Lista zadań Strona 222

Strona 222
1 Napisz w zeszycie notatkę w formie punktów, w której przedstawisz, czego dotyczą poszczególne części utworu.    2 Odszukaj w wierszu fragmenty dotyczące Fryderyka Chopina. W jaki sposób została  przedstawiona postać kompozytora? Jakich środków wyrazu artystycznego użył poeta i jakie mają one znaczenie dla interpretacji poematu?     3 Wymień dwie tradycje, do których odwołał się poeta w części IV. Wyjaśnij symboliczne znaczenie tych nawiązań dla wymowy utworu.    4 Do kogo zwraca się podmiot mówiący w apostrofach? Jakie ma znaczenie dla przesłania utworu?    5 Przeczytaj fragment: Byłem u Ciebie w te dni Fryderyku! / Którego ręka... Dla swojej białości/ Alabastrowej (...) Mięszała mi się w oczach z klawiaturą / Z słoniowej kości... Wyjaśnij, na czym polegają zastosowane tu metonimia i synekdocha pars pro toto. Omów znaczenie tych środków poetyckich dla interpretacji całego utworu. Jak wpływają one na wymowę ostatniej części wiersza, jakich znaczeń nabiera dzięki nim fakt wyrzucenia fortepianu? Zwróć też uwagę na funkcję porównania fortepianu do rozrywanego przez mendy ciała Orfeusza.    6 Przedstaw Norwidowską koncepcję sztuki, o której mowa w części VII.    7 Przeanalizuj, w jaki sposób poemat okazję wydarzenia z września 1863 r. Weź pod uwagę: rolę, w jakiej występuje podmiot mówiący w tej części tekstu; środki wyrazu artystycznego, które wywołują wrażenie gwałtowności zdarzenia oraz te, dzięki którym odbiorca ma poczucie, że widzi i słyszy to, co działo się na warszawskiej ulicy.  Po przeprowadzeniu analizy zastanów się, z czym się kojarzy taki sposób obrazowania: ze stylem reportażowym, dziełem malarskim, techniką filmową?   8 Przeprowadźcie w klasie dyskusję o tym, jak szuka może wpłynąć na rzeczywistość, a zwłaszcza na życie ludzi.