II liceum
Język polski
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 2
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 1
- Język polski 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Cześć 1. Linia I
- Język polski 2. Sztuka wyrazu. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1
- Oblicza epok 2.1
- Oblicza epok 2.2
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2. Reforma 2019
Lista zadań Strona 247
Strona 247
- Strona 0
- Strona 16
- Strona 17
- Strona 20
- Strona 31
- Strona 35
- Strona 44
- Strona 47
- Strona 50
- Strona 54
- Strona 57
- Strona 63
- Strona 68
- Strona 69
- Strona 75
- Strona 79
- Strona 86
- Strona 92
- Strona 93
- Strona 96
- Strona 97
- Strona 98
- Strona 99
- Strona 102
- Strona 104
- Strona 105
- Strona 111
- Strona 112
- Strona 113
- Strona 119
- Strona 120
- Strona 126
- Strona 129
- Strona 130
- Strona 136
- Strona 137
- Strona 138
- Strona 141
- Strona 146
- Strona 151
- Strona 152
- Strona 154
- Strona 158
- Strona 160
- Strona 165
- Strona 170
- Strona 171
- Strona 177
- Strona 178
- Strona 186
- Strona 192
- Strona 193
- Strona 194
- Strona 198
- Strona 200
- Strona 203
- Strona 205
- Strona 209
- Strona 210
- Strona 213
- Strona 216
- Strona 222
- Strona 227
- Strona 228
- Strona 236
- Strona 237
- Strona 242
- Strona 249
- Strona 252
- Strona 256
- Strona 260
- Strona 261
- Strona 264
- Strona 265
- Strona 267
- Strona 269
- Strona 273
- Strona 274
- Strona 278
- Strona 279
- Strona 284
- Strona 285
- Strona 288
- Strona 289
- Strona 292
- Strona 293
- Strona 294
- Strona 300
- Strona 301
- Strona 302
- Strona 306
- Strona 307
- Strona 308
- Strona 314
- Strona 316
- Strona 318
- Strona 319
- Strona 320
- Strona 321
- Strona 322
- Strona 323
- Strona 324
- Strona 325
- Strona 326
- Strona 327
- Strona 328
- Strona 329
- Strona 330
- Strona 331
- Strona 332
- Strona 335
- Strona 337
- Strona 338
- Strona 340
- Strona 341
- Strona 342
- Strona 343
- Strona 344
- Strona 345
- Strona 346
- Strona 348
- Strona 349
- Strona 350
- Strona 351
- Strona 353
- Strona 354
- Strona 355
- Strona 356
- Strona 357
- Strona 358
- Strona 359
- Strona 360
- Strona 361
- Strona 364
- Strona 365
- Strona 366
- Strona 367
- Strona 368
- Strona 370
- Strona 371
- Strona 373
- Strona 374
- Strona 375
1
Na podstawie podanego fragmentu powieści Andrzeja Sapkowskiego omów cechy literatury fantasy. Podziel je na te dotyczące świata przedstawionego oraz postaci literackich.
2
Opisz stosunek elfów w podanym fragmencie powieści do rasy ludzi. Uwzględnij punkt widzenia, który reprezentuje Król Olch, oraz perspektywę Avallac’ha. O czym świadczy odkryte cmentarzysko! Jakie skojarzenia ze współczesnymi wydarzeniami historycznymi czy konfliktami politycznymi może wywoływać przestawiona opowieść?
3
Przedstaw w formie mapy myśli nawiązania do literatury romantycznej, które odnajdujesz w przytoczonym fragmencie. Zwróć uwagę na odwołania do tekstów kultury, do bohaterów romantycznych, charakterystycznej scenerii, do nastroju, motywów, symboli oraz języka (słownictwa, środków stylistycznych).
4
Zwróć uwagę na podkreślone zdania. Podaj zastosowane w nich elementy archaizacji, czyli takie wyrazy lub konstrukcje składniowe, które pochodzą z dawnych epok lub się z nimi kojarzą. Wyjaśnij, jaką funkcję pełni archaizacja języka w tekście Sapkowskiego.
5
Wymień występujące w tekście przykłady słownictwa naukowego i potocznego. Jaki efekt wywołuje w tym wypadku zabieg łączenia w utworze różnych stylów wypowiedzi?
6
Przeanalizuj dokładnie tekst i wypisz z niego do zeszytu te słowa, wyraźnej i zwroty, które służą budowaniu niepokoju czy grozy. Powiedz, w jaki sposób autor stworzył nastrój zagrożenia. Za pomocą jakich środków językowych oddał w tekście wrażenie szaleńczej ucieczki Ciri oraz grożącego jej niebezpieczeństwa! Podaj przykłady.
7
Frank Furedi w artykule Kultura strachu – ponowne odczytanie napisał: Każda kultura mówi nam o strachu coś innego. W społeczeństwach starożytnych uczono, by bać się bogów i przodków. W średniowieczu podżegano lek przed czarownicami i innymi złowrogimi nadprzyrodzonymi mocami. (...) Obecnie natomiast strach jest nam przedstawiany jako domyślna, standardowa reakcja na życie. Jak zauważa Christophe Lambert w studium francuskiego społeczeństwa zatytułowanym ,,La société dr la peur” (Przestraszone społeczeństwo), jego rodacy są prześladowani przez ,,uczucie strachu przed: przyszłością, utratą, obcymi, podjęciem ryzyka, samotnością i starością”. Odwołując się do przytoczonego cytatu, powiedz, jak w różnych epokach funkcjonował w literaturze i sztuce motyw strachu. Czy we wszystkich okresach odgrywał tak samo istotną rolę? Czy dzisiaj strach jest ważnym elementem naszej kultury? Podaj przykłady, które mogą być ilustracją słów Christophe’a Lamberta.
8
Przeprowadźcie w klasie dyskusję na temat popularności fantastyki we współczesnej kulturze – literaturze, filmie, komiksie czy grach. Dlaczego opisy alternatywnych światów, niesamowitość i niezwykłość są tak atrakcyjne? Jakie pragnienia i potrzeby zaspokajają te wyobrażenia? Czy Wy również chętnie sięgacie po takie teksty kultury?
9
Zadanie dla chętnych: jeśli czytasz fantastykę, stwórz krótkie opowiadanie fantastyczne. Postaraj się, aby zawierało ono charakterystyczne elementy tego gatunku literatury.