Jakie są Twoje skojarzenia ze słowem mewa? Jak rozumiesz symbol użyty przez poetę? Jakie jest znaczenie tego symbolu w wierszu?   3 Jaki efekt osiągnął poeta przez zastosowanie powtórzeń: Więc, niźli szyję Twoją obnażoną (…), Więc, niźli ziemi szukać poczniesz piętą (…), więc, niźli rzekną: ,, Powieszony”... itd. ?   4 W jaki sposób osoba mówiąca w wierszu opisuje postać Johna Browna? Jakimi środkami się posługuje, aby wzbudzić emocje w odbiorcach?   5 Jakie funkcje w tekście pełni zróżnicowana interpunkcja? Omów rolę użytych znaków interpunkcyjnych: wykrzykników, znaków zapytania, wielokropków, myślników.    6 Jakie wartości symbolizują w wierszu Tadeusz Kościuszko i Jerzy Waszyngton?   7 Przedstaw stosunek Norwida do Ameryki wyrażony w wierszu. Zwróć uwagę na odwróconą symbolikę światła i ciemności we fragmencie: By Ameryka, odpoznawszy syna, / Nie zakrzyknęła na gwiazd swych dwanaście, / ,,Korony mojej sztuczne ognie zgaście, / Noc idzie – czarna noc z twarzą Murzyna!”.    8 Wyjaśnij sens dwóch ostatnich wersów: Bo pieśń nim dojrzy, człowiek nieraz skona, A niźli skona pieśń, naród pierw wstanie. Interpretując ten cytat, odwołaj się do wiersza Norwida i innych tekstów kultury.    9 W liście do Józefa Ignacego Kraszewskiego Norwid napisał: Trwam silnie w pojęciu, że równocześnie do powstania mieczem trzeba powstania siłą myśli. Zastanów się, czy refleksja ta mogłaby stanowić motto wiersza. Swój wniosek poprzyj odpowiednimi argumentami.