Lista zadań Strona 227

Strona 227
1 Jakie znaczenie ma to, że Norwid połączył w jedną symboliczną postać mitologicznego Prometeusza i biblijnego Adama? O co dzięki temu mógł pytać tego wiecznego – człowieka?    2 Na co zwraca uwagę poeta, ukazując relacje między Bogiem a człowiekiem? Jak rozumiesz w tym kontekście sformułowania: każdy w sobie cień pięknego nosi i każdy – każdy z nas – tym piękna pyłem?    3 Jakie dostrzegasz w utworze nawiązania do koncepcji etycznych i estetycznych Platona? W jakim celu poeta łączy je z chrześcijańskim systemem wartości?    4 Jaką rolę w Norwidowskiej koncepcji sztuki i twórczości artystycznej odgrywają pojęcia piękna i pracy? Wyjaśnij, na czym polega relacja między nimi.    5 Skąd pochodzą zdania Wy jeszcze solą ziemi i Czy po to wnosi się światło, by je umieścić pod korcem? Odszukaj źródła tych cytatów, ustal ich znaczenie, a następnie zinterpretuj fragment utworu Norwida rozpoczynający się od słów: Bo nie jest światło, by pod korcem stało.    6 Dlaczego według Norwida największym prosty lud poetą? Rozwiń myśl zawartą w przedostatniej zwrotce zamieszczonego fragmentu Promethidiona.    7 Co sądzisz na temat związku między pięknem a pracą przedstawionym przez Norwida? Uzasadnij swoją opinię.   8 Zwróć uwagę na wyróżnione w tekście wyrazy oraz interpunkcję: wielokropki, wykrzykniki itp. W jaki sposób wpływają one na intonację i dynamikę utworu? Jakie znaczenia wnoszą do tekstu?     9 Jaki widzicie związek między rozważaniami o sztuce w wierszu Fortepian Szopena a tymi z Promethidiona? Porozmawiajcie o tym w klasie.    10 Biorąc pod uwagę kontekst epoki, zastanówcie się, dlaczego poglądy Norwida zawarte w jego twórczości były przez współczesnych nierozumiane.