Lista zadań Strona 247

Strona 247
1 Na podstawie podanego fragmentu powieści Andrzeja Sapkowskiego omów cechy literatury fantasy. Podziel je na te dotyczące świata przedstawionego oraz postaci literackich.   2 Opisz stosunek elfów w podanym fragmencie powieści do rasy ludzi. Uwzględnij punkt widzenia, który reprezentuje Król Olch, oraz perspektywę Avallac’ha. O czym świadczy odkryte cmentarzysko! Jakie skojarzenia ze współczesnymi wydarzeniami historycznymi czy konfliktami politycznymi może wywoływać przestawiona opowieść?  3 Przedstaw w formie mapy myśli nawiązania do literatury romantycznej, które odnajdujesz w przytoczonym fragmencie. Zwróć uwagę na odwołania do tekstów kultury, do bohaterów romantycznych, charakterystycznej scenerii, do nastroju, motywów, symboli oraz języka (słownictwa, środków stylistycznych).    4 Zwróć uwagę na podkreślone zdania. Podaj zastosowane w nich elementy archaizacji, czyli takie wyrazy lub konstrukcje składniowe, które pochodzą z dawnych epok lub się z nimi kojarzą. Wyjaśnij, jaką funkcję pełni archaizacja języka w tekście Sapkowskiego.   5 Wymień występujące w tekście przykłady słownictwa naukowego i potocznego. Jaki efekt wywołuje w tym wypadku zabieg łączenia w utworze różnych stylów wypowiedzi?  6 Przeanalizuj dokładnie tekst i wypisz z niego do zeszytu te słowa, wyraźnej i zwroty, które służą budowaniu niepokoju czy grozy. Powiedz, w jaki sposób autor stworzył nastrój zagrożenia. Za pomocą jakich środków językowych oddał w tekście wrażenie szaleńczej ucieczki Ciri oraz grożącego jej niebezpieczeństwa! Podaj przykłady.   7 Frank Furedi w artykule Kultura strachu – ponowne odczytanie napisał:  Każda kultura mówi nam o strachu coś innego. W społeczeństwach starożytnych uczono, by bać się bogów i przodków. W średniowieczu podżegano lek przed czarownicami i innymi złowrogimi nadprzyrodzonymi mocami. (...) Obecnie natomiast strach jest nam przedstawiany jako domyślna, standardowa reakcja na życie. Jak zauważa Christophe Lambert w studium francuskiego społeczeństwa zatytułowanym ,,La société dr la peur” (Przestraszone społeczeństwo), jego rodacy są prześladowani przez ,,uczucie strachu przed: przyszłością, utratą, obcymi, podjęciem ryzyka, samotnością i starością”.  Odwołując się do przytoczonego cytatu, powiedz, jak w różnych epokach funkcjonował w literaturze i sztuce motyw strachu. Czy we wszystkich okresach odgrywał tak samo istotną rolę? Czy dzisiaj strach jest ważnym elementem naszej kultury? Podaj przykłady, które mogą być ilustracją słów Christophe’a Lamberta.   8 Przeprowadźcie w klasie dyskusję na temat popularności fantastyki we współczesnej kulturze – literaturze, filmie, komiksie czy grach. Dlaczego opisy alternatywnych światów, niesamowitość i niezwykłość są tak atrakcyjne? Jakie pragnienia i potrzeby zaspokajają te wyobrażenia? Czy Wy również chętnie sięgacie po takie teksty kultury?    9 Zadanie dla chętnych: jeśli czytasz fantastykę, stwórz krótkie opowiadanie fantastyczne. Postaraj się, aby zawierało ono charakterystyczne elementy tego gatunku literatury.